Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
Udsatte børn - et helhedsperspektiv
Af Karen-Asta Bo, Jens Guldager og Birgitte Zeeberg (Red.)
Udsatte børn – et helhedsperspektiv tilbyder et bredt fagligt fundament til det sociale og pædagogiske arbejde med udsatte børn. Bogen er skrevet af 11 erfarne og dybt engagerede forfattere og er rettet mod både studerende og praktikere, der arbejder med børne- og familiesager.
Bogen er 3. udgave og er ført ajour i henhold til ny lovgivning på området. Enkelte kapitler er desuden suppleret med ny forskningsbaseret viden, blandt andet om mentalisering og resiliens, inddragelse af barnet, forældresamarbejde, børn og fattigdom samt inklusion.
Akademisk Forlag
376 sider
Pris kr. 399,-
Social indsigt for pædagoger
Af Jens Horsholt Mikkelsen (red.)
Ny udgave af den populære lærebog – gennemskrevet og ajourført, så den passer til den nye pædagoguddannelse, der trådte i kraft i sommeren 2014. Over halvdelen af kapitlerne har fået nye temaer og nye forfattere, og bogen er således opdateret med den nyeste viden.
Bogen fokuserer på samspillet mellem profession og samfund og mellem individ og institution og inddrager områder som socialpolitik, sociologi, antropologi, socialpsykologi, pædagogik, psykologi og jura.
Bogen er grundig, men letlæselig og egner sig til såvel uddannelsesbrug som opslagsværk i alle pædagogiske institutioner.
Frydenlund
359 sider
Pris kr. 299,-
Barndomspædagogik i dagtilbud
Af Daniella Cecchin (red.)
Denne bog er målrettet undervisningen på pædagoguddannelsens nye specialisering
Dagtilbudspædagogik. Bogen tilbyder en række professionsfaglige byggesten til udvikling af rammer for og indhold i det pædagogiske arbejde med børn fra 0 til 6 år.
I bogen er der forskellige temaer som fx små børns trivsel, leg, udvikling og læring, kreativitet, æstetik og digitale medier i arbejdet med børns kulturelle dannelse, inklusion og integration i sociale fællesskaber og pædagogisk bæredygtighed.
Akademisk Forlag
408 sider
Pris kr. 399,-
Selvskade – psykologi og behandling
Af Bo Møhl
Selvskadende adfærd er blevet et sundhedsproblem, der vedrører en meget stor gruppe mennesker, heriblandt mange unge, og ikke kun dem med psykiske sygdomme. I denne bog gennemgår Bo Møhl, som er professor i klinisk psykologi og klinisk psykolog ved Psykiatrisk Center København, fænomenet og belyser de forskellige former, den psykologiske og kulturelle baggrund samt udredning og behandling.
Hans Reitzels Forlag
392 sider
Pris kr. 400,-
Læringens fundamenter – teorier og perspektiv
Af Mikael Jensen (red.)
Alle har oplevet læring. Vi har alle tillært os viden og færdigheder. Alligevel kan det være svært at formulere præcist, hvad læring er for en størrelse, at beskrive og forklare den. I denne bog findes en række bud på, hvad læring er, og hvad der betinger læring.
Bogens mange forfattere belyser læring gennem vinkler som kognitions- og neuroforskning, miljøpsykologi, design og medieforskning.
KLIM
231 sider
Pris kr. 299,95
Implementering. Fra viden til praksis på børne- og ungeområdet
Af Bianca Albers (red.), Hans Månsson (red.), Helle Høgh (red.)
Hvilke instrumenter og metoder virker bedst, når man skal implementere ny viden? Og hvordan kan man arbejde systematisk med implementering, så man får omsat ny viden til en forbedret pædagogisk praksis, familiebehandling, undervisning eller forebyggelse?
Denne bog giver er især rettet mod alle fagprofessionelle, konsulenter og ledere, som arbejder med implementering i offentlige eller private organisationer.
Dansk Psykologisk Forlag
288 sider
Pris kr. 399,-