Leder:
Pædagoguddannelsen skal ikke være et tilbud fra Aldi
Af Jan Hoby, næstformand
Den ny pædagoguddannelse fra 2014 er et stykke politisk makværk. Revisionen af pædagoguddannelsen endte med et tilbageskridt til tiden før 1992, hvor der var tre forskellige uddannelser til det pædagogiske område. Siden 1992 er hver eneste ændring af uddannelsen gået fra god til værre, og den seneste pædagoguddannelse er et symbol på alt, hvad der er galt med det danske uddannelsessystem fra vuggestue til universitet: Test, prøver, læringsmål, arbejdsmarkedsoptimering og zero dannelse.
Kombinerer man det med, at pædagoguddannelserne på landsplan skal spare 185 millioner over fire år, selv om uddannelsen i forvejen er en af de billigste uddannelser, og med at man har en øverste ledelse på direktionsgangen, der ikke formår at skabe ordentlige studierammer indenfor de eksisterende rammevilkår, så er der dømt kaos.
I januar 2017 sendte 502 studerende på UCC klager til ledelsen. Det er da det største faresignal, man kan sende, og alligevel er der ikke rettet op på problemerne. Det er skandaløst.
De studerende på Campus Kaos - undskyld Campus Carlsberg - har stillet 11 rimelige og konstruktive krav om blandt andet ikke at have modulopgaver og prøver oveni hinanden, om at få feedback fra underviserne efter modulerne, om at få erstatningsundervisning for aflyste timer, om at kende deres skema mere end en uge i forvejen og så videre. Ledelsens svar er en serie floskler om, at de studerende i stedet skal "tale pædagoguddannelsen op" og nedladende affejninger og ikke-svar på reelle og store problemer. Ledelsen på Campus Carlsberg har reelt fralagt sig ethvert ansvar for de kaotiske forhold, der hersker.
Kan man forestille sig, at en pædagogisk leder af en nyåbnet daginstitution meddeler forældrene, at deres barn ikke kan få ren ble, mad og drikke, fordi ”det har været en kæmpeopgave at flytte” institution? Eller at vagtplanen ikke kan hænge samme af samme årsag. Nej, selvfølgelig ikke.
Derfor valgte de seje pædagogstuderende på Campus Carlsberg at blokere ledelsesgangen fra mandag den 13. marts, og LFS bakker de studerende op i deres kamp. Det er vigtigt, at der bliver sat fokus på pædagoguddannelsen, dens forcer, men også dens mangler. LFS har som faglig organisation en professionel forpligtelse til at sikre, at vores medlemmer repræsenterer og udmønter et højt fagligt niveau i deres kerneopgave som uddannede pædagoger. Men det forudsætter naturligvis, at de i deres uddannelsestid har fået den bedst mulige undervisning, praktikforløb, vejledning, eksamensforløb etc.
Når det ikke sker, så råber vi selvfølgelig vagt i gevær og kræver de ansvarlige ansvarliggjort. For vi er trætte af, at pædagoguddannelsen og vores faglighed behandles som et discount tilbud fra Aldi, som alle kan skide højt og flot på.
Det politiske og ledelsesmæssige svigt, som pædagoguddannelsen udsættes for, ville aldrig kunne forekomme på læge- eller jurastudiet, uden at det fik politiske og ledelsesmæssige konsekvenser. Der findes talentløs ledelse alle steder. Men på direktionsgangen på Campus Carlsberg er de beriget med særlige talentløse talenter. De pædagogstuderendes helt legitime krav bliver mødt med stråmandsargumenter, arrogance og latterliggørelse. Måske bør den ansvarlige minister og bestyrelsen på Campus Carlsberg spørge sig selv, om UCC har den rette ledelse til at lede uddannelsen af fremtidens pædagoger.
Jeg ved godt, hvad mit svar er.