Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Sejr
Har du været i tvivl om fritidshjemmenes skæbne? Så har du nok ikke været den eneste.
Men nu skulle det være ganske vist. I hvert fald har Børne- og Undervisningsministeriet utvetydigt bekræftet at den nye eller måske snarere den nuværende regering har besluttet at bevare de nuværende regler. Det vil sige at fritidshjem fortsat hører under dagtilbudsloven og altså ikke flytter til skolelovgivningen, sådan som den tidligere regering ellers havde aftalt med kommunerne. En aftale som børne- og undervisningsminister Christine Antorini ellers har talt meget positivt om, fordi hun forestiller sig at det giver mere sammenhæng i børnenes liv.
Det er absolut en diskussion værd hvad embedsmænd og politikere reelt mener med ”sammenhæng i børnenes liv”. Er det bare at børnene befinder sig samme sted hele dagen? Eller kræver det mere end det, og i givet fald hvad?
Betyder sammenhæng her i realiteten blot at skolen sætter dagsordenen, og barnets liv bliver skolepræget fra tidlig morgen til sen eftermiddag? Intet tyder på at skolefritidsordningerne reelt giver mere positiv sammenhæng i børnenes liv end landets fritidshjem. Tværtimod tyder alt på at den balance mellem arbejde og fritid, som der, når det gælder os voksne, både forskes i og nedsættes kommissioner om, den er lige så vigtig for børns trivsel og udvikling, som den er for voksnes. Og ingen forskning har endnu påvist at skolefritidsordningerne gør børn gladere eller klogere eller mindre stressede. Tværtimod.
120 af de 184 nuværende fritidshjem ligger i København, og derfor har LFS da også være primus motor i kampen for at bevare dem. Bl.a. med en demonstration på Christiansborg Slotsplads, i protest mod at de få tilbageværende fritidshjem skulle nedlægges. Vi kan nu glæde os over at demonstrationen ikke var forgæves.
Dette er med andre ord en sejr, ikke mindst for børnene, men der ligger stadig et problem og lurer. For hvis regeringen fortsat mener at der er gevinster ved at lægge børnenes fritid ind under skolen, så bliver glæden ikke varig. Sagt på en anden måde, kommer kampen i København til at handle om heldagsskoler i stedet? Eller kan LFS overbevise både minister og borgmester om at børnenes trivsel sikres bedst gennem varierede, gode tilbud i et tæt men ligeværdigt samarbejde mellem fritidshjem og skole, frem for at underlægge den ene den anden i en indbygget skævhed.
Forældrene, som entydigt har støttet bevarelsen af fritidshjemmene, har for længst forstået, hvor vigtigt det kan være for et barn at kunne bevæge sig fra skolen efter skoletid og hen til noget helt andet, med helt andre mennesker, udfordringer og muligheder for udfoldelse og identitets-dannelse. Dertil kommer at forældrenes indflydelse er mindre i skolefritidsordningen end i fritidshjemmet, da de i den første kun har indflydelse gennem skole-forældrebestyrelsen.
ella