Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Bagsiden
15 fritidsinstitutioner i Vanløse får miljøcertifikat
Børnene ved godt, de skal huske at lukke vandet efter sig. De ved også, at affaldet skal sorteres, og de deltager gerne i beplantning af institutionens grønne område. Fritidsinstitutionerne i Vanløse har styr på deres miljøforhold, og den 24. maj får de et miljøledelsescertifikat som bevis på deres arbejde.
En miljørevisor fra et internationalt revisionsfirma besøgte i marts institutionerne. Han gennemgik dem ud fra miljøkravene i ISO 14001- standarden - en international standard for miljøledelse. Institutionerne opfyldte alle krav og fik tilmed stor ros for deres miljøarbejde.
Særlig imponeret var revisoren over den energi, institutionerne havde lagt i det miljøpædagogiske arbejde. Hvis et barn glemmer at slukke lyset efter sig, er der straks et andet barn, der siger: "Husk at slukke lyset". Man ser meget sjældent en løbende vandhane. Og udendørs har børn og voksne i fællesskab sået blomster og plantet buske. Børnene drikker økologisk mælk og der er afholdt miljøuger, hvor børnene har lavet legetøj af "affald".
Baggrunden for miljøarbejdet er, at Københavns Kommune har forpligtet sig til at indføre miljøledelse i institutioner og forvaltninger. Dette er et led i Dogme 2000 for kommuner og miljø, et samarbejde mellem kommuner, der vil gøre en ekstra indsats for at beskytte og forbedre miljøet. Derudover har København en vision om at være Europas Miljøhovedstad.
I praksis har Uddannelses- og Ungdomsforvaltningen nu miljøcertificeret 15 fritidsinstitutioner og 6 skoler i Vanløse, og der er samlet mange erfaringer med miljøarbejde i en pædagogisk sammenhæng.
Arbejdet har givet svar på nogle af de spørgsmål, der er blevet stillet undervejs; fx: Hvordan får vi styr på miljøforholdene? Hvordan får vi sat realistiske mål for miljøarbejdet? Hvordan sikrer vi os at alle medarbejdere kender deres betydning for miljøet i institutionen? Og sidst men ikke mindst, hvordan får vi talt med børnene om miljø og hvilke aktiviteter vil det være spændende at sætte i gang.
Disse og mange flere spørgsmål er blevet besvaret og beskrevet i institutionernes miljøhåndbøger og erfaringerne vil blive anvendt på de øvrige fritidsinstitutioner i kommunen. Læs mere www.groen-skole.dk (link er ikke længere aktivt, red.)