Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
Leg
- Hvordan leg former hjernen, stimulerer fantasien og beriger livet
Af Stuart Brown under medvirken af Christopher Vaughan
Ifølge den amerikanske læge Stuart Brown er leg en grundlæggende drift, der er lige så væsentlig for vores helbred og udvikling som søvn og mad.
I bogen deler Stuart Brown sin viden om legen og dens betydning for vores udvikling som mennesker. Over mange år har han indsamlet mere end 600 ”legehistorier” blandt mennesker fra alle samfundslag – fra nobelpristagere til seriemordere. Han trækker på sin kliniske forskning og på studier af dyr såvel som på ny viden inden for neurovidenskab og psykologi, når han undersøger legens kraft i vores dagligdag.
Læs bl.a. om:
• Hvordan forældre kan drage omsorg for deres børns udvikling gennem leg.
• Hvordan virksomheder kan fremme innovation og kreativitet ved at lege.
• Hvordan skoler kan anvende leg effektivt til at motivere deres elever
– og meget mere.
Bogen henvender sig til lærere, pædagoger, forældre, erhvervsledere og til voksne, der gerne vil genfinde legen i deres liv.
Dansk Psykologisk Forlag • 213 sider • Pris 298 kr. ISBN: 978-87-7706-734-1
Traumer set med barnets øjne
Af Maggie Kline, Peter A. Levine
En lettilgængelig håndbog, der giver konkrete redskaber til, hvordan professionelle, forældre og andre omsorgspersoner kan støtte børn gennem smertefulde oplevelser.
Levine er grundlægger af terapiformen Somatic Experiencing som ud fra et psyko-fysiologisk perspektiv fokuserer på at afhjælpe og opløse symptomer på traume ved at arbejde detaljeret med det, klienten sansemæssigt mærker i kroppen, snarere end at få den traumatiserede til at beskrive den forfærdelige hændelse. Her er der fokus på børn og unges symptomer på traume, som også kan skyldes tilsyneladende harmløse begivenheder som fx et styrt, grænseoverskridende lægebehandlinger eller operationer,
skilsmisser osv.
Dansk Psykologisk Forlag • 470 sider • Pris 398 kr. ISBN: 978-87-7706-698-6
Krap
- Fortællinger fra praksis
Af Lene Metner og Peter Storgård (red.)
Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik, forkortet KRAP, er et socialpædagogisk koncept, som indeholder det bedste af det, der virker...
KRAP er funderet i den anerkendende tilgang til andre mennesker og er kendetegnet ved en systematisk inddragelse af de kognitive teorier og behandlingsformer - samt ved en udpræget vægtning af det positive, dét som virker. Konceptet hviler desuden på en konstruktivistisk forståelse af mennesket i dets miljø.
Bogen tilbyder med sine 19 kapitler et nuanceret billede af KRAP-tilgangen, der kan virke som inspiration for andre praktikere. Her formidles bl.a. praksisfortællinger med fokus på forandringsprocesser med et KRAP’sk udgangspunkt, de KRAP’ske metoders virkning og videreudviklingen af dem samt de KRAP’ske forståelsesrammer og arbejdsprocesser i arbejdet med mennesker ud fra deres ressourcer og udfordringer.
Dafolo • 300 sider • 278,40 ekskl. moms ISBN: 978-87-7281-684-5
Velfærdssamfundet
-En grundbog
2. udgave
Af Bent Greve
For at kunne løse velfærdsopgaver på den bedst mulige måde er det afgørende at have viden om, hvordan velfærdssamfundet er indrettet, fungerer og er styret. Det er også nødvendigt at have viden om nogle af de dilemmaer og problemstillinger, som beslutningstagere og administratorer er stillet over for. Derudover skal man også have en erkendelse af, hvad der virker bedst for den enkelte borger.
I denne bog beskrives og analyseres de mest centrale velfærdsmæssige
problemstillinger i det danske samfund. Der inddrages sociologiske, økonomiske og politologiske teorier, der viser, hvilke begreber og data der kan anvendes til at beskrive det danske velfærdssamfund. Målgruppen er især studerende på de sociale højskoler samt en række masteruddannelser,
men bogen vil også være anvendelig som en generel introduktion på samfundsvidenskabelige studier samt for professionsbachelorer, der har behov for viden om, hvordan centrale dele af det danske samfund ser ud.