Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Intet andet sted i samfundet kan man bruge penge så målrettet, effektivt og livsgivende, som i vuggestuer og børnehaver. Vil man øge chanceligheden, styrke livsdueligheden og livslæringen, så er den dyreste løsning her og nu, den billigste på lang sigt.
Men regeringens børnepakke er hverken for børn eller en pakke, men endnu en narresut!”
Plan for 73 fritidstilbud vedtaget
Struktur. Børne- og Ungdomsudvalget i Københavns Kommune har vedtaget en plan for 73 fritidstilbud. Dermed er der nu sat adresser på de fritidshjem, KKFO’er og klubber, der i fremtiden skal udgøre kommunens fritidstilbud for de 6- til 13-årige.
Tekst: Jon Arskog
Selvom de to radikale medlemmer af Børne- og Ungdomsudvalget forsøgte at få udskudt beslutningen, er placeringen af fremtidens 73 københavnske fritidsinstitutioner på 6- til 13-års området nu fastlagt.
På et møde den 18. marts vedtog Københavns Kommunes Børne- og Ungdomsudvalg, hvilke sammenlægninger af fritidshjem, KKFO’er og klubber, der skal indgå i den fremtidige fysiske struktur på fritidsområdet, mens selve implementeringen og den administrative organisering endelig besluttes efter en ny og igangværende høring frem til uge 18, den 20. maj.
Målet er, at fremtidssikre det fritidspædagogiske område i lyset af skolereformens indhug i institutionernes åbningstid.
Udvalget fulgte indstillingen fra forvaltningen, hvilket betyder, at udvalget i 70 tilfælde vedtog at arbejde videre med de lokale implementeringsforslag, der havde været i høring, som de var. Tre af forslagene var blevet ændret efter høringen, der i alt bød på mere end 700 høringssvar.
De tre ændringer gælder forslaget vedrørende Murergården, der tilknyttes Blågård Skole og fritidscenter Indre Nørrebro. Det gælder forslaget vedrørende Lundehusskolen, der tilføjes institutionen RYAC, hvis klubpladser fortsat vil være tilknyttet fritidscenter Bispebjerg Nord. Det gælder også forslaget vedrørende Saxogården og Garvergården, hvor det kan besluttes lokalt at børn, der allerede er indmeldt i de to institutioner, kan blive der, selvom Saxogården overgår til KKFO’en på Tove Ditlevsen Skole. Hvad angår pladserne i Garvergården flyttes de, når der er fundet egnede lokaliteter tættere på skolen, fremgår det af beslutningen.
Med udvalgets beslutning er vejen nu banet for en struktur med en 1:1 organisering for fritidsinstitutioners og KKFO’ers tilknytning til skoler, uden at det dog betyder, at de skal ligge på samme matrikel. I beslutningen ligger også, at en række af byens klubber for de 10- til 13-årige samles i 18 fritidscentre over hele byen.
Kommunale bliver selvejende - og omvendt
For alle 73 fremtidige fritidsinstitutioner gælder det, at de skal være organiseret enten kommunalt eller i selveje. Det ser ikke ud til at blive en ensartet løsning, men en lokalt tilpasset løsning. Som forslagene nu er sendt i høring bliver nogle kommunale institutioner i fremtiden til selvejende, mens nogle selvejende vil blive kommunale.
Nogle fritidshjem og KKFO’er bytter status, og nogle små eller utidssvarende fritidshjem vil lukke. Helt præcist, hvordan den vedtagne struktur implementeres lokalt, vil blive besluttet gennem lokale dialogprocesser, fremgår det af beslutningsreferatet.
Tilbage står at finde ud af, hvordan de forskellige fritidshjem og selvejende institutioner rent administrativt skal organiseres i klynger og netværk, eller om de skal være KKFO’er og stå udenfor klynger.
