Boganmeldelse
Uddannelsessystemets skvalderkål
Det nye læringssprog er måske uddannelsessystemets skvalderkål, skriver Lene Tanggård i bogen ”Læringsglemsel”. Som titlen mere end antyder, opfordrer hun kraftigt til, at man skal glemme al den snak om læring for en stund. Tanggaard indtager på den måde et standpunkt, der står i opposition til den tendens for synlige læringsmål, der huserer i skoleverdenen. Et syn på læring, der de seneste år også har fået en fremtrædende rolle i danske dagtilbud, hvor læring er blevet et (næsten) uimodsagt omdrejningspunkt i forhold til såvel børn som til medarbejder og ledelse.
Når Tanggaard taler om læringsglemsel, gør hun det med udgangspunkt i, at vi lærer mest, når vi glemmer, at vi er i færd med at lære. Derudover argumenterer hun for, at vi ikke “entydigt og med sikkerhed kan forcere læreprocesser gennem mål og strategier”, og at det overraskende og uforudsete er mindst ligeså vigtigt som det målsatte. Lene Tanggaard afviser ikke, at der også kan være god ræson i at opstille konkrete mål for læring, men hun mener, det har taget overhånd i en grad, der kalder på læringsglemsel.
“Læringsglemsel” er en vigtig bog, der bør kunne skabe gode teoretiske og praksisnære debatter i skoler og daginstitutioner.
Forlaget Klim
192 sider. Kr. 229,95
Anmeldelsen er skrevet af Carsten Fjølner, pædagogisk leder i Studsgården.
Bogomtaler
I stedet for skældud
af Erik Sigsgaard og Christina Abildgaard
Børns livsglæde og legelyst nedsættes, når de skældes ud, og de risikerer at miste troen på deres eget værd. Alligevel skældes der ud i mange dagtilbud. Næsten alle pædagoger har det skidt med at skælde ud. Det påvirker deres humør, selvbillede og selvtillid negativt. De føler skyld, afmagt og skam. Og de ved egentlig godt, at det ikke har nogen positiv indvirkning på børnene.
Denne bog giver inspiration til at arbejde fagligt med at begrænse skældud i daginstitutioner. Erik Sigsgaard og Christina Abildgaard tager fat i, hvem, hvornår og hvor der typisk skældes ud, og hvordan man som enkeltperson, som stueteam og som institution kan styre uden om de situationer, der typisk udløser skældud – eller håndtere dem på en anden måde.
Akademisk Forlag
200 sider. Kr. 299,95
Vuggestueliv
Omsorg, følelser og relationer
Af Thomas Gitz-Johansen
Denne bog bringer læseren tæt på livet i en vuggestue blandt en gruppe nul- til toårige og deres voksne, hvilket er et område, der sjældent belyses i bogform. Ved at gå helt tæt børnenes udtryk, lytte til deres gråd og grin, bemærke deres bevægelser og være åben for stemningen i rummet tilbyder forfatteren et indblik i, hvordan det er at være vuggestuebarn, og hvad samspillet med de voksne betyder for børnene.
Bogen bygger på tilknytningsteori og præsenterer teoriens centrale begreber som tilknytning, leg, tryghed, trøst, indlevelse, følelsesmæssig afstemning og følelsesmæssig regulering, som alle bliver brugt til at forstå samspillet i hverdagen. Bogen søger også at vise børneperspektiver på vuggestuehverdagen.
Samfundslitteratur
218 sider. Kr. 225. E-bog (LIX) kr. 180,-