Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
143 LFS’ere roterede sig til mere faglighed
Af Jon Arskog
Videreuddannelse. Jobrotationsordningen i København har i 2013 givet 143 LFS’ere mulighed for mere pædagogisk faglighed. Ordningen fortsætter i 2014.
Der har været gang i rotationsordningen i 2014. 102pædagogmedhjælpere, 32 PAU’ere og ni pædagoger benyttedesig i det forgangne år af muligheden for at blive klogerepå deres fagområde. De indgik alle i videreuddannelse viaden jobrotationsordning, som LFS, Børne- og Ungdomsforvaltningen og Jobcenter København har haft aftale om i 2013. Dermed er 143 pædagogisk ansatte i Københavns Kommune i 2013 gået i gang med videreuddannelse, mens 143 ledige fra det pædagogiske område er kommet tættere på arbejdsmarkedet.
Succeskriteriet for BUF var i alt 179 jobrotationsforløbfor alle faggrupper og det antal er med i alt 193 gennemførteforløb nået, heraf altså hele 143 på det pædagogiske område.
Formand for Almenområdet i LFS, Thomas Enghausen ermeget tilfreds med indsatsen fra ikke mindst institutionernesside:
”Når vi fra LFS kigger tilbage på de gennemførte forløb,så er det et positivt billede der tegner sig. Både forden medarbejder, som har fået mulighed for uddannelse ogopkvalificering, men også for den ledige, som i kraft denviden og erhvervserfaring som ordningen giver fremadret vil stå stærkere i et ansøgerfelt. Der er det på sin plads
at takke de mange institutioner, som har valgt at etablereefteruddannelse med rotationsordning og dermed set i bredere arbejdsmarkedsperspektiv gør en aktiv indsats lokalt for at hjælpe de ledige på vej videre,” siger han.
Ifølge Henrik Juul Kühn fra Jobcenter Københavns Virksomhedsservice er det en klar fordel for de ledige, men i høj grad også for institutionen:
”Når først man kommer i gang falder fordommene om,at det er en besværlig, bureaukratisk og bekostelig affære atkaste sig ud i jobrotationsprojekter, meget hurtigt til jorden.
I stedet øges fagligheden på arbejdspladsen. Medarbejdernei BUF har fået efteruddannelse på fordelagtige vilkår – medfuld løn. Statistikkerne siger, at efteruddannelse giver meremotiverede medarbejdere, som gennemsnitlig bliver længeretid på samme arbejdsplads. Produktiviteten bliver øget, hvilket smitter af på de kollegaer, der ikke har været på efteruddannelse, som nu også har et ønske om at komme på efteruddannelse,” fortæller Henrik Juul Kühn, der ser ordningen som en ’win-win’ for alle.
Også muligheder i 2014
Blandt de tre pædagogiske faggrupper, der i 2013 skiftedehverdagen i institutionen ud med skolebænken, erpædagogmedhjælpere gået i gang med en PædagogiskAssistent Uddannelse, PAU, mens PAU´erne har ønsketat tage en merituddannelse til pædagog, og pædagogerneblandt andet har deltaget i diplomkurser inden for ledelse, inklusion og pædagogisk psykologi.
Ifølge Henrik Juul Kühn fortsætter ordningen på samme niveau som hidtil. For BUF gælder således de samme succeskriterier for 2014 som i 2013 – ifølge Henrik Juul Kühn dog med den undtagelse, at man har som mål at en større andel af de ledende medarbejdere sendes på uddannelse. I øjeblikket er der en bekendtgørelse fra Beskæftigelsesministeriet, der lukker for at man kan læse en erhvervsuddannelse uden en GVUplan.
Denne bekendtgørelse udløber pr. 31.december 2013, men det formodes at bekendtgørelsen forlænges. Det betyder, at man forsat skal have en GVU-plan for at kunne tage en PAU uddannelse ved hjælp af jobrotation.
Uanset forløbet udfaldet om bekendtgørelsen forlængeseller ej planlægges der, ifølge Henrik Juul Kühn,efteruddannelsesforløb for pædagogmedhjælpere, derønsker uddannelse til PAU til april. For PAU´er der ønskeruddannelse til pædagog og pædagoger der ønsker mere faglighed i form af en diplomuddannelse, vil der være kursusstart til september.
Hvad er jobrotation?Jobrotation er betegnelsen for en aftale, hvor en institutionsender en eller flere ansatte på efteruddannelse og erstatter de ansatte med ledige vikarer i uddannelsesperioden, jf. § 97 i Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Antallet af ansatte og ledige kan variere – lige fra jobrotation, der kun involverer én ansat og én ledig vikar, til projekter hvor en hel gruppe i en institution over længere tid deltager i efteruddannelse og erstattes af flere ledige. Jobrotation kan tilrettelægges efter institutionens konkretebehov. Modellen for jobrotationsvikarer på jobrotationsydelse:Institutionen sender ansatte på efteruddannelse og modtager jobrotationsydelse svarende til 160 pct. af højeste dagpengesats. I 2014 er taksten for offentlige institutioner 176, 20 kr. for hver time der er en medarbejder i uddannelse og der er ansat en ledig rekrutteret blandt de ledige. Institutionen betaler løn til de ansatte og betaler kursusudgiften. Institutionen ansætter ligeledes en ledig vikar på overenskomstmæssige vilkår. Ordningen er med finansloven for 2014 udvidet med 322mio. kr., således at den for alle faggrupper og på landsplan ialt løber op i 1,2 milliard kroner i 2014. Kilde: Jobcenter København Virksomhedsservice |