Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Landskonference i dagplejen:
Refleksion er kodeordet
Videndeling. FOA’s landskonference ’Kvalitet i dagplejen’ sætter i år særligt fokus på refleksion over egen pædagogisk praksis. Formålet er at udstyre dagplejen med den nyeste viden på området. Formand for dagplejen i LFS, Majbritt Kronbøl, ser frem til konferencen.
Tekst: Trine Mariager
Det at kunne reflektere over egen praksis og justere den til barnets virkelighed, er kendetegnende for et pædagogisk kvalitetstilbud.
Derfor sætter FOA’s årlige landskonference ’Kvalitet i dagplejen’ gennem oplæg og temamøder fokus på arbejdet med didaktik i landets dagplejer. Formålet er, som de foregående år, at udstyre dagplejen med den nyeste viden på området, så dagplejen til stadighed kvalitetsudvikles og fremtidssikres.
”Når en dagplejer arbejder didaktisk, betyder det, at hun hele tiden reflekterer over sin egen pædagogik, og om den passer til barnets øjeblikkelige situation. Børn i den alder er jo i konstant udvikling, så vi skal som dagplejere hele tiden evaluere og justere i vores egen praksis. Der er det vigtigt, at vi som dagplejere kender til børnenes nuværende og fremtidige udviklingsfaser,” siger formand for dagplejeområdet i LFS, Majbritt Kronbøl.
Hun deltager på vegne af LFS i konferencen, der finder sted den 20.-21. april 2015 på Hotel Nyborg Strand, og det er noget hun ser frem til.
”Man får kuldegysninger”
”Dagplejere arbejder jo meget alene, så det der med at mødes og se, at vi faktisk er rigtig mange, det giver en følelse af sammenhold og solidaritet. Man får kuldegysninger, når man sidder i den sal,” siger hun og fortsætter:
”Vi kæmper alle sammen for det samme, nemlig en høj kvalitet i dagplejen, så vi kan give børn den bedst mulige hverdag. Og det er rart at blive bekræftet i, at vi gør netop det til de her arrangementer.”
Følelser, udvikling og det lille barns hjerne
På konferencen fortæller repræsentanter fra forskellige kommunale dagplejere, forskere og eksperter blandt andet om de sammenhænge der er mellem børns følelsesmæssige udvikling, deres intellektuelle udvikling og betingelserne for småbørnspædagogikken, men ikke mindst hvad didaktik er, og hvordan didaktik kan forbedre dagplejens arbejde med at skabe glade og livsduelige børn.
Som en lille, formentlig ret underholdende krølle på den hale kommer hjerneforsker Peter Lund Madsen og fortæller om, hvordan det lille barns hjerne egentlig er skruet sammen.
En anden vinkel på konferencen er, hvordan man kan bruge ny viden om forældrenes bevæggrunde for at vælge dagtilbud til at udvikle dagplejen. Her har Aalborg Kommune foretaget en undersøgelse, som fremlægges på et af konferencens temamøder. ”Det er et resultat, jeg er meget spændt på at høre om. Det er vigtigt og interessant for os, at se dagplejen fra forældrenes vinkel. Det kan være med til at styrke et vigtigt samarbejde,” siger Majbritt Kronbøl.
På www.foa.dk under den pædagogiske kalender kan du læse mere om ’Kvalitet i dagplejen’ samt se det fulde program. •