Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Brobygning skaber den røde tråd
Tekst: Jon Arskog
Reportage. Dagplejebørnene i Herlev skal føle sig trygge i deres skift fra dagpleje til børnehave. Derfor besøger dagplejere og de lokale daginstitutioner hinanden, så børnene lærer hinanden og de voksne at kende på tværs af enhederne.
Der foregår noget derinde i det lille omtrent 1-årige hoved, der med sine store bedårende øjne titter ud gennem elefanthuens åbning. Det er tydeligt. Cilja sidder godt og trygt i sin dagplejemors barnevogn og betragter mig. ”Hvad er det egentlig lige du laver her makker,” synes hun at tænke.
Jeg bliver målt og vejet. Hver gang jeg kigger igen og smiler, kigger hun uskyldigt væk. Hun gemmer sig lidt og kigger så lige igen for at tjekke, om jeg stadig kigger. Jeg beslutter mig for at give Cilja mulighed for at betragte mig i fred og ro, og komme frem til om det er okay, at jeg er der.
Det er tydeligt, at forandringer præger børnene. Dermed er det også indlysende, at kan man tage højde for og forberede en forandring i god tid og gøre den så naturlig som muligt, så er det godt for børnene.
Ciljas dagplejemor Susanne Søgaard, der i øvrigt er tillidsrepræsentant for dagplejerne i Herlev, skubber vognen fremad. Hun snakker med mig og siger på den måde ’god’ for mig. Cilja accepterer min tilstedeværelse, men undrer sig nok lidt.
Det er helt klart, at der foregår en hel del derinde under huen.
Vi skal skabe bedre overgange i børnenes liv
Målet for turen er den integrerede daginstitution Troldemosen, der ligger længere oppe ad Sortemosevej i Herlev.
Som en del af Dagplejen Herlevs brobygningsprojekt, der skal sikre bedre og mere trygge overgange i børnenes liv, har alle 40 dagplejere i Herlev en besøgsbørnehave, som de besøger mindst to gange om året. Det sker dog lidt oftere, at Susanne Søgaard sammen med sin nærmeste dagplejekollega, Dorthe Lux, besøger børnene og pædagogerne i Troldemosen.
”Kommunen vil gerne have et bedre tværgående samarbejde mellem dagplejen og institutionerne, så det ikke er fremmed for børnene, når de skal videre fra dagplejen. Men det er ikke kun til gavn for børnene – også os medarbejdere nyder godt af det,” fortæller Susanne Søgaard, mens vi går op ad Sortemosevej.
Snart tre-årige Markus sjosker glad og fro ved siden af barnevognen og Susanne Søgaard.
Da vi lidt længere henne ad vejen møder Dorte Lux og hendes dagplejebørn udbryder han begejstret: ”Anna!!”, slipper sit tag i vognen og løber de to meter frem mod den knapt to-årige Anna, der vender sig, slipper Dorte Lux’ vogn og møder Markus i et stort gensynskram.
”Anna er gæstebarn hos Dorte og er fra hans egen dagpleje,” forklarer Susanne Søgaard, der tydeligvis synes, at det er fantastisk med sådan en gensynsglæde og kærlighedserklæring. Solen skinner og der er amoriner i luften.
Susanne Søgaard, Dorte Lux og deres dagplejebørn mødes stort set hver dag for at lege sammen i den friske luft. Men i dag skal de mødes med vuggestuebørnene fra Troldemosen på legepladsen bag institutionen. Her er en boldbane og en græsmark, hvor børnene kan tumle rundt med bolde og lege de lege, som pædagogerne og dagplejerne i fællesskab sætter i gang.
Flere spontane møder
”Fra dagplejens side er det lagt fast, at der skal være mindst to besøg årligt, men vi bor tæt på hinanden og kommer på de samme legepladser i området, så vi kommer ind i mellem lige forbi og spørger om det passer ind. Så på den måde er der også nogle spontane møder, der gør at børnene lærer hinanden bedre at kende og bliver mere klar til, når de skal i børnehave,” siger Susanne Søgaard og vurderer, at de ’brobygger’ en fire til seks gange i sommerhalvåret.
I deres område, Herlev Nord, er det oplagt, men ikke sikkert, at det bliver Troldemosen børnene skal gå i børnehave i. Under alle omstændigheder, mener både Susanne Søgaard og Dorte Lux, at det er godt for børnene:
”Det gør, at Cilja kan kigge på de store børn og blive inspireret til at gøre de ting, de gør og på den måde udvikle sig,” siger Susanne Søgaard.
Dorte Lux supplerer:
”Og brobygningen gør børnene mere åbne og de udvikler deres netværk. Det kan de bruge når de bliver større. Der kan det, at de kender hinanden fra de har været små, være med til begrænse konflikter.”
