Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
Social innovation
Et strategisk værktøj der skaber forandring i praksis
Af Dorthe Junge og Peter Lustrup
Frontmedarbejderne i velfærdssektoren udsættes for stadigt stigende krav. Sygeplejersker, pædagoger og lærere presses konstant i den professionelle opgaveløsning - både på tid og kvalitet.
Det synes samtidig nyttesløst fortsat at prøve at løse problemerne med den samme tankegang og de værktøjer, der har skabt dem. Bogen her er et bud på en ny tankegang og nye værktøjer til håndtering af velfærdsopgaverne gennem social innovation – både på et strategisk niveau og i en praktisk hverdag.
Denne bog er et værktøj til frontmedarbejderne i velfærdssektoren. Pædagoger, sygeplejersker, lærere, socialrådgivere, fysioterapeuter og de mange andre professionsgrupper, som tydeligst oplever behovet for at skabe forandring og forbedring.
Viasystime • 108 sider • Pris 170 kr. Købes på viasystime.dk ISBN 978-87-90833-93-0
Vi er vores relationer
- om tilknytning, traumer og dissociation
Af Tor Wennerberg
Menneskelivet begynder med tilknytningen, det livslange bånd af kærlighed eller svigtet kærlighed, som et barn knytter til den eller de personer, som findes i dets nærhed. Tilknytningen følger os derefter gennem hele livet i alle vores nære følelsesmæssige relationer ”fra vuggen til graven”. Vores tidlige relationelle erfaringer former i vidt omfang, hvordan vi forholder os til os selv og andre, om vi bliver trygge og selvstændige og tør komme andre mennesker nær, eller om vi tværtimod oplever en fundamental utryghed i tilværelsen.
Vores relationer former på den måde vores dybeste oplevelser af os selv, om vi oplever os selv som værd at elske og som mennesker, der evner at gengælde andres kærlighed. I den forstand er vi vores relationer, som bogens titel angiver.
Dansk Psykologisk Forlag • 52 sider • Pris 368 kr. ISBN: 978-87-7706-671-9
Kreativ proces ledelse
Nye veje til bedre praksis
Mille Obel Høijer (red)
Denne bog prøver at give inspiration og indsigt til at kunne lede kreative og fremadrettede processer i organisatorisk sammenhæng, hvor der skabes rum for dialog på tværs af hierarkier og faggrænser.
Bogen er opdelt i tre dele. Første del har til formål at træne proceslederens evne til at facilitere bogens øvelser og giver indsigt i, hvordan der kan skabes involverende rammer, der fremmer medejerskab. Anden del handler om den daglige praksis – her fokuseres på konkrete øvelser.
Øvelserne er inddelt i følgende overordnede temaer:
• Anerkendende kultur
• Kommunikation, Visioner og målsætning
• Kreativitet og idegenerering
• Teamudvikling og Mødeledelse
Tredje del introducerer systemisk, socialkonstruktionistisk og anerkendende teori i et proceslederperspektiv, og giver indblik i de grundlæggende principper og antagelser, som øvelserne udspringer af.
De udfordringer, organisationer står over for i dag, fordrer kvalificerede procesledere, der kan handle reflekteret og anerkendende, og som evner at facilitere de vigtige dialoger og processer, der skal til, for at organisationen flytter sig og finder frem til bæredygtige løsninger.