Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Dagplejepædagogens mange roller
Af Elisabeth Lockert Lange
Dagplejepædagoger skal kunne meget, lige fra at bedrive tilsyn til at give vejledning og sikre udvikling i dagplejen. Det kræver en viden og bevidsthed om hvad der er på spil i de forskellige roller. Og det kræver evnen til at skabe tillid og faglige fællesskaber.
Kompleksitet. Situationsbestemt ledelse. Gruppeudvikling. Kollegial vejledning.
Lyder det som velkendte krav og vilkår? Det er det i hvert fald for dagpleje-pædagoger. Og netop disse områder er noget af dem, som organisations-psykolog Jens Bregengård vil tage op på et kursus i slutningen af februar for et antal dagplejepædagoger i LFS.
Ultrakort fortalt handler kurset om dagplejepædagogens flertydige rolle som tilsyn, konsulent og leder. Og formålet er bl.a. at give deltagerne en mulighed for personligt at forankre denne rolle i deres job.
Cand.psyk. Jens Bregengård arbejder som proceskonsulent, coach og supervisor med mennesker i arbejde – individ, gruppe og organisation, og mest indenfor området børn og unge og socialt arbejde. Han har været selvstændig siden 1999, afbrudt af 1 1/2 år i Socialforvaltningens Center for Supervision, hvor han var leder. Som selvstændig hjælper han bl.a. institutioner i både Børne- og Ungdomsforvaltningen og Socialforvaltningen med samarbejde og kommunikation og dermed med at udvikle faglige fællesskaber.
Konkret er hans udgangspunkt at lytte og iagttage folks samarbejde og interaktion. Og derefter sætter han en dialog i gang om samarbejde og kommunikation.
”Når mennesker taler sammen, bliver de jo optaget af det de taler om, og så tænker de ikke over, hvem der taler mest eller slet ikke, og hvem de især henvender sig til. Det kan jeg observere og fortælle dem noget om”, siger Jens Bregengård og tilføjer:
”Man skal være lidt fræk når man gør det, man skal kunne italesætte tabuer. Det kan handle om magtforhold, rollefordeling, ting som kan være svære at italesætte. Det kan fx være alliancer, som man ikke er åbne om. Eller skueværdier som ikke altid er det der arbejdes efter. Jeg skal kunne tydeliggøre forskellen på skueværdierne og de levede værdier.”
Udvikle tillid
Det handler meget om at skabe faglige fællesskaber.
Jens Bregengård understreger at han ikke arbejder med teambuilding men med teamudvikling. I det første skaber man en kunstig virkelighed, fx i form af en overlevelsestur. I teamudvikling bruger man folks egen konkrete virkelighed som grundlag for fælles refleksion.
Og der er barrierer i forhold til samarbejdet og det faglige fællesskab på børn og unge området, er hans erfaring. Først og fremmest ligger de i det pædagogiske personales oplevelse af at de i udpræget grad bruger sig selv og deres personlighed i deres arbejde.
”Når de fagprofessionelle så får feedback, kan de få en opfattelse af at man blander sig i deres personlighed. At man kritiserer dem personligt, deres personlige måder. Og pædagogisk personale er da også i meget høj grad til stede som mennesker i det meste af det de gør, og i den måde de gør det på. Jeg ser det i konflikter fx, hvordan de træder ind i dem og reagerer på dem.”
Derfor er det så vigtigt, hvordan vi kommunikerer med hinanden. Dels at det gøres på en ordentlig og respektfuld måde, men mere end det.
”For det er vigtigt at vi stoler på at vi alle på vores arbejde gør det bedst muligt. Og at når vi siger noget til hinanden, så er det ment som en hjælp til at vi kommer ud af vores egen lille boks. Denne mentale boks af faglighed hvor vi har vores egen metodefrihed. Den er meget typisk for læreren i sit
klasserum, men pædagoger har det også. Og det mener jeg at man skal gøre op med og i stedet åbne op for faglige fællesskaber”, siger han og tilføjer:
”På gruppeplan handler det om at udvikle tillid til at man vil hinanden det bedste. At vi tør gøre os sårbare og kommunikere, så der kommer et læringsperspektiv ind i det. Og supervision er fint, men det skal helst ikke være sådan, at man skal skabe tid og rum til supervision på en bestemt sag.
