Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Man zoomer ind på de synlige mål
Jeg er ikke overrasket over, at man kan se interaktionsmønstre, der minder om klasserummet helt ned i vuggestuerne, siger Maja Plum. Hun skrev allerede i 2011 Ph.d. om, hvordan dokumentationskravene ændrer pædagogikken.
Tekst: Anna Louise Stevnhøj
Da Folketinget vedtog loven om pædagogiske læreplaner i 2004, gjorde politikere og embedsmænd det klart, at der ikke var tale om at indføre nye pædagogiske metoder, men simpelt hen om at dokumentere og arbejde mere målrettet med den allerede eksisterende pædagogiske praksis i daginstitutionerne.
Men Maja Plum, forsker ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet, siger, at den forventning i bedste fald var naiv:
”Min Ph.d. i 2011 viste, at dokumentationskravene omkring de pædagogiske læreplaner kom til at betyde ændringer i, hvad der forstås og praktiseres som pædagogisk faglighed. Den pædagogiske faglighed er nærmest blevet synonym med entydige og dokumenterbare aktiviteter, uden at der har været en egentlig diskussion af det,” siger Maja Plum.
At putte børn er ikke pædagogisk
Maja Plum mener, at der er opstået en tendens til, at det daglige samspil med børnene har fået status af ikke-fagligt arbejde. Det er nemlig ikke beskrevet i en læreplan, og det skal ikke dokumenteres. Så når man putter til middagssøvnen, eller når man spiser sammen med børnene, er det ikke ”rigtigt” pædagogisk arbejde.
”Jeg oplever generelt pædagoger som velreflekterede. Men denne type styringslogik fanger os alle sammen ind. Når man har fået ind under huden, at man skal arbejde med klare mål, som derefter skal dokumenteres for at fremvise resultatet, så zoomer man ind på målene. Fokus bliver på, om man har nået det snævert afgrænsede mål, og om børnene har ”lært” det, de skulle. Og så er der ikke langt til et mønster, hvor samspillet mellem pædagog og barn ligner klasseværelset, og hvor pædagogen hører barnet i, om det kan det, der i de forskellige skemaer er fastsat som alderssvarende for barnet, ” siger Maja Plum.
Bog om pædagogisk praksis
Maja Plum skrev sin Ph.d. afhandling om til bogen Den pædagogiske faglighed i dokumentationens tidsalder - Læreplaner, dokumentation og styring på daginstitutionsområdet. Bogen omhandler introduktionen af nye styringsmodeller på daginstitutionsområdet og beskriver, hvad der sker med pædagogikken, når pædagoger opsætter mål og metoder, foretager målinger og evaluerer og dokumenterer resultaterne.
Grundpointen i bogen er, at nye styringsmodeller ikke alene kan forstås som politiske og forvaltningsmæssige rammer og betingelser for det pædagogiske arbejde, men at nye måder at styre daginstitutionsområdet også har betydning helt ind i den måde, hvorpå den pædagogiske hverdag organiseres og forstås. Bogen er udgivet på Dafolo Forlag i 2014.