Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
Jeg kan – sådan
Af Ben Furman
Mange unge har problemer – med kammeraterne, skolen, familien eller sig selv – men det kan være svært at komme til at hjælpe og støtte dem, for ofte møder de unge velmente tilbud om hjælp og gode råd med tavshed eller afvisning.
I bogen præsenteres en løsningsfokuseret metode til arbejdet med unge i alderen 13-17 år om deres problemer. Metoden tager udgangspunkt i den vitalitet, fantasi, nysgerrighed, humor og evne til begejstring, som samtidig karakteriserer unge i denne alder.
Bogens forfattere har i dialog med den finske psykoterapeut Ben Furman og på baggrund af hans Jeg kan-metode for børn udviklet et tilsvarende 15 trinsforløb specielt til teenagere. Kernen i metoden er, at de unge i samarbejde med den voksne selv udstikker deres mål og fi nder gode løsningsmuligheder i en anerkendende og kreativ atmosfære.
Bogen har forord af Ben Furman og er illustreret af Emil Holtoug. Den henvender sig til alle, der beskæftiger sig med unge med problemer: lærere, pædagoger, vejledere, terapeuter og forældre.
Han Reitzels Forlag 240 sider • Pris 269 kr. ISBN: 978-87-4125-312-1
Social arv
Af Morten Ejrnæs
I denne publikation mener forfatteren at kunne dokumenterer det, at begrebet ”social arv” er upræcist og ofte forbundet, med misvisende opfattelser af årsagen til børns sociale problemer.
Den sociale arv er en myte med katastrofale konsekvenser. Der er ikke forskningsmæssigt belæg for, at børn arver forældrenes problemer, mener Morten Ejrnæs.
Læreres og pædagogers anvendelse af begrebet behandles udførligt, fordi anvendelsen viser, hvordan begrebet får mulighed for både at påvirke praktikernes relation til børn og forældre og den måde, de forstår og forklarer deres problemer på. ”Afl ivningen” af begrebet kan dermed give rum for refl eksioner, nye handletendenser og tiltag i det pædagogiske arbejde med LP-modellen.
Dafolo 60 sider Pris 142,40 ekskl. moms ISBN: 978-87-7281-443-8
Problemskabende adfærd
ved udviklingsforstyrrelsereller udviklingshæmning
Af Bo Hejlskov Elvén
En problemskabende adfærd forstyrrer det normale samspil mellem mennesker, og den forekommer ofte ved psykiske eller neuropsykiatriske forstyrrelser af forskellige slags. Det kan være alt fra relativt beskedne tics til vredesudbrud, ulydighed, selvskadende adfærd eller en bizar optræden, og det er et stort problem i mange pædagogiske virksomheder.
En praktisk og teoretisk bog om håndtering af problemskabende adfærd – fra trods over vold til selvskade. Bogen tager udgangspunkt i affektteori og i empirisk forskning om, hvordan mennesker med udviklingsforstyrrelser eller udviklingshæmning reagerer i forskellige situationer. Den gør op med konsekvenspædagogikken, adfærdsterapien og andre metoder, der som udgangspunkt har at ændre adfærd, og tilbyder metoder, som bedre afspejler det humanistiske menneskesyn, der dominerer både specialpædagogikken og omsorgen i dag.
Bogen indeholder et stort antal eksempler med både børn og voksne, og de er lige relevante i skolen som i omsorgsvirksomheder for voksne.
Dansk Psykologisk Forlag 255 sider • Pris 328 kr. ISBN: 978-87-7706-631-3
Specialundervisning på hovedet
Af Leo Komische-Konnerup og Niels Buur Hansen
Når man betragter specialpædagogisk praksis i disse år, synes det, som om spørgsmålet om diagnoser, særlige teknologier og metoder er blevet det primære, mens spørgsmålet om elevernes almene dannelse i bedste fald er blevet det sekundære. Men det forholder sig omvendt: Skolens specialundervisning er en pædagogisk praksis, og derfor er den først og fremmest et spørgsmål om at bidrage til elevernes almene dannelse. Som følge af tidens diagnosticerende tendenser må specialundervisningen derfor vendes på hovedet for igen at vende pædagogisk rigtigt. Med dette udgangspunkt anlægges der i denne antologi et alment pædagogisk perspektiv på skolens specialundervisning.
Bogens artikler tager afsæt i tretten frie kostskolers specialpædagogiske praksis og indfører i de almene pædagogiske problemstillinger, som knytter sig til undervisning og samvær for elever med særlige behov.
Klim 168 sider • Pris 229 kr. ISBN: 978-87-7955-846-5