Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
BUF-teamet
Til servicering af BUF’s ca. 18.000 ansatte er der oprettet et BUF-team. Det består af fem mennesker. Ud over Lise Bache og Jesper Gregersen er det ergoterapeut Cornelia H. Strøh, arbejds- og organisationspsykolog Margret Zachariassen og kemiingeniør Rikke Nikolajsen.
Af Elisabeth Lockert Lange
Problemer er velkomne
Hos Arbejdsmiljø København kan du som daginstitution komme med et hvilket som helst problem – bare det er arbejdsmiljø. Og du får hjælp.
Arbejdsmiljøet i alle dets fysiske og psykiske aspekter har stort set alle daginstitutioners bevågenhed, og med god grund. For et godt arbejdsmiljø er grundlaget for godt samarbejde, god pædagogisk udveksling, modet til at udvikle og forandre – kort sagt en god arbejdsplads.
Et godt arbejdsmiljø er mange ting. Det betyder en arbejdsplads man ikke får ondt i ryggen af at arbejde på, hvor man ikke udsættes for skadelig kemi, og hvor man ikke får tinnitus og andre støjskader. Det er en arbejdsplads hvor man ikke mobbes og chikaneres af hverken ledelse, kolleger eller forældre, hvor man ikke bliver syg af stress, og hvor man ved at det de andre siger til én, det mener de også, og at det de mener om én, det siger de til én selv og ikke til alle de andre. Det er også en arbejdsplads, hvor man tør sige sin mening og stå ved hvem man er, og hvor man får den nødvendige støtte til at udfolde og udvikle sine talenter.
Uha, tænker du måske, så har vi da lidt vej tilbage ude hos os. Og hvis det er tilfældet, og I rent faktisk har problemer eller områder, I gerne vil forbedre, hvorfor så ikke få professionel hjælp til det? Endda uden at det koster institutionen noget.
De fl este ved sikkert at BST, forkortelsen for Bedriftssundhedstjenesten, som det engang var tanken at alle brancher og arbejdspladser skulle tilknyttes, blev nedlagt af regeringen – på trods af protester fra mange sider.
De færreste ved måske at Københavns Kommune ikke nøjedes med at protestere. Kommunen har i BSTs sted oprettet Arbejdsmiljø København, som tilbyder alle arbejdspladser i Københavns Kommune råd og vejledning om arbejdsmiljø og diverse arbejdsmiljøproblemer.
Børne- og ungdomsforvaltningen råder over ca. 5000 timer i år. Ikke så lidt hvis du står med et problem i din daginstitution, som I har behov for at få professionelle arbejdsmiljø-øjne på.
Skærper blikket
Arbejdsmiljø København ligger i de samme bygninger som BST Københavns Kommune, og det er ikke tilfældigt. Det består også af de samme mennesker, og dermed er det den samme viden, erfaring og ekspertise i både arbejdsmiljø, forvaltningssammenhænge og københavnske arbejdspladser, som er grundlaget for rådgivningen.
Arbejdsmiljø København opstod af asken efter BST den 1. januar. I Arbejdsmiljø København står det team, som tager sig af Børne- og ungdomsforvaltning, klar til at modtage opgaver fra institutionerne. Det er bare om at komme i gang, for de timer som er bevilliget til daginstitutionerne i år kan ikke overføres til næste år.
Derfor: arbejder du på en daginstitution i Københavns Kommune og har I behov for hjælp til en problemstilling, som handler om arbejdsmiljø på den ene eller den anden måde, så har du muligheden for kvit og frit at få støtte af den ene eller anden slags. Og det kan tage mange former, temadage, rådgivningsmøder, supervision eller noget andet relevant.
Det overordnede mål er at skabe attraktive sunde arbejdspladser i kommunen. Københavns Kommune vælger at bruge penge på netop dette ud fra den betragtning at sådanne arbejdspladser kommer borgerne til gode. Med andre ord: for at skabe en god kommune, skal der være gode medarbejdere, og gode medarbejdere kræver gode arbejdspladser med godt arbejdsmiljø.
Arbejdsmiljø København vil flytte arbejdsmiljøet fra sidelinjen ind midt i arenaen.
”Gennem vores arbejde skal arbejdspladserne kunne mærke at et godt arbejdsmiljø kan betale sig. Det er vigtigt at de får integreret det de opnår, så det kommer til at hænge sammen med hverdagen. De skal føle at de kommer et skridt videre i at skabe attraktive arbejdspladser via et bedre arbejdsmiljø”, fortæller Lise Bache, ergoterapeut og master i læreprocesser. Hun er en af det såkaldte BUF-team på fem medarbejdere, som har med alle arbejdspladserne i Børne- og ungdomsforvaltningen at gøre. Af interesse for LFS’erne er først og fremmest daginstitutionerne.
