Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Boganmeldelse:
Nyttig bog til pædagogik på iPad
Tekst: Magdi Engelstoft el-Toukhy
I gang med iPad - et pædagogisk redskab
Af Søren Gundelach
80 sider. Kr. 138,-
“Igang med iPad – et pædagogisk redskab” er en nyttig lille tryksag, der favner stort set alle aspekter af, hvad en iPad kan bruges til i pædagogisk sammenhæng.
Den er gennemarbejdet, veldisponeret og fungerer godt som tiltænkt - som inspirationshæfte til at komme i gang.
De introducerende afsnit giver et overblik over iPadens elementære funktionalitet, hvilket for en garvet bruger af teknologi kan virke overflødigt.
Ikke desto mindre gør hæftets meget pædagogiske opbygning og uprætentiøse fremstilling sig nyttig. I en tid hvor der stadigt stilles nye krav til pædagoger om at integrere digital teknologi i den pædagogiske praksis er der nemlig behov for praksisfaglig inspiration, hvor ingen lades tilbage på perronen. Og det er en svær øvelse.
iPad på rette plads i institutionen
Dermed ikke sagt at hæftet ikke er refleksivt, men den er opbygget som et ”værktøj” til et iPaden som pædagogisk redskab, hvilket betyder, at enhver pædagogisk afdeling med udgangspunkt i hæftet kan finde både inspiration og vejledning til, hvordan pædagogiske aktiviteter med iPad begrundes i læreplaner, og hvordan man kan arbejde med didaktik og de principper, som i de fleste institutioner er nødvendige for både at give iPaden sit rette plads, og børnene frisk luft.
Hæftet skal dog også have en kritisk bemærkning med på vejen. Der anbefales i enkelte afsnit APPs af varierende kvalitet under overskrifter som ”Eksempler på gode læringsspil”, ligesom markedslogikker og reklamer betragtes som et acceptabelt moderne vilkår, man bør lære at navigere i.
Der kunne jeg godt have savnet et oplæg til en mere etisk diskussion af ”free-to-play”, ”køb-i-app”, ”reklamer” og ”markedsføring”, for er det ikke også noget, vi skal diskutere som pædagoger?
Konklusion:
Bogen skal have fem af seks stjerner for at ramme plet, være gennemarbejdet og superanvendelig.
Magdi Engelstoft el-Toukhy er uddannet pædagog og er aktuelt er i gang med at læse en kandidatuddannelse i spildesign på IT-Universitetet. Han er desuden medinitiativtager til LFS’ nyeste netværksgruppe ’Digital Dannelse.’ |