0-18 års perspektivet i spil
Om fritidsområdet skal organiseres med et 0 til 18 års perspektiv, som en række høringssvar – herunder LFS’ - har anbefalet, eller om der i fremtiden skal opereres med et 10 til 18 års perspektiv, er et spørgsmål, der vil dukke op i efteråret. Af mødereferatet fremgår det, at ”der ikke på forhånd er taget stilling til, hvorvidt klynger og netværk mest hensigtsmæssigt organiseres som fx 0-18 års organisationer, eller om der skal etableres fx 10-18 års klynger/netværk for de større børn i det enkelte lokalområde.
Forvaltningen skriver dog i sin indstilling, at den anbefaler organisering i klynger og netværk for at understøtte sammenhængen på tværs af aldersgrupper, men da udvalget har tilkendegivet, at man på de skoler, der i dag har KKFO’er, ikke nødvendigvis vil omlægge tilbuddet til fritidshjem, vil det være nødvendigt med et fokus på fleksible samarbejder, der sikrer 0 til 18-års perspektivet, skriver de.
Af mødereferatet fremgår det, at udvalgets medlemmer understreger, de kun har taget stilling til de fysiske rammer.
”Vi sender spørgsmålet om den ønskede organisering af fritidsinstitutionerne i det enkelte skoledistrikt og fritidscentre i de enkelte lokalområder i høring. Det er ydermere vigtigt for os at tilkendegive, at denne anden høring vil blive taget ligeså seriøst som den første, og at der endnu ikke er besluttet noget, der ikke kan ændres frem mod mødet i Børne- og Ungdomsudvalget den 20. maj 2015.”
Lederes arbejdsmiljø truet
”LFS er meget optaget af sikre den nødvendige ledelse af fremtidens fritidstilbud. Udvalgsindstillingen peger på en økonomisk reduktion på 9,2 mio.kr, det svarer samlet set til en reduktion på ca.20 lederstillinger. Ledelse har altid været vigtig og vil være det i fremtidens fritidstilbud.
Hvis ledere forsat skal have et godt arbejdsmiljø og kunne udøve gode ledelse, er der en øvre grænse for hvor mange matrikler og ansatte en leder kan lede i daglig dagen. Så dermed er der også en grænse for meget der kan reduceres i antallet af ledere i forbindelse med fremtidens Fritidstilbud. LFS håber at det kommer til at stå krystal klart for politikerne den 20.maj”
Det er ikke uproblematisk
At reducere antallet af fritidsinstitutioner og rykke rundt på pladser og tilhørsforhold rent fysisk er en ting, noget andet er de komplikationer, som de nuværende ansættelsesforhold giver, når der skal skiftes mellem organisationsformer.
På stort set alle kommunale institutioner findes i dag tjenestemandsansatte. Ifølge de 73 vedtagne tilfælde vil mellem otte og ti institutioner gå fra at være kommunale til at blive selvejende. Det giver problemer i forhold til at være tjenestemandsansat, for det kan man ikke være på en selvejende, påpeger næstformand i LFS, Jan Hoby.
En anden ting han peger på er, at i de tilfælde, hvor institutioner går fra at være fritidshjem til at blive KKFO’er, går man fra at være ansat i en klynge til at være ansat i en enkelt institution. Derved kan man ikke opretholde en fuldtidsstilling, og man får sværere ved at tiltrække kvalificeret personale.
”Der en grund til, at vi peger på, at alle tilbud skal være fritidshjem i klynger. Det er fordi det giver mest mening for alle. Vi ser frem til den 20. maj, hvor vi håber, at politikerne vil træffe netop de rigtige beslutninger, der vil sikre bæredygtigheden både økonomisk og fagligt så den løsning vi får nu ikke skal ændres igen om nogle år.
Du kan se oversigten over de 73 fremtidige institutioner på mitlfs.dk.
Du kan kommentere på den lokale organisering af Fremtidens Fritidstilbud på Københavns Kommune høringsside: blivhoert.kk.dk •