En anden teammedarbejder, organisationskonsulent Jesper Gregersen, cand.mag i psykologi og pædagogik, supplerer:
”Vi hjælper virksomheden til at rette blikket mod deres eget arbejdsmiljø. Vi er med til at skærpe dette blik, så arbejdspladsen kan håndtere det på en god måde i fællesskab.”
5000 timer
Som sagt er Børne- og ungdomsforvaltningens timeandel 5000 timer. Samlet set er Arbejdsmiljø København opbygget med en andel på 60 pct. af deres kapacitet som en timebank, herunder de 5000 BUF-timer. Sagt på en anden måde bruger konsulenterne i Arbejdsmiljø København 60 pct. af deres tid på rådgivning til specifikke arbejdspladser. 20 pct af deres tid bruger de på faste opgaver, fx hjemmesiden (se boks), deltagelse ved udbud af de centrale indkøbsaftaler og arbejdsmiljøuddannelsen, foruden showrooms som viser ergonomiske kontorløsninger m.m. De restende 20 pct. består af tværgående indsatser. Disse dækker alle forvaltningsområderne, og temaerne er i år stress og rengøring. Det vil sige at der ud over de 5000 timer også ligger en timepulje til Børne- og ungdomsforvaltningens arbejdspladser inden for disse to indsatsområder.
”Vi ansporer til at man bruge os forebyggende. Det vil sige at daginstitutionen inden den går i gang med en ombygning, omstrukturering, sammenlægning, en ny runde af Arbejdspladsvurderingen eller hvad det nu kan være, kontakter os. Vi kan gå ind på et overordnet, strategisk niveau og støtte sikkerhedsorganisationen i dens måde at organisere sig og arbejde på. Vi kan deltage i de overordnede strategier for, hvordan der skal arbejdes med arbejdspladsvurderingen, med at indføre arbejdsmiljøledelse eller måske ligefrem med at opbygge grundlaget for at blive arbejdsmiljøcertificeret. Og så giver vi selvfølgelig arbejdsmiljørådgivning på det konkrete plan. Daginstitutionerne er faktisk gode til at kontakte os og lige høre, hvordan de bedst kan gribe tingene an, inden de starter noget. Der er meget at spare ved at vi kommer ind tidligt i et forløb. Det er så meget lettere at tage højde for ting end at skulle løse problemer bagefter”, vurderer Lise Bache.
Et muligt forløb kan være: En daginstitution ringer eller mailer til Arbejdsmiljø København, som tager en snak med institutionen. I fællesskab indkredser de, hvad problemstillingen er, og hvad institutionen oplever den har behov for. Med den viden er det muligt at bemande opgaven med den eller de rette fagpersoner fra Arbejdsmiljø København. Fx arbejder Lise Bache bl.a. med byggeri og indretning, mens Jesper Gregersen især har at gøre med psykisk arbejdsmiljø og samarbejde fx ved
sammenlægninger af institutioner.
”Derefter laver vi en kontrakt med arbejdspladsen om, hvad der skal laves, hvad de gerne vil bruge os til, og hvornår vi skal mødes igen. Det vil sige vi laver en beskrivelse af forløbet.”
Fokus på psykisk arbejdsmiljø
Selvom Arbejdsmiljø København er relativt ny og gerne vil have mange flere henvendelser, så får de allerede nok til at de kan se, hvad der tynger arbejdsmiljøet på daginstitutionerne.
”Vi ved at der er mange problemstillinger inden for psykisk arbejdsmiljø. Det får vi mange henvendelser på. Vi ved at der er stressproblematik, samarbejdsproblemer, problemer med fravær, problemer ved sammenlægning af institutioner og kultur, chikane fra forældre og mange andre ting”, siger Jesper Gregersen.
Lise Bache supplerer: ”Der sker en så stor udvikling inden for faget og på institutionerne i disse år. Vi har erfaring for at det kan give store gnidninger, når opfattelserne bliver meget forskellige i forhold til, hvad man er ansat til, og hvordan man forstår sit fag.”
Når Arbejdsmiljø København arbejder med emner inden for psykisk arbejdsmiljø, handler det meget om at hjælpe dem med at forstå hinanden.
”Fx ved sammenlægning af institutioner viser det sig ofte at der er forskellige ståsteder, og her skal vi indkredse hvad de forskelligheder handler om. Vi tager et formøde, hvor vi taler med repræsentanter for medarbejdere og med ledelsen om behovet. Det vi konkret ender med at arbejde med skal være brugbart for institutionen. Måske vælger vi en proces med temadage for hele personalet, vi giver måske sparring til lederen eller rådgivning til sikkerhedsorganisationen. Vi understøtter en læringsproces på arbejdspladsen, som på den måde selv bliver bedre til at arbejde med deres arbejdsmiljø”, fortæller Jesper Gregersen.