De voksne lærer også noget
Mens vi har snakket, er vi nået frem til marken, hvor vi skal møde børnene fra Troldemosen. Markus har set en fodbold på boldbanen, som han spurter afsted for at sparke i målet. Imens pakker Susanne og Dorte børnene ud af barnevognene og finder friskbagte boller og vand frem til børnene.
To pædagoger og otte børn fra Troldemosen dukker op og bliver budt velkommen af de største af dagplejebørnene, mens de små studerer både græsplæne og den blå Ikeapose med legetøj, som fulgte med vuggestuepædagogerne.
Der bliver lagt an til nogle bevægelseslege, men inden de går i gang får børnene en bolle og vand i deres engangskopper. Det er hyggeligt og de er alle passive et øjeblik, mens de gumler og til dels fumler løs, men der går ikke længe før der igen er fart på færde.
Pædagogerne Susanne Mercebach og Birthe Mikkelsen fra Troldemosen ser ligesom dagplejerne positivt på brobygningsordningen.
”Vi bor i et lille nærmiljø her i Herlev Nord. Det giver genkendelighed, når de mødes på legepladsen og større mulighed for at skabe venskab på tværs. Som ekstragevinst er, at det som pædagog er interessant at se, hvordan andres tilgang til børn er. Normalt når jeg møder andre pædagoger, så er det på kursus og ikke i selskab med andre børn. Her kan jeg se de andres praksis og lære af det, hvis muligt,” siger Susan Mercebach, der synes, at institutionen altid har haft et godt samarbejde med dagplejerne, men at det i de sidste år er blevet sat mere i system.
At de voksne også lærer hinanden at kende på tværs giver således også dem nogle muligheder for at udvikle deres netværk og faglige udvikling.
”Det er fordel for os, fordi det gør det nemmere at tage fat i hinanden, hvis der er noget. Samtidig er det også blevet mere naturligt for os at give en hånd med, hvis der er sygdom i Troldemosen og vi alligevel er der,” siger Susanne Søgaard, der peger på, at det i øvrigt er rart for både børn og dagplejere at løbe ind i de gamle dagplejebørn i institutionen.
Særligt fokus på overgangen
Som en del af brobygningsordningen er også et mere målrettet overgangsforløb. Det igangsættes, når de store dagplejebørn nærmer sig børnehavealderen og forældrene har valgt børnehave. Så tager dagplejeren på besøg i den valgte institution sammen med barnet og sørger for, at barnet er blevet introduceret til huset, de voksne og børnene i den nye institution. Når dagen kommer får barnet en Barnets Bog med sig med gode oplevelser fra tiden i dagplejen, som de voksne kan bruge i det videre arbejde med barnet. På den måde skabes en rød tråd.
”Jeg synes, at det er en rigtig god måde at gøre det på. Særligt her i Herlev Nord, hvor børnene oftest går videre i Troldemosen. Så her giver det rigtig god mening,” siger Susanne Søgaard.
Faktaboks om Brobygningsordningen• Målet er at støtte barnets overgang til børnehave ved at bedre samarbejdet mellem dagplejen og børnehaverne med barnet i centrum. • At have et formaliseret samarbejde med institutionerne om hvordan overgangen forløber. • Alle kommende børnehavebørn mellem 2,5 og 3 år kommer på besøg med dagplejeren i deres fremtidige børnehave. Dette sker i samarbejde med dagplejepædagogen. • Ved opstart medbringes barnets kuffert (den gennemsigtige plastikkuffert) og barnets bog/billeder fra tiden i dagplejen. Se under ”barnets bog” • Der er mulighed for en overleveringssamtale med forældrene, når barnet har særlige behov. • Der kan aftales et længere indkøringsforløb for barnet, hvis der er behov. • Der kan aftales genbesøg i Dagplejehuset indenfor ½ år efter barnets start. • Hver institution har samarbejde med 2-4 faste dagplejere, der besøger institutionen mindst to gange årligt. Den enkelte dagplejer og institution laver individuelle aftaler om samarbejdets form og dagplejepædagogen informeres løbende. |
Fakta om Dagplejen Herlev:• Dagplejen Herlev arbejder ud fra værdierne tryghed, nærvær og anerkendelse. • Aktuelt er 40 dagplejere ansat og dagplejen er normeret til 115 børn. Hver dagplejer har som udgangspunkt 3 indskrevne børn. • Dagplejen er opdelt i fem legestuegrupper, der består af ca. 8 dagplejere og 24 børn. Hver legestuegruppe har en fast dag i det fælles store dagplejehus, hvor de har fælles aktiviteter. |