Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Af Ulla Baggesgaard, næstformand i LFS
Forandringer omstilling udvikling
– verden står ikke stille
- og det gør det pædagogiske arbejde heller ikke!
Pædagogisk arbejde bygger på refleksion over udvikling. Brugerens udvikling,
egen udvikling og arbejdspladsens udvikling. Det foregår som en del af det daglige arbejde og som en del af refleksionen over det daglige arbejde.
Men nogen gange er der brug for mere målrettet at sætte lys på pædagogikken.
At blive klarere på, hvad det er, der sker i relationen mellem bruger og professionel. Eller mellem de professionelle.
Problemet kan så bl.a. være at finde lige præcist de ekstra ressourcer, det kræver. Det kan være ressourcer til analysearbejde.
Eller til konsulentdeltagelse. Eller til særlige aktiviteter. Eller noget helt fjerde. Det kan være ressourcer, som det er umuligt at hente ud af institutionernes budgetter. Og som ikke kan findes i forvaltningen.
Men muligheden er der alligevel. FOAs Pædagogiske Udviklingsfond yder støtte til projekter, der retter sig bredt mod det pædagogiske område. Der kan gives støtte til såvel forskning som udviklingsarbejde, blot det ligger inden for fondens formål.
Der ydes især støtte til forsknings- og udviklingsprojekter, der er fremadrettede i forhold til en kontinuerlig udvikling på døgn- og dagtilbudsområdet samt skolefritidsområdet. Her tænkes både på indholdet i den pædagogiske virksomhed, krav til de fysiske rammer, organisationsformer, samarbejdsrelationer og en forøget indsigt i børns udvikling og levevilkår generelt. Det vil primært dreje sig om støtte til:
- Udviklingsprojekter vedrørende den pædagogiske praksis
- Pædagogisk teori og metodeudvikling
- Forskning
- Udredningsarbejder
- Formidling
Projekterne skal have en generel interesse, værdi og gyldighed for andre end dem, der er direkte involveret i projektet.
Blandt andet gennem en berigelse af den pædagogiske debat, gennem synliggørelse af nye problemstillinger eller påpegning af teoretiske eller praktiske løsningsmuligheder.
Støtten kan ydes i form af konsulentbistand, lønudgifter, materialeudgifter og lignende. Støtten kan ydes fra starten af et projekt herunder hjælp til udarbejdelse af projektbeskrivelse og lignende, endvidere pilotprojekter og ansøgninger til myndigheder og andre fonde. Støtten kan ydes undervejs i projektet og som støtte i forbindelse med rapportskrivning, evaluering, forankring og formidling. Fonden administreres af en bestyrelse, der skal beslutte de nærmere retningslinjer for ansøgningsprocedure, form og indholdskrav til ansøgninger og projektbeskrivelser. Du kan finde dette materiale på mitlfs.dk.
Alle medlemmer af LFS har mulighed for at søge fonden. Har du en idé? Har I brug for at få sat lys på det pædagogiske arbejde? Eller vil I gerne skabe forandring? Så er her mulighed for at få støtte til processen.
Du kan kontakte Ulla Baggesgaard i LFS (35 44 45 56) eller Jan Simon Petersen i FOA (46 97 26 06) for yderligere oplysninger.
FORMÅL
I forhold til børn, unge og voksne:
- At belyse betydningen af ophold i alle dag- og døgntilbud, herunder rammebetingelsernes betydning. Udgangspunktet er at alle har krav på en materiel og psykisk tryg opvækst, en alsidig personlighedsudvikling og muligheder for at udvikle selvstændig kritisk stillingtagen til omverdenen.
- At fremme udviklingen af en pædagogisk praksis der tilgodeser krav til menneskelig sundhed og oplevelse af livskvalitet gennem selvbestemmelse, forstået som udvikling af børn, unge og voksnes rådighed over relevante livsbetingelser, samt evnen til at øve indflydelse på egne levevilkår.
- At fremme generel viden om børn, unge og voksnes levevilkår og udviklingsmuligheder i forhold til medarbejderne.
- At belyse det pædagogiske personales personlige og faglige forudsætninger og kompetencer.
- At belyse personalesamarbejde og kulturer i dag og døgntilbud.
- At belyse mulige uddannelses- og udviklingsmuligheder.