Lise Bache tilføjer: ”Vi arbejder altid i forlængelse af arbejdspladsens eget behov. Men vi kan selvfølgelig også påpege ting vi vurderer ikke fungerer, men vi går ikke ind og siger at dette skal institutionen arbejde med. Det er deres udviklingsbehov, der er afgørende. Det kan være en fin balance, for det er vigtigt at få afstemt det arbejdspladsen ønsker, og det vi kan tilbyde.”
Bred vifte
Arbejdsmiljø København har en meget bred vifte af viden om emner, som mange institutioner har problemer med. Ud over psykisk arbejdsmiljø er det områder som indeklima, fx svampeskader, ergonomi og så er støj i høj grad stadig et problem. Også kemiske og biologiske forhold som hygiejne og smittefare er relevante.
Arbejdsmiljø København tager sig af alt – inden for arbejdsmiljø. ”Hvis en problemstilling handler om det pædagogiske område, og det er specifikt pædagogisk, så er det ikke vores område. Men hvis fx trivslen påvirkes, så kan vi gå ind og arbejde med det den vej. Fx i skikkelse af hvor medarbejderne vil hen med institutionen. Men det skal selvfølgelig være arbejdsmiljø”, fremhæver Jesper Gregersen.
Lise Bache fortsætter: ”Vi tilbyder heller ikke behandling, hverken psykisk eller fysisk. Men vi vil gerne være med til at finde ud af, hvordan fysiske og psykiske problemer hænger sammen med arbejdet og arbejdspladsen, så vi kan gribe fat i de grundlæggende årsager. Dermed får det et forebyggende sigte. På samme måde hvis der er en psykisk krise en institutionen, fx hvis et barn dør, så kan vi godt tage ud og tale med institutionen. Men vi giver ikke egentlig krisebehandling men vil typisk henvise til andre instanser. Heller ikke motion eller rygestop tager vi os af, selvom man absolut må sige at vi arbejder med sundhedsfremme.”
Procesmobile
BUF-teamet er for øjeblikket ved at varme op til et projekt, som de laver for BarSosu, det vil sige Branchearbejdsmiljørådet Social & Sundhed. Arbejdsmiljø København har konstrueret et procesværktøj, en mobile, som i sin udformning skal hjælpe daginstitutionerne i at arbejde helhedsorienteret og systematisk med arbejdsmiljøet. Målet med metoden er at arbejdspladserne tænker nyt, skaber synlige fælles processer og får nye perspektiver på deres arbejdsmiljøproblemstillinger. Dermed kan de finde bedre løsninger på dem. Værktøjet er også tænkt til at gøre selve arbejdet med arbejdsmiljø lettere, inklusiv med arbejdspladsvurderingen. Procesværktøjet er netop nu ude til afprøvning i tre daginstitutioner. Til efteråret arrangerer BarSosu og Arbejdsmiljø København en række formidlingsmøder, hvor det nye værktøj bliver præsenteret.
.....for organisationer og mennesker i bevægelse
Der arbejder ca 30 mennesker i Arbejdsmiljø København. Ud over en chef og en ledelsesgruppe er der syv teams. De er i nogen grad opdelt på kommunens forvaltninger. Ud over børn og unge-teamet er der teams for social og sundhed, by og teknik, videndeling, dokumentation og planlægning; desuden er teams for tværgående indsats, administration og et lægeteam.
Arbejdsmiljø København har en hjemmeside, som er et brugsredskab for ledere og ansatte i kommunen, som skal understøtte arbejdet for et godt og sundt arbejdsmiljø. Den hedder www.amk.kk.dk, og den indeholder en masse af Arbejdsmiljø Københavns tilbud. Desuden kan man også på hjemmesiden finde svar på en masse spørgsmål, det vil sige den er i sig selv en vidensbank. Der er hundredvis af hjælpsomme opslag med rådgivning om arbejdsmiljø og trivsel over alt i kommunen. Arbejdsmiljø København holder også både kurser og temadage, og de kommer gerne ud og holder oplæg. ”Intet er for stort og intet er for småt.” Der er tilbud om konflikthåndtering, forebyggelse af stress og udbrændthed, lederudvikling, rådgivning om sundhedspolitik på arbejdspladsen, om støj og indeklima, nybygning og ombygning, forebyggelse af ulykker og vold, coaching og supervision og meget andet.
Man kan både maile og ringe ind og stille spørgsmål og få svar. En egentlig hotline til spørgsmål er under etablering. ”Men ring bare nu.”
”Teamopdelingen betyder at vi hver især ved rigtig meget om forvaltningerne, og hvordan de fungerer. Vi følger med i de muligheder, der er i forvaltningen, hvad de lancerer af mål og visioner. Og det er vigtigt at vi er opmærksomme på det, for den viden er en del af at kunne bringe arbejdspladserne videre. Også i forhold til områderne under Børne- og ungdomsforvaltning er det vigtigt, for det vi laver skal hænge sammen med den pædagogiske praksis i institutionerne”, siger Lise Bache og Jesper Gregersen.