Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
Med børnene i haven
Af Kim Wilder
Børns glæde ved haven opbygges af mange små, gode oplevelser. Hvis de fornemmer din interesse, øges deres nysgerrighed naturligt, og din opmuntring og entusiasme smitter hurtigt, så de i stedet løber rundt og leder efter mariehøns frem for den seneste DVD.
I dag er der stor fokus på børns sundhed og vægtproblemer – der har faktisk aldrig været så mange gode grunde til at lokke ungerne væk fra tv og computeren og ud i haven.
I denne bog viser forfatteren nogle af de haveprojekter, hun har brugt tid på sammen med både egne og andres børn. Deres glæde overbeviste viste at med lidt hjælp og vejledning er havearbejde en naturlig ting for børn.
Hvert af de 40 haveprojekter er forsynet med aldersmarkering, anbefalet årstid, gode rå og vejledning. Ideerne kan ikke undgå at sætte ting i gang, og ikke mindst får børn og voksne mulighed for at være sammen, arbejde sammen og snakke sammen – og måske endda få fjernet lidt af ukrudtet.
Aschehoug 128 sider • Pris 199 kr. ISBN.: 87-11-26461-6
Vejledning og praksisteori
Af Per Lauvås og Gunnar Handel
Bogen fremstiller den grundlæggende teori og metode i forhold til vejledning med studerende. I en uddannelsessammenhæng er vejledning den nødvendige professionelle støtte til individuelle og gruppebaserede læreprocesser. En støtte, der kan være faglig, men som også kan knyttes til andre forhold, der har betydning for uddannelsen og professionsudøvelsen. vejledning viser veje til professionen, og vejene implicerer både faglig udvikling og tydeliggørelse af de følelsesmæssige sider, værdier mv. i relation hertil. Professionel vejledning forudsætter, at læreren både har kompetence inden for vejledning samt en uddannelsesforståelse, der understøtter denne læringsform for faglig og personlig udvikling.
Bogens korte version er: Se det ikke som dit job at give alle svarerne, men prøv af al magt at forstå alle spørgsmålene!
Forlaget Klim 341 sider • 299 kr. ISBN 87-7955-438-5
Fantastiske forbindelser
- relationer i undervisning og læringssamvær
Red: René Kristensen
Antologien består af en række meget forskellige artikler med relationer i undervisning og læring som fællesnævner. Artiklerne repræsenterer en berigende forskellighed i deres tilgang til at forstå og udvikle relationer i undervisningen og læringssamvær.
Når kvaliteten af relationer er så afgørende for kvaliteten af vores liv fra første færd, som det er påvist i nyere udviklingspsykologi, må de antages også at have en afgørende betydning for det samvær vi indgår i, når vi lærer noget.
Det er grundtanken at lade forskelligheden inspirere til nye tanker og handlinger i dette perspektiv og lade læseren udvikle ”best practice” i sin egen kontekst.
Relationer og pædagogik har været temaet for en række konferencer, der har været afholdt med oplæg fra: Daniel Stern, Peter Lang og Elspeth McAdam, Maria Aaarts og Josje Aaarts, Jan Tønnesvang, Jesper Juul og Helle Jensen, Stein Bråten, Karsten Hundeide, Allan Holmgren, Ole Løw, Jytte Birk Sørensen, Susan Hart, Håkan Kårtveit, Thomas Armstrong og René Kristensen. Bogen retter sig bredt mod hele det pædagogiske felt.
Dafolo 172 sider • Pris 248 kr. ISBN 87-7281-186-2
Om Baumann
Kritiske essays
Redigeret af Michael Hviid Jacobsen og Poul Poder
Den polsk-britiske sociolog Zygmunt Bauman (f. 1925) er en af vor tids mest kendte samfundstænkere. han brød for alvor igennem i 1989 med sit banebrydende studie af Modernitet og Holocaust og har især gjort sig bemærket som en blændende essayist og kritisk diagnostiker af den fl ydende modernitet.
I bogen diskuterer danske og internationale Bauman-kendere hans bidrag til sociologisk teori. Bauman er ikke en teoribygger, men har livet igennem været i frugtbar dialog med hovedstrømninger i den sociologiske tradition. Bogen behandler en række af forfatterskabets centrale temaer og inspirationskilder og viser, hvordan Baumans kritik kan indgå i den stadige revision af samfundsforskningens mål og midler.
Hans Reitzels Forlag 304 sider • Pris 325 kr. ISBN 87-412-0220-1