Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
PÆDAGOGISKE LÆREPLANER I DAGPLEJEN
Af Susanne Hermansen
Med indførelsen af pædagogiske læreplaner bliver kravene til dagplejeren skærpet, da der skal opstillesmål for læring, beskrives valg af metoder ogaktiviteter samt opstilles en plan for, hvordan man vil dokumentere og evaluerelæreprocesser.
Sættet består af 1 Pjece og seks plakater.
Det drejer sig om:
• Barnets alsidige personlige udvikling
• Sociale kompetencer
• Sprog
• Krop og bevægelse
• Naturen og naturfænomener
• kulturelle udtryksformer og værdier
Plakaterne kan hænges op i dagplejen og kan bruges som hjælperedskaber og fastholde den røde tråd i ar bejdet med de seks temaer.
Pjecen giver overordnede mål for arbejdet med det pågældende tema.
Dafolo Pjece 23 sider + seks plakater Pris 158 kr. ISBN 87-7281-223-0
BEHANDLING I SOCIALTARBEJDE
BEGREB OG PRAKSIS
Af Tine Egelund og Turf Böcker Jakobsen
Antologien Behandling isocialt arbejde diskuterer enrække af de praksisformer,der udfoldes på det socialeområde i behandlingensnavn. Det sker med afsæti tre centrale spørgsmål:
Hvordan opfatter man inden for socialt arbejde de problemer og konflikter, sombehandling er svaret på?
Hvad gør praktikere, nårde ’behandler’ klienter?
Oghvordan kan det sociale be handlingsbegreb forstås i ensamfundsmæssig kontekst?
Antologiens bidrag belyser på forskellig vis behandlingsbegrebets betydning isocialt arbejde. Hovedpartenaf bidragene analyserer dogkonkrete områder inden forsocialt behandlingsarbejde,herunder forebyggendearbejde med børn og unge, med ældre og med hjemløse; behandling af børnunder anbringelse udenfor hjemmet; integration afkvinder med etnisk minoritetsbaggrund; aktivering ogarbejdsprøvning; samt arbej de med indsatte i fængsler.
Antologiens forfattere er svenske og danske forskere inden for socialt arbejde.
Hans Reitzels Forlag 272 sider • Pris 298 kr. ISBN: 87-412-0370-4
TEORIER I SOCIALT ARBEJDE
Af Malcolm Payne
Teorier i socialt arbejdehandler om, hvad de rigtigevalg er, hvorfor de er rigtigeog hvilke retningslinjer deudstikker for det praktiskesociale arbejde. Den gennemgår en lang række teorier som socialarbejderen kanarbejde ud fra i mødet med klientens virkelighed.
Bogens første del giveret fundament for en teoretisk tilgang socialt arbejde.
Hvordan konstrueres teorierne? Hvordan påvirker dedet praktiske arbejde? Hvader de vigtigste diskussions punkter på teoretiske felt?
Den anden del er engennemgang af centraleteoretiske perspektiver påsocialt arbejde bl.a. detpsykodynamiske perspektiv, kognitive adfærdsmodeller, systemiske modeller,socialpsykologi og socialkonstruktivisme, kritiske,feministiske og etniske perspektiver samt empower ment og advocacy.
Malcolm Payne er en internationalt kendt foredragsholder og forfatter til flerebøger om socialt arbejde.
Han er tidligere professor isocialt arbejde ved Manchester Metropolitan Universityi England.
Hans Reitzels Forlag 446 sider • Pris 425 kr. ISBN: 87-412-0366-6
LÆRINGSHISTORIER OG PÆDAGOGISK PRAKSIS
Af Maria Philipsen
Maria Philipsen viser i Læringshistorier og pædagogisk praksis, hvordan densåkaldte læringshistoriemetode kan være en støtte forpædagoger i deres arbejdemed udvikling af børnegruppens og det enkelte barnskompetencer og interesser.
Historierne kan danne udgangspunkt for samarbejdetmed forældrene og for pædagogernes evalueringsproces og kollegiale samarbejdeom udvikling af institutionens arbejde.
I et levende sprog ogmed mange konkrete eksempler fortæller hun om,hvordan det rent faktiskkan lade sig gøre at skrive læringshistorier og følge oppå dem i en i forvejen travlpædagoghverdag.
Maria Philipsen er uddannet pædagog fra Københavns SocialpædagogiskeSeminarium i 2003. Undersin uddannelse tilbragte hunni måneder i New Zealand,hvor hun studerede implementeringen af læreplanerher. Hun bor og arbejder idag i Auckland, men besøger hyppigt Danmark.