Det skal helst kunne foregå spontant i arbejdet i hverdagen, på en måde så man reflekterer på faglig dialog – og bringer det med sig videre i hverdagen.”
Dagplejepædagog – et mangesidet job
Alt dette handler kurset om. For netop dagplejepædagoger har en mangesidet rolle som bl.a. intern konsulent, teamudvikler og projektleder.
”Jeg har holdt kurser, hvor dagplejepædagoger har deltaget, hvor de fortalte hvor meget disse tanker om kommunikation, ledelse og gruppe-udvikling netop passer til deres hverdag. For det handler ofte om kompleksitet, ledelse og indflydelse og med mange forskellige kasketter på. Dagplejepædagogen skal sikre at der udføres et forsvarligt pædagogisk arbejde, de skal sikre at det, der bliver gjort, er rigtigt i forhold til de spilleregler der er. Og samtidig skal de bevare en tillidsfuld relation, så dagplejerne tør komme til dem med problemer og egen usikkerhed. Det er jo ikke altid sin leder man går til, hvis man er usikker på, om man gør sit arbejde godt nok. Kort sagt står dagpleje-pædagogen i et dilemma med deres ledelseslignende position”, siger Jens Bregengård.
En sådan position og sådanne opgaver forudsætter at dagplejepædagogerne
har en høj grad af bevidsthed om deres rolle i sammenhængen.
”Som dagplejepædagog skal man kunne diagnosticere, det vil sige kunne observere og vurdere en given situation. Helt grundlæggende kunne afgøre om den er entydig, det vil sige med et facit af regler og metoder. Eller om den er flertydig. Det vil sige at det er en mere flydende situation, hvor
dagplejeren har behov for hjælp ud fra netop hendes forudsætninger, hjælp til at undersøge hvilke muligheder hun har, og derefter får støtte til at finde netop sin måde og bruge netop sin personlighed.”
Teamudvikler
Den flertydige rolle kræver situationsbestemt ledelse. Med andre ord evnerne til at afdække og kortlægge en situation, hvad der sker i den, og hvad den kræver.
”Dagplejepædagoger er jo erfarne i faget, og de har en høj faglighed. Denne faglighed skal de bringe i spil men som ledere i forhold til medarbejdere og kolleger. Og det er en ny udfordring for dem i forhold til pædagogrollen. Samtidig skal de have andre personlige og sociale kompetencer på banen. Især det sidste er vigtigt, for de skal kunne håndtere situationer både i forhold til grupperne af dagplejere og i forhold til hver enkelt dagplejer. Ledelse er jo ikke kun at bestemme men også at inspirere og motivere personen til at yde et godt stykke arbejde i forhold til gruppen.”
I forhold til gruppen kan det netop handle om at udvikle en gruppe af dagplejere til at blive et velfungerende og inspireret fagligt fællesskab. Være teamudvikler med andre ord. Fx i legestuen hvor de faglige fællesskaber skabes sammen med dagplejepædagogen.
”I legestuen vil dagplejerne ofte opleve sig som repræsentanter for ”deres” børn i gruppen, og den holdning kan stå i modsætning til gruppe-perspektivet. Så hvordan kan man anlægge et synspunkt om én for alle og alle for én? Og få skabt så godt et børneliv som muligt for alle børnene. Netop denne måde at tænke på er et af perspektiverne på kurset.”
Hvad går dagplejepædagogerne ellers hjem med fra kurset?
”Vi skal først og fremmest fokusere på lederskab og udvikling i forhold til gruppen og i forhold til den enkelte. Og gøre det i lyset af den kompleksitet der ligger i opgaven. Det er jo ikke blot lederskab indad, der er mange interessenter, forældre, forvaltning, sagsbehandlere etc., og de skal kunne
forvalte lederrollen bredt som aktører i organisationen. Kort sagt vil deltagerne få redskaber og kompetencer til at gøre netop dette.”