Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
LEDERKLUMMEN
Lederen og fusionsprocessen. Rundt omkring i landet sammenlægges institutioner, forvaltninger og forskellige afdelinger; bl.a. i kølvandet på strukturreformen. Selv om visionerne er på plads, er det ofte en endnu større opgave at få det nye værdisæt solidt forankret i organisationen – og her spiller ledelsen en helt central rolle. KTO har derfor udgivet en pjece om ledernes proceskompetencer i forandringsprocessen. I pjecen behandles blandt andet spørgsmålene: Hvordan kan du som leder få dine sammenbragte medarbejdere til at trække på samme hammel, skabe en fælles kultur og en fælles forestilling om god service midt i forandringsprocessen? Hvordan skabes rum for kvalitet i indsatsen fremover? Og hvordan sikres det, at sammenlægningsprocessen ikke tager så mange ressourcer, at indsatsen forringes? Pjecen kan downloades på www.personaleweb.dk.
Fælles it- og økonomiservice. Københavns Kommune har besluttet, at der pr. 1. april 2007 etableres et fælles Koncernservice, der skal løse opgaver på it- og økonomiområdet for alle syv forvaltninger. Koncernservice etableres med i alt ca. 350 årsværk, der overføres fra forvaltningerne. Koncernservice etableres – inden for den gældende styreform – som en kontraktstyret enhed i Økonomiforvaltningen, under Økonomiudvalget. Det er dog målet, at Koncernservice med tiden skal etableres som en selvstændig enhed med de administrerende direktører som bestyrelse.