TEMA: Kan du blive (en god) TR
Hvilke opgaver har TR?
- Du er del af TRIO’en sammen med din leder og institutionens arbejdsmiljørepræsentant.
- Du er talsmand for dine kollegaer, og det er dig, der præsenterer ledelsen for forslag og bekymringer fra medarbejderne.
- Du er medarbejdernes repræsentant i forhold til ansættelser og afskedigelser, og du har ret til at blive orienteret.
- Du er bisidder for kolleger, som ønsker det, i forbindelse med samtaler. Din rolle er at sikre, at tingene går rigtigt til.
- Du vejleder og rådgiver kolleger omkring fx arbejdstidsregler og løntjek.
- Du forhandler løn, uddannelsesaftaler og godkendelse af ekstraordinære ansættelser.
- Du er dine kollegers kontaktled til LFS, og det er dig, der informerer om fagforeningsmæssige ting, de bør vide. Derfor skal du også deltage i TR-møderne i LFS.
Hvilke opgaver har TR IKKE?
- Du behøver ikke lægge øre til en masse bekymringer, som kollegaen ikke ønsker at indgå i en udvikling omkring.
- Du behøver ikke være talerør for kollegaer, der ikke selv vil åbne munden, når de ønsker ændringer.
- Du skal ikke agere “forsvarsadvokat” for én eller flere parter i en sag.
- Du skal ikke være et omvandrende leksikon, der kan svare på hvad som helst når som helst - uden at slå det op eller spørge i LFS.
- Du skal ikke servicere kollegaer, der ikke er medlem af LFS.
Sådan dribler du uden om de værste faldgruber
Husk, at du er dine kollegers tillidsrepræsentant – men ikke for enhver pris. Du er ikke valgt til at dække over åbenlyst forkerte handlinger eller dårlig faglig kvalitet. Din rolle er at sikre, at din kollega bliver behandlet rimeligt og efter reglerne.
- Husk, at du er TR. Du er ikke nogens mor. Pas på, at du ikke vænner dine kolleger til, at du gør alt for dem, inklusive ting, de selv bør kunne finde ud af som fx kontrol af timeregistrering.
- Husk, at ledelsen ikke per definition er din modstander. De mest velfungerende institutioner bærer præg af et respektfuldt samarbejde i TRIOen, hvor man gensidigt lytter til hinanden.
- Afgræns dit TR-arbejde, så du ikke vænner kolleger og ledelse til, at du altid står til rådighed og kan tage stilling til en lønseddel hen over et bleskift. Aftal eventuelt, at du står til rådighed på et bestemt tidspunkt på ugen, hvor det så er det eneste, du laver.
- Søg sparring, når du er i tvivl, eller når det føles svært. Tal med andre TR’ere eller med fællestillidsrepræsentanterne i LFS.
Krigeriske Karen
Krigeriske Karen er principielt mistænksom over for enhver form for ledelse. Så hver gang ledelsen kommer med et forslag eller et udspil, er Karens første reaktion: Må ledelsen det – det er jeg slet ikke sikker på! Hvis vi skal sige ja til noget, skal vi have noget til gengæld!
Moderlige Mette
Moderlige Mette vil gerne gøre alle glade, og hendes faste motto er: Det skal du ikke tænke på, det ordner jeg. Resultatet er, at Mette gennemgår alle kollegernes lønsedler og timeregistreringer hver måned. Mette kan ikke holde ud, hvis nogen er kede af det – heller ikke lederen. Opstår der problemer omkring en medarbejder, bliver Mette personligt involveret og tager gerne på hjemmebesøg.
Lasse-evigglad
Lasse-evigglad er den ubekymrede type. Han mener, at det hele sgu nok går, hvis man bare holder fast i sit gode humør og i øvrigt bruger sin sunde fornuft. Det kan da godt være, at der ligger nogle aftaler inde i kommunen og i fagforeningen, men her i huset snakker vi om tingene. Lasse er rigtig gode venner med lederen, som han ser privat. Derfor plejer han at sige til kollegerne, at han nok skal tage snakken med lederen, hvis der er problemer, for det er mest smidigt på den måde.
Faktuelle Fie
Faktuelle Fie vil gerne vide, hvor tingene står skrevet. Hun har svært ved at gå ind i en situation, hvis den ikke er beskrevet i en aftale. Hun er også frustreret over, at hun ikke kan få konkret besked om, hvor mange timer hun må bruge på sit TR-hverv, men at der kun står ”den fornødne tid”. Kollegerne synes, at Fie er god til at give svar på konkrete spørgsmål om arbejdstidsregler og løn. Men Fie synes, at bisidderrollen er svær, for der ikke altid er en paragraf, hun kan støtte sig til.
Moralske Marie
Moralske Marie går altid først, når der er demonstrationer mod forringede vilkår, og hun holder brandtaler for både kolleger og forældre, så snart lejligheden byder sig. Hun er ikke bleg for at konfrontere kollegerne, hvis hun ikke synes, de bakker op. Så hvis en kollega klager over en dårlig vagtplan eller over, at hun er overbebyrdet i dagligdagen, kan Marie finde på at spidde hende: Ja, jeg så ikke dig på Rådhuspladsen forleden. Så hvordan regner du egentlig med, at forholdene kan blive bedre!
Konfliktsky Karl
Konfliktsky Karl vil helst være venner med alle, og han glatter ud, når han kan. Karl kommer derfor også nogle gange til at snakke de forskellige parter lidt efter munden – han mener typisk det samme som dem, han er i rum med. Karl synes selv, han mest af alt er diplomatisk. Kollegerne frustreres på deres side over, at Karl sjældent får meldt rent ud.