Nye bøger
Barnets sprogtilegnelse og pædagogisk praksis
Af Justin Markussen-Brown
Sprog gør, at børn kan indgå i fællesskaber, kan forklare deres tanker og kan stille spørgsmål om deres omverden. Et manglende talesprog vil omvendt begrænse barnets udvikling. Pædagogen spiller en central rolle, da man som pædagog har mulighed for at understøtte en sproglig udvikling i den periode af barnets liv, hvor det såkaldte sprogvindue står åbent.
Denne lettilgængelige bog guider læseren igennem barnet sproglige udvikling frem til fireårsalderen. Bogen beskriver barnets tilegnelse af fonologi, leksikon og grammatik og behandler desuden emner som tosprogethed og preliteracy hos førskolebarnet. Efter hvert kapitel giver forfatteren forslag og anbefalinger til pædagogisk praksis.
Turbine Akademisk
156 sider. Kr. 170,-
Inklusion i daginstitutionen
- om at udvikle inkluderende læringsmiljøer
Af Anne Marie Marquardsen. Tegninger af Dorte Karrebæk
Det kræver en bevidst tilgang at arbejde inkluderende. Denne bog, som er skrevet af en pædagogisk konsulent med bred erfaring fra dagtilbudsområdet, giver gode input til, hvordan man skaber inkluderende læringsmiljøer og aktiviteter.
Bogen kobler teoretisk viden med praktisk pædagogik og pædagogiske aktiviteter. Hvert kapitel indkredser og nuancerer begrebet inklusion gennem læringsteorier, modeller og refleksionsværktøjer. Bogen er bygget op om seks børn med særlige udfordringer, som blandt andet sensitivitet, diabetes, autisme og ADHD, hvilket skaber en behagelig praksisnær kobling til bogens teoriafsnit.
Frydenlund
175 sider. Kr. 269,-