TEMA: Kan du blive (en god) TR
En god TR er en balancekunstner
I skal hverken være forsvarsadvokater, psykologer eller socialrådgivere. I skal til gengæld lære balancekunst og at være undersøgende og nysgerrige. Det er en af de første lektioner i TR-uddannelsen i LFS.
Tekst: Anna Louise Stevnhøj
”Idealisme er blevet et lidt umoderne begreb. Så de ville nok selv kalde det noget andet. Men min oplevelse er, at de medlemmer, der vælger at blive tillidsrepræsentanter, gør det af idealistiske grunde. Det er ønsket om at være med til at skabe en god arbejdsplads, der driver værket for de fleste,” siger Iben Andersen, der er leder af kursusafdelingen i LFS, og som derfor møder alle nye TR’ere.
Hun er stødt på en ny tendens.
”Jeg ser flere ret unge og nyuddannede, der stiller op og bliver valgt, hvor det tidligere ofte var kolleger med en vis erfaring, der tog hvervet på sig. Jeg har en teori om, at de bliver rystede over den rå virkelighed, når de kommer fra uddannelsen og ud i den virkelige verden, og at de føler sig kaldet til at være med til at forbedre vilkårene, ” siger Iben Andersen.
Ølkasse-typen er død
Det er imidlertid ikke ’ølkasse-typerne’, som hun kalder det, der kommer på introduktionskursus.
”Ølkassetyperne er dem, der ser konflikt i alting, og som ved enhver given lejlighed stiller sig på kassen og holder en kamptale imod ledelsen. De eksisterer nærmet ikke mere indenfor vores fag. Vores tillidsrepræsentanter ved godt, at man får den bedste arbejdsplads via dialog og tillid, og det lægger vi da også meget vægt på i løbet af uddannelsen,” som Iben Andersen siger.
Det er altså sjældent sort-hvidt, når tillidsrepræsentanten bliver inddraget, og det er det, der kræver evne til at balancere.
Vejen mod at blive leder
”Hvervet har to ben. Det ene ben er de helt regulære aftaler og regler som ferieregler og barselsregler og arbejdstidsregler. Det er rimeligt lige. Her skal du som TR bare passe på, at du ikke kommer til at overservicere kollegerne,” siger Iben Andersen, der peger på, at det svære er alle de gange, hvor der er plads til fortolkning, og hvor det handler om relationelle udfordringer.
”Det er her, du skal holde tungen lige i munden. Men det er også her, det bliver spændende, især for os, der har pædagogikken som arbejdsfelt. Det handler om gruppedynamikker, det handler om relationer og om kommunikation mellem mennesker. Derfor er der så mange af vores tillidsrepræsentanter, der siger, at de får meget personlig udvikling ud af at være tillidsrepræsentanter. Og vi ser også en del, der bliver så grebet af det organisatoriske og af at få det til at lykkes, at de fortsætter ad ledervejen,” fortæller Iben Andersen.
En høj studse-tærskel
Krigeriske Karen, Moderlige Mette og Lasse-evigglad er alle sammen røget i en faldgrube. Det hører med til rollen, mener Iben Andersen.
”Jeg kender ikke en TR, der ikke faldet i engang imellem. Vi er mennesker, og vi har også via vores fag en trang til at fixe ting – helst så hurtigt som muligt. Jeg plejer at sige til vores tillidsrepræsentanter, at de skal anskaffe sig en høj studse-tærskel. Når de bliver præsenteret for et problem eller en konflikt, er der klog at være vældigt nysgerrig og undersøgende, før man kaster sig ud i løsningerne. For de fleste sager har flere sider, og man er en bedre hjælp for kollegaerne og for arbejdspladsen som helhed, hvis man forsøger at få sig et bredere perspektiv.”
Iben Andersen
48 år og udannet pædagog
Tillidsrepræsentant 2005 - 2008
Fællestillidsrepræsentant 2008 – 2017
Underviser på TR-uddannelsen i LFS siden 2014
Uddannelsesansvarlig i LFS siden 2017