Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Hvad gør du når du gør det allerbedst?
Ny forskning sætter fokus på det pædagogiske arbejde i henholdsvis dagplejen og vuggestuer.
Ole Henrik Hansen, ph.d. stipendiat, Institut for Uddannelse og Pædagogik, DPU, Aarhus Universitet, har sammen med et forskerteam affyret startskuddet til en sammenlignende undersøgelse af dagplejen og vuggestuerne i København og omegn. Den laves i samarbejde med FOA, som står for finansieringen af den indledende spørgeskemaundersøgelse.
Med andre ord: er du dagplejer eller ansat i en vuggestue i hovedstads-området, så har du nu mulighed for at bidrage til at vi får en større viden om den pædagogiske praksis for de 0 til 3 årige i de to dagtibudsformer.
Baggrunden for den nye undersøgelse er at forskning i vuggestue- og dagplejepædagogik er nærmest ikkeeksisterende.
”Vi starter med en survey, det vil sige med en spørgeskemaundersøgelse om de måder som det pædagogiske personale i vuggestuer og dagplejen tænker deres arbejde på. Nøgleord er omsorg, læring, organisering af det pædagogiske arbejde, forældresamarbejde og uddannelse bl.a. hvad de mener de har behov for af uddannelse.”
Det handler om ca. 20 spørgsmål, som Ole Henrik Hansen opfordrer alle dagplejere og det pædagogiske personale i vuggestuerne til at gå ind og besvare. Som han siger: ”det er vi vilde efter.”
Spørgeskemaundersøgelsen er anonym, og den er udelukkende den indledende fase af forskningsprojektet. Derefter fortsættes der med en undersøgelse, hvor praksis, både i dagplejen og vuggestuen, bliver observeret.
”Den del er en kvalitativ undersøgelse, hvor vi går ud og observerer hvad de gør og hvordan. Det bliver strukturerede observationer, det vil sige vi ser efter specifikke områder. Desuden interviewer vi en række medarbejdere.”
Og endelig er planen at følge børnene i en årrække. En meget lang årrække, ud over hans egen ”udløbsdato” som han udtrykker det. Ved at følge børnene i lang tid kan forskerne se hvordan de børn, der har gået i dagpleje, klarer sig i forhold til dem, der har gået i vuggestue.
”Ikke for at konkludere, at dagplejen er bedre eller dårligere end vugge-stuer, men vi vil kunne udlede noget om, hvilken form for pædagogik der fremmer små børns udvikling”, siger Ole Henrik Hansen og fortsætter:
”Så dette er en stort anlagt undersøgelse, som vil være god for både dagplejen og vuggestuerne. For vi kan blive specifikke på, hvad man kan, når man gør det allerbedst. Og vi vil derfor kunne se, hvad man kan gøre for begge grupper.”
Derfor: udfyld endelig skemaet, det er vigtigt for forskningen, siger Ole Henrik Hansen og tilføjer direkte til dagplejerne og de ansatte, både medhjælpere og pædagoger, i vuggestuerne: ”Når du udfylder skemaet, vil du givet synes at der mangler svarmuligheder her og der. Jeg vil gerne have at du svarer, og sætter dit svar i den mulighed der kommer nærmest.”
Og ja, Ole Henrik Hansen er den forsker, der i efteråret offentliggjorde en undersøgelse af en række vuggestuer med meget forskellig pædagogik. I nogle af dem fik børnene kun tre minutters voksenkontakt i timen, mens det i andre var op til 21 minutter. En afgørende forskel var, hvordan pædagogerne planlagde dagen og det pædagogiske arbejde.
Du kan læse et interview med Ole Henrik Hansen og hans forskning i vuggestuepædagogik på mitlfs.dk i nummer 12/2011 af LFS Nyt.
Linket til undersøgelsen er: innovae.dk/skema (link er ikke længere aktivt, red.)
ella