Projekt Turnaround: En helt ny Villa Nova
Vuggestuen Villa Nova på Østerbro har sammen med seks øvrige dagtilbud i Københavns Kommune været del af Projekt Turnaround, som har skullet give et kvalitetsmæssigt og fagligt løft. Det har været en hård omgang for personalegruppen. Men det har også skabt rum for flere pædagogiske refleksioner.
Tekst: Hedda Maj Jensen
Villa Nova blev udpeget til at være en del af Projekt Turnaround på grund af højt sygefravær og lav andel af pædagoger. Sandie Christensen var også pædagog i Villa Nova inden projektet og har været med hele vejen, og hun lægger ikke skjul på, at processen har været hård - men også givende.
”Noget af det hårdeste har været den store personaleudskiftning. Vi har skullet sige farvel til gamle kolleger, som havde været i institutionen længe, samtidig med at vi har skullet finde sammen med nye kolleger, som har en anden måde at gøre tingene på,” siger Sandie Christensen.
Fokus på pædagogik
Sandie Christensen oplever til gengæld, at der er blevet rum til mere pædagogik, og at der er kommet mere stabilitet i personalegruppen, hvilket også har gjort børnene trygge.
”Det er rart, at der er kommet mere stabilitet, og det er blevet nemmere at få det gennemført, vi gerne vil som pædagoger. På aftenteammøderne er der blevet sat fokus på at tale pædagogik, hvor der før var mere praktisk snak. Vi er kommet i gang med pædagogiske refleksioner om for eksempel læreplanstemaerne. Det er rart at kunne sparre med nogen, som har uddannelsen, og som kan se, hvor man vil hen med et pædagogisk tiltag. På den måde bliver der også prøvet flere ideer af. Vi arbejder med SMTTE modellen og faste læreplanstemaer i hele huset, som følger et årshjul. Vi ved på den måde, at vi kommer igennem alle læreplanstemaer og pejlemærker, og vi synliggør det for forældrene,” fortæller Sandie Christensen.
Helt ny struktur
Det er ikke bare medarbejdersammensætningen, der har ændret sig i Villa Nova. Vuggestuen er gået fra en stuestruktur med de sædvanlige 12 børn og tre voksne til en teamstruktur med 18 børn og fire og en halv voksen i hvert team. De forskellige teams arbejder sammen på tværs, og mange af aktiviteterne foregår i smågrupper med fire eller fem børn.
”Da vi først hørte det, syntes vi, at det lød meget voldsomt med 18 børn på hver stue. Men det eneste tidspunkt, vi er samlet på alle sammen, er, når vi spiser. Ellers laver vi små grupper. Det er mere overskueligt og giver mere nærvær, da der er færre børn at koncentrere sig om, og man bedre kan give alle børn lige meget tid og opmærksomhed,” siger Sandie Christensen
Den nye struktur betyder, at de pædagogiske medarbejdere eksempelvis kan tage små grupper børn med i hoppe/sanserummet, på legepladsen, på tur eller måske blive på stuen og lave noget kreativt.
”Det har bestemt ikke været rosenrødt det hele - det har været en hård omgang, men vi har fået tingene til at fungere, og nu giver det flere muligheder. I det andet team har de for eksempel delt sig lidt anderledes op, fordi de har flere helt små børn. Det giver den nye struktur mulighed for. Behovene kan ændre sig ud fra den aktuelle sammensætning af børn. Vi hjælper også hinanden mere på tværs af husene nu. Det er rart at kunne få hjælp en times tid, hvis der er behov for det. Der er mere velvilje til at gøre det nu, end da vi var så knyttet op på stuerne,” siger Sandie Christensen.
Mange små udfordringer
Der er helt praktisk mange ting, der skal laves om i en vuggestue, når man ændrer på strukturen. For eksempel noget så konkret, som at badeværelset ikke er udstyret til 18 børn. Det har da også taget lidt tid at finde ud af, hvordan man lige skifter 18 børn efter frokost med kun ét lille badeværelse.
”Men nu kører det bare, og vi skifter de små først og lader de store lege lidt, inden de parvis bliver skiftet, og vi har fået de sidste seks skabe op, som manglede. I starten tænkte jeg, at det kunne da slet ikke lade sig gøre, hvis der for eksempel er mange, der har lavet lort, men så bruger vi bare det gamle puslebord, som faktisk stadig er der, og får det til at fungere,” siger Sandie Christensen.
Supervision fra UCC
De pædagogiske medarbejdere i Villa Nova har fået supervision fra UCC, hvor konsulent Ulla Kofoed har observeret medarbejderne og givet dem feedback i forhold til, hvad der fungerer, og hvad der kan arbejdes mere med.
”Hun ser jo nogle ting, som man ikke selv ser og kan supplere med nye ideer. Det er for eksempel hendes idé at lave legestationer ude på legepladsen, så der er noget at lave for de børn, der ikke trives med den frie leg. Desuden er det også rart at blive bekræftet i det, man rent faktisk gør godt. Efter mange år som pædagog kan man godt glemme den pædagogiske tanke bag det, man gør. Så er det rart at få bekræftet, at det, man gør, er rigtigt,” siger Sandie Christensen.
Om Projekt Turnaround
- Syv dagtilbud, hvoraf de fleste ligger i de københavnske bydele Tingbjerg og Nordvest, deltager. Projektet startede i oktober 2015, og der er endnu ikke aftalt en fast slutdato. Målet er at øge chanceligheden for børn i København ved at styrke de pædagogiske læringsmiljøer i de deltagende dagtilbud samt få ny viden til gavn for alle dagtilbud i kommunen.
- Dagtilbuddene er udvalgt, fordi de af forskellige årsager havde brug for et fagligt løft. Det kunne fx være på grund af et højt antal børn, der havde brug for en særlig, pædagogisk indsats, eller på grund af et højt sygefravær blandt personalet.
- Kommunen afholder udgifterne til at øge andelen af pædagoger og tilbyder supervisionsforløb med UCC, skræddersyet til det enkelte dagtilbud, som også kan søge midler til at indrette nye læringsmiljøer.
- Reflexia, UCC’s redskab til udvikling af pædagogiske læringsmiljøer, danner den faglige ramme om projektet. UCC har gennemført kvalitetsvurderinger af læringsmiljøerne før supervisionsforløbene, og nye vurderinger finder sted i løbet af efteråret.
Supervisionsforløbet består af observationer, sparring og møder og har fokus på personalets egne handleplaner. I hvert dagtilbud har UCC deltaget i tre intensive perioder af ca. to ugers varighed efterfulgt af et refleksionsværksted. Mellem forløbene arbejdes med udvikling af praksis bl.a. i samarbejde med UCC.