Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Et socialt mødested
Tekst: Elisabeth Lockert Lange
De bemandede legepladser. Ny undersøgelse understøtter, hvor vigtige de pædagogisk bemandede legepladser i København er for børnene, ikke mindst i de udsatte bydele. Dels virker den bemandede legeplads som et socialt og kulturelt mødested på tværs af generationer og kulturelle baggrunde, dels styrker den det sociale sammenhold og integrationen i lokalområdet.
Hvad betyder de bemandede legepladser for børn, voksne og det lokalmiljø de ligger i? Hvorfor kommer børnene der? Hvad får de ud af det? Og hvorfor kommer så mange andre grupper inklusiv voksne på legepladsen?
Københavns bemandede legepladser hang i mange år i en tynd tråd, med årlig frygt for at blive nedlagt. Hver gang formåede legepladsernes personale at overbevise byens politikere om at deres funktion er vigtig for by, børn og borgere.
En ny undersøgelse fra Teknik- og Miljøforvaltningen bekræfter nu klart og tydeligt at investeringen i de pædagogisk bemandede legepladser er en rigtig og god investering, en investering i både fremtidens og nutidens borgere.
Undersøgelsen sætter særligt fokus på to af de 11 pædagogisk bemandede legepladser, som ligger i udsatte bydele.
Københavns Kommune har i alt prioriteret at have 22 bemandede legepladser.
Undersøgelsens konklusioner viser at den bemandede legeplads er et trygt sted for børnene, som kommer der. Den er også et frirum for dem. Den er basen, hvor børn møder deres venner, og hvor de laver ting sammen, spiller spil, fodbold, tager på ture etc. Den er ikke en institution, og det er vigtigt for personalet at stedet heller ikke får institutionspræg. Men der er altid en pædagog i nærheden, som de kan tale med om deres problemer og konflikter, og som sætter aktiviteter i gang. De børn, som kommer mest på legepladsen, er typisk ikke i andre fritidsordninger.
Legepladserne er ikke kun for børn, en række voksne bruger dem også og har nytte af at de er bemandede. De får gode og tætte relationer til hinanden på kryds og tværs. Udveksler erfaringer, støtter hinanden – bliver en del af hinandens netværk.
”Det pædagogiske personale sætter rammer for socialt samvær og sikrer en god stemning, respekt og omsorg for hinanden”, står der i undersøgelsens konklusioner.
Netop kontakten til personalet og de andre forældre giver flere af forældrene med anden etnisk baggrund et indblik i, hvordan danskere opdrager deres børn – som kan være forskelligt fra den måde de selv gør det. De får også en viden om sider af det danske samfund, skoler, institutioner, foreningsliv etc., som de ikke ellers ville få.
De passer på os
Som sagt fik to af legepladserne særlig opmærksomhed, det var Hulgårds Plads og Wesselsgade, hvor både børn og voksne brugere blev spurgt grundigt om deres oplevelse af stedet.
På legepladsen Hulgårds Plads i det multietniske NV, er der mulighed for alt fra spil indendørs til sport og leg udendørs.
Børnene kommer på tur med bål og naturlege, de tager på biblioteket, der er turneringer og teaterworkshops, og om sommeren fungerer legepladsen som FerieCamp, hvor der arrangeres et hav af aktiviteter.
Legepladsen i Wesselsgade ligger også i et multietnisk kvarter, og børn i alle aldre bruger legepladsen. Det gør dagplejere, forældre og bedsteforældre også, foruden vuggestuer og børnehaver. Også her er der mange aktiviteter både inde og ude, de gør meget ud af at stedet skal være et frirum for børnene, og de satser meget på relationen mellem det pædagogiske personale og brugerne af legepladsen.
Og hvad siger børnene så? De fortæller først og fremmest om tryghed, at de voksne passer på dem, om at have det sjovt, at de taler med de voksne om problemer, at de er glade for ture, for fodbold (både piger og drenge), og for alle de andr eaktiviteter. De siger også at de ville kede sig, hvis legepladsen ikke var der – og de har alle fået nye venner.
I deres svar vægter de voksne den pædagogiske tilstedeværelse, den er afgørende vigtig for dem, og de fremhæver at legepladsen giver muligheder for et andet samvær forældre og børn indbyrdes. Også for dem er trygheden vigtig.
Kort sagt: de bemandede legepladser med det nærværende og tryghedsskabende pædagogiske personale spiller en aktiv rolle i at styrke det sociale sammenhold og integrationen i lokalområdet.
Ayfer Baykal, Teknik- og Miljøborgmester, glæder sig over undersøgelsens resultater:
”Der er i øjeblikket stort fokus på de udsatte byområder i København. Det er dejligt at konstatere, at de gratis tilbud vi har, nemlig de bemandede legepladser, gør en forskel for både børn, unge og voksne.”
De bemandede legepladser er et gratis og offentligt tilbud i byen. Det er ByX, der har gennemført den kvalitative undersøgelse af, hvordan de bemandede legepladser bruges i udsatte områder, hvor børnene ofte i mindre grad end andre steder går i fritidshjem, klub og andre fritidstilbud. ByX er en selvstændig enhed i Børne – og Ungdomsforvaltningen. |