Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Leder:
Pædagoger har forstand på børns seksualitet
Af Jan Hoby, næstformand
Alle børn og unge skal være trygge i landets daginstitutioner. Punktum. Alle forældre skal kunne sætte deres børn i daginstitution og vide, at de bliver passet på. Punktum.
Men vi skal også som pædagogisk personale blive bedre til at stå fast på, at børn har lov til at have deres helt egen barnlige seksualitet, som gerne må være der. Uden at vi bliver bange for pædofilianklager.
Den 14. oktober 2015 blev en 61-årig pædagog idømt et års fængsel i landsretten for blufærdighedskrænkelse af 15 børn i alderen fire til syv år i en institution i Holbæk. Jeg kender ikke til detaljerne i sagen fra Holbæk.
Men den får mig til at frygte en tilbagevenden til livet efter Vadstrupgårdsagen i 1997, hvor en mandlig medarbejder blev dømt for overgreb mod en række børn. Sagen satte sig lange og dystre spor i hverdagens daginstitutionsliv og satte en lavine af overgrebsanklager mod mænd i daginstitutioner i gang. Og dagsinstitutionsområdet er aldrig kommet sig.
Det er ikke bare på det individuelle plan, at pædofilskrækken i de seneste 20 år har hærget daginstitutionsverden. Angsten for anklager har ført til selvcensur og indskrænkning af det pædagogiske personales professionelle omsorg for børn i daginstitutioner.
Daginstitutionsområdet har nærmest kollektivt accepteret en systematisk devaluering af den pædagogiske viden, indsigt og forskning om børns seksualitet.
Vi har tilladt uhensigtsmæssige adfærdsændringer over for børn og bidraget til underminering af mandens kulturelle identitet. Det er på høje tid, at det pædagogiske område går i kødet på uvidenhed, fordomme og myter om børns seksualitet blandt os selv og forældrene.
Det skal ske i dialog med alle landets forældre til børn i daginstitutioner om småbørns sunde, naturlige seksuelle udvikling, og hvordan det pædagogiske personale kan og skal understøtte den. Det er den eneste måde, vi kan forhindre regler, der umuliggør pædagogisk arbejde.
Der er nemlig det tydelige mønster, at forældre typisk er langt mere restriktive end det pædagogiske personale i forhold til denne type lege.
Som en børnehaveleder i undersøgelsen "Doktorleg i børnehaven" fra 2011 udtrykker det, kommer det ofte helt bag på forældre, at deres daginstitutionsbørn interesserer sig for egne og andres kønsdele.
Derfor skal det pædagogiske personale turde tage fagligheden frem og fortælle om den naturlige barnlige seksualitet, som skal have lov til at være der – og om hvorfor det intet har med voksenseksualitet at gøre.