Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
København får ikke uvildige tilsyn
LFS hilser anbefaling fra forskere om uvildige tilsyn i daginstitutioner velkommen. Men borgmesteren siger nej.
Tekst: Anna Louise Stevnhøj
Mange kommuner er stærkt udfordrede, når det gælder systematikken i tilsynet med daginstitutionerne. Det var en af hovedkonklusionerne i den evaluering af kvaliteten af tilsynene, som Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, offentliggjorde i forsommeren 2015.
Evalueringen viser også, at der en udbredt tendens til, at kommunerne fører forskellige typer tilsyn med private og kommunale institutioner. De private institutioner får ganske vist flere tilsynsbesøg, men tilsynet med private er generelt mindre systematisk, mindre udviklingsorienteret og mindre uvildigt, lige som der i de private tilbud bliver kigget mindre på, hvordan praksis understøtter børnenes trivsel og læringsmiljøet.
Sidst peger EVA på, at der er problemer med manglende uvildighed i tilsynene. Evalueringen siger, at det kan være problematisk, når tilsynet udføres af en person, der også varetager andre opgaver overfor institutionen, eller som har ledelsesansvar over for institutionen: Det kan gå ud over kvaliteten af tilsynet.
Nu er det dokumenteret
Jan Hoby, næstformand i LFS, er begejstret for rapporten:
”LFS har i årevis kritiseret det pædagogiske tilsynskoncept. Vi kritiserer ikke de pædagogiske konsulenter; det er den manglende uvildighed, der er problemet. I 80 procent af de tilsyn, der finder sted i Københavns Kommune, er det kommunens pædagogiske konsulenter, der udfører tilsynet.
Det vil sige, at konsulenter, der til daglig arbejder sammen med institutionernes ledere, får en dobbeltrolle, og det er ingen tjent med,” siger Jan Hoby, som understreger, at det ikke er udtryk for mistillid til hverken ledere eller det pædagogiske personale, når LFS bakker op om de kommunale tilsyn.
”Tilsynet er til for børnene og er ikke et udtryk for mistillid til hverken ledere eller det pædagogiske personale. Men desværre er det for sjældent, at det er tilsynet, der opdager de heldigvis meget få institutioner, hvor pædagogiske uhensigtsmæssigheder er blevet hverdag. Særligt tilsynet med de private daginstitutioner er under al kritik, og det er dybt problematisk, fordi det især er i de private tilbud, man kan finde svingende kvalitet,” siger Jan Hoby.
Borgmester prioriterer kontinuitet
Børne- og Ungdomsborgmester Pia Allerslev er imidlertid ikke indstillet på at følge EVAs anbefaling om at skabe uvildige tilsyn:
”Vi er glade for, at EVA har kigget på området, og vi mener, at vi allerede nu lever op til nogle af de mest vægtige punkter i rapporten, nemlig pointerne om systematik i tilsynene. Men jeg mener, at man med helt uvildige tilsyn taber nogle andre værdier. Vi vægter, at der er et kendskab til og en dialog med den institution, man fører tilsyn med, så tilsynet bliver udviklingsorienteret og ikke bare et kontrolbesøg,” siger Pia Allerslev, der afviser, at EVAs konklusioner om manglende tilsyn med private tilbud gælder København.
”Jeg skelner som sådan ikke mellem kommunale og private tilbud, og i København er tilsynskonceptet ens for alle,” siger Pia Allerslev.
Jan Hoby er ærgerlig og bekymret over Børne- og Ungdomsborgmesterens reaktion:
”Det er beklageligt, at Pia Allerslev ikke vil forholde sig til kendsgerningerne omkring det pædagogiske tilsynskoncept. Og det er endnu mere bekymrende, at borgmesteren afviser, at der er store problemer med tilsynet af de private tilbud, når det beviseligt er det rene cowboyland i København. Men her er det måske borgmesterens ideologi, der skygger for virkeligheden, ” siger Jan Hoby.
Anbefalinger fra EVA |
---|
• Kommuner med forskellig tilsynspraksis overfor offentlige og private daginstitutioner bør ensrette tilsynet overfor de to institutionstyper. • En del kommuner kan med fordel overveje, hvordan systematikken i tilsynet kan styrkes. • Kommunerne kan med fordel overveje, om de metoder, de anvender ved tilsyn, er de mest velegnede til at få indblik i den pædagogiske praksis. • Kommunerne kan overveje at styrke uvildigheden i tilsynet. • Mange kommuner bør overveje, hvordan udvikling på baggrund af tilsynene sker på et systematisk vidensgrundlag. • Kommunerne bør være opmærksomme på den betydning, de tillægger det uformelle tilsyn. (Pædagogisk tilsyn. Evaluering af kommunernes tilsyn med daginstitutioner. Danmarks Evalueringsinstitut 2015) |