Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Æseløret
Undgå konflikter med borgerne
Af Merete Hessel
Konflikter opstår hele tiden, når myndighedspersonen følger de regler og love, som
vi andre hele tiden ønsker at sætte spørgsmålstegn ved.
Det har både store personlige omkostninger for den enkelte og store økonomiske omkostninger for samfundet, så at kunne undgå, afvæbne og håndtere konflikter som myndighedsperson, er en efterspurgt jobkompetence.
Der er omkring 750.000 offentlige ansatte i Danmark. Og en stor del af dem har dagligt kontakt med borgerne, f.eks. politibetjente, lærere, socialrådgivere, læger, jobkonsulenter m.fl. Rigtig mange af disse myndighedspersoner har, ifølge Merete Hessel, svært ved at håndtere konflikter, og tager dem med sig hjem efter fyraften.
Udover at beskrive vilkårene for myndighedsudøvelse, sætter bogen fokus på det særlige ansvar, der er i kontakten med borgerne. Teori og modeller bliver illustreret med konkrete eksempler og omsættes i konkrete værktøjer, som er enkel at anvende i en konfliktfyldt hverdag.
Bogen er således en værktøjskasse og et opslagsværk om konfliktløsning. Den indeholder bl.a. kapitler om konflikter, afvigende adfærd, konfliktstrategi og giver en række værktøjer i arbejdet med at undgå konflikterne.
Frydenlund • 168 sider • Pris: 249 kr.
ISBN: 978-87-7118-074-9
Udsatte børn og inkluderende læringsfællesskaber i dagplejen
-18 værktøjer til inkluderende læringsmiljøer
Af Anette Schulz og Ulla Pedersen
Forskningen viser, at en tidlig indsats i dagtilbuddet kan gøre en positiv forskel for udsatte børn ved at satse på læring og inklusion i børnegrupper.
Lektor, ph.d., Bente Jensen fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, konkluderede i en undersøgelse fra 2009, at dagplejen ofte anvender en uhensigtsmæssig individorienteret synsvinkel, når der skal gøres en indsats over for udsatte børn. Det er i og for sig forståeligt, da både lovgivning, medier og den samfundsmæssige debat viser et billede, hvor udsatte grupper fremstilles som sårbare og svage, og hvor fokus rettes mod deres mangler og svagheder.
Forskningen viser imidlertid, at en tidlig indsats i dagtilbuddet kan gøre en positiv forskel for udsatte børn ved at satse på læring og inklusion i børnegrupper.
Bogen fremviser en vifte af konkrete værktøjer, der kan hjælpe dagplejen på vej med at ændre praksis i en retning, der gør en forskel for de udsatte børn. Værktøjerne omhandler børns læring, relationer, anerkendelse samt dagplejerens gode samarbejde med både forældre og kollegaer.
Dafolo • 84 sider • Pris: 198 kr.
ISBN: 978-87-7281-727-9
Orden i kaos
Af Kurt Strand og Michael Kongsted
En typisk arbejdsdag er præget af mangel på overblik, for meget arbejde og utilfredshed med det færdige resultat. Alt for ofte hører vi om kolleger, venner eller bekendte, som netop af disse årsager er gået ned med stress.
Effektivitet handler ikke om at arbejde hårdere, men om få skiftet dårlige vaner ud med gode og om at arbejde mere koncentreret og fokuseret. Målet er at nå dagens opgaver inden for arbejdstiden uden stress og jag. Overblik, planlægning og struktur er de væsentligste ingredienser, når der skal skabes orden i kaos.
Kurt Strand og Michael Kongsted gennemgår trin for trin en række enkle værktøjer, som alle kan have nytte af.
Lindhardt og Ringhof • 272 sider • Pris 300 kr.
ISBN: 978-87-1140-922-0
Leadership Pipeline i den offentlige sektor
Af Kristian Dahl og Thorkil Molly-Søholm
Denne bog tager læseren med på en rejse ind i hjertet af offentlig ledelse. Med afsæt i righoldige eksempler og fortællinger fra virkeligheden introduceres læseren for ledelsesteorien Offentlig Leadership Pipeline, som giver unik indsigt i:
• hvad der kendetegner offentlige ledere, der lykkes – og ledere, som får fiasko
• hvilke mekanismer der får lederkarrieren til at køre af sporet – og hvilke der får karrieren til at tage fart
• hvordan den offentlige organisation bedst muligt kan understøtte den rette ledelse på de enkelte lederniveauer og udvikle ledertalenter.
På hvert lederniveau fokuserer teorien på ledernes færdigheder, prioriteter og arbejdsværdier og på de klassiske faldgruber.
Der er stort fokus på at lede på det rette niveau og på at gøre ledere dygtigere til at udvikle andre ledere. Det unikke ved teorien er, at dette sker samtidigt med strategiimplementering på alle lederniveauer.
Dansk Psykologisk Forlag • 55 sider • Pris 348 kr.
ISBN: 978-87-7706-666-5