Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
Forebyggende arbejde i daginstitutionen
- Samspil og tilknytning
Af Kari Killén
De ansatte i daginstitutionen er ofte de første, der fornemmer, hvis et barn har det svært. Denne bog videregiver viden, der kan hjælpe pædagogen med at sætte ord på sin bekymring, støtte det barn, der har brug for hjælp og forebygge virkningerne af belastende livssituationer. Det gælder, uanset om det drejer sig om forbigående problemer eller vanskeligheder af mere alvorlig karakter.
Bogen behandler bl.a. spørgsmål som:
• Hvad er tilknytning?
• Hvilke konsekvenser kan viden om tilknytning og tidligt samspil have for daginstitutionens praksis
• Hvordan formidler barnet, at det har det svært?
• Hvad er omsorgssvigt?
Bogen formidler viden om tilknytning og tidligt samspil samt forskellige tilgange til, hvordan man kan støtte børn i deres udvikling. Forfatteren viser gennem eksempler, hvordan denne viden kan omsættes i praksis i daginstitutionen.
Denne bog henvender sig til både pædagogstuderende og praktikere og beslutningstagere inden for daginstitutionsområdet.
Hans Reitzels Forlag • 262 sider • Pris 325 kr. ISBN: 97-887-4125-783-9
Mad og nærvær
- Lækker vegetarisk mad i daginstitutionen
Af Nana Lyzet og Rikke Rosengren
En vegetarisk kogebog, hvor opskrifterne er beregnet til hhv. 40 børn og fire personer, så retterne kan laves både i daginstitutionen og derhjemme.
Bogen er inddelt efter årstiderne. Hver del begynder med et par forslag til udepædagogiske aktiviteter, der passer til årstiden, og forfatterne opfordrer til, at børnene også er med til at indsamle råvarerne. Saften og tarteletterne smager trods alt altid bedre, når man selv har været med til at samle rabarberne og plukke aspargeserne. Dermed bliver naturen automatisk inddraget i institutionens hverdag.
Bogen henvender sig til pædagoger, kokke, økonomaer og forældre, der ønsker ny inspiration til madlavningen med børn.
Frydenlund • 196 sider • Pris 249 kr. ISBN: 97-887-7118-143-2
Venner og veninder
- Nikolaj og Amalie lærer om sociale kompetencer
Af Käte From og Rikke Mølbak
Hjælp til børn mellem 9 og 13 år der har svært ved at få nye venner - og holde fast på dem, de allerede har.
I denne bog møder du Nikolaj og Amalie. De har det til fælles, at de har svært ved at få nye venner. Og at holde fast på dem, de allerede har!
Det kan faktisk være rigtig besværligt, alt det med venner. Det er ikke let at regne ud, hvordan man skal gøre. Eller at finde på, hvad man kan sige, hvis der er en, man gerne vil være sammen med. Det kender du måske selv? Hvordan får man en bedsteveninde? Hvor mange sms’er må man sende? Hvordan kommer man ud af rollen som computernørd?
Der er ti historier om Nikolaj og Amalie i bogen. Når du læser historierne, kan det være, at du kan få nogle gode ideer til, hvordan man bliver en rigtig god ven. Og lidt tips og ideer til at forstå de skjulte regler.
Dansk Psykologisk Forlag • 56 sider • Pris 178 kr ISBN: 978-87-7706-912-3
Sprogets milepæle
-Hvornår skal vi være bekymrede for et barns sproglige udvikling
Af Helle Iben Bylander og Trine Kjær Krogh
I denne bog præsenteres en række forskningsbaserede,
sproglige milepæle, der kan anvendes som målestok for
at vurdere, om et barn har behov for støtte til den sproglige
udvikling. Find de konkrete redskaber fra bogen
under fanebladet ”Redskaber”.
Mange dagplejere, sundhedsplejersker, pædagoger og
børnehaveklasseledere er i tvivl om, hvad et barn sprogligt
forventes at kunne på et givent alderstrin. I bogen
præsenteres derfor en række forskningsbaserede, sproglige
milepæle, der kan anvendes som målestok for at
vurdere, om et barn har behov for støtte til den sproglige
udvikling. Bogen tilbyder blandt andet et redskab, der er
hurtigt og præcist at anvende, når pædagoger skal tage
stilling til, om der er grund til at screene et barns sprog
med henblik på en egentlig sprogvurdering.