Hun kan kontaktes på mailadressen mapinnz@yahoo.com.au
Hans Reitzels Forlag 208 sider • Pris 249 kr. ISBN: 87-412-5014-1
SAMFUNDETS UDDANNELSESSYSTEM
Af Niklas Luhmann
Spørgsmålet om uddannelseer i dag mere aktuelt endnogensinde. Handler skolegang om almen dannelseog opdragelse eller om hårdfaglig viden? Uddanner vifor at eleverne skal blive frie,dannede individer, der kanbegå sig i samfundet, eller for at sortere individer efterfaglige evner med henblikpå karriere? ”Begge dele,”svarer Niklas Luhmann.
I Samfundets uddannelsessystem gør forfatteren enrække usentimentale iagttagelser af den pædagogiskeverden, dens selvforståelseog dens funktion i samfundet. Han pointerer, at dentraditionelle forestilling omuddannelse som en bevidst aktivitet, hvor læreren udvikler elevens færdighederog evne til at begå sig i samfundet, bygger på mindsttre usikkerheder: Hvem erde elever, der skal udvikles? Med hvilke redskaberkan man forøge chancernefor udvikling? Og hvordan fastsættes målene for udviklingen?
Lars Qvortrup, professor på Syddansk Universitetog leder af Knowledge Lab,giver i sit forord en introduktion til Luhmanns pædagogiske teori.
Hans Reitzels Forlag 240 sider • Pris 298 kr. ISBN: 87-412-2355-1
BETYDNINGEN AF SAMHØRIGHED
OM NEUROAFFEKTIV UDVIKLINGSPSYKOLOGI
Af Susan Hart
Den nyeste hjerneforskningviser, at barnets tidlige livserfaringer har en megetstor betydning for nervesystemets organisering.
Barnets psykiske strukturopbygges i et tæt samspilmellem nervesystemetsmedfødte forudsætninger ogbarnets nære omsorgsmiljø.
Forudsætningen for en sundudvikling af nervesystemeter derfor, at barnet gennemopvæksten indgår i et samspil med kærlige omsorgs personer.
Denne bog understreger,hvor vigtig en forståelse afde neuroaffektive processerer for barnets sunde udvik ling, og hvordan neurofysiologisk viden kan anvendes ibehandling af børn og voksne med psykiske forstyrrelser. Gennem nye relationelle erfaringer kan nervesystemet støttes til udvikling ogopløsning af traumer.
Susan Hart har som psykolog erfaring fra socialforvaltning, børnepsykiatrienog som leder af et familiebehandlingscenter. I dag erhun privatpraktiserende ogbeskæftiger sig hovedsageligt med vurdering og behandling af børnefamilier.
Hans Reitzels Forlag 416 sider • Pris 395 kr. ISBN: 87-412.5011-7
VIRKSOMHED MED ÅBNE ARME
INTEGRATION PÅ ARBEJDSMARKEDET MED STØTTE FRA REGNBUEN
Evaluering af projekt Ud i Livet
I 2003 igangsatte Regnbueni Ringsted et nyt projekt tilmennesker der er udviklings hæmmede.
Formålet var at tilbydepraktik og beskyttet beskæftigelse uden for institutionelle rammer og så tæt på detalmindelige arbejdsmarkedsom muligt.
Hovedpersonerne ermedarbejdere med nedsatarbejdsevne. Menneskermed handicap, udviklingshæmning eller sent udviklede.
Hvad synes de om atvære i praktik eller at haveet job på en almindelig ar bejdsplads?
En af de ting deltagernefremhæver, er de nye relationer, de har fået. Det ertydeligt at disse kontakterhar stor værdi. De møderkolleger på gaden, når de erude og handle og får ofte enlille snak.
Fra 1. januar 2007 vilder på Regnbuen være etpermanent tilbud om beskyttet beskæftigelse på almindelige virksomheder.
For yderligere oplysningkontakt:
Hans Christian Hansen, tlf. 57 82 08 99, E-mail: 180hh@vestamt.dk (mailadresse ikke længere aktiv, red.)
HUMAN DYNAMICS
Af Sandra Seagal og David Horne
Human Dynamics tager udgangspunkt i den antagelse,at mennesker har forskelligegrundmønstre, forstået somen personlighedsstrukturpræget af tre fundamentaleprincipper: det mentale, detemotionelle og det fysiskeprincip.
Human Dynamics har siden slutningenaf 1970’erne bredt sig fraUSA, hvor metoden blevudviklet af Sandra Seagalog David Horne, til en langrække andre lande, bl.a.Sverige.
Bogen om Human Dynamics af Sandra Seagalog David Horne er at betragte som grundbogen omHuman Dynamics.
Bogenindledes med en grundig introduktion til selve begrebetefterfulgt af en konkret gennemgang af hver, af de femdominerende grundmønstre.
I bogens afsluttende delgives der eksempler på,hvordan Human Dynamicsbruges i praksis – både nårdet gælder personlig udvikling og organisationersudvikling. Metoden spændervidt, idet den har generelværdi som forklaringsrammefor al menneskelig kommunikation.
Kroghs Forlag 344 sider • Pris 299 kr. ISBN 87-624-0708-2