Jeg blev overrasket over PAU
Tag folk til samtale, og spørg ind til deres kompetencer og erfaringer i stedet for at udelukke dem på forhånd, fordi de ”kun” har PAU. Det siger Thomas Seider, som blev pædagogisk assistent efter 15 år som medhjælper, og som blev overrasket over uddannelsens intensitet.
Tekst og foto: Anna Louise Stevnhøj
”Jeg har aldrig haft problemer med at gå i skole. Men jeg var rodløs, da jeg var helt ung og kunne ikke bestemme mig for en uddannelse. Så jeg blev pædagogmedhjælper og var helt vanvittig glad for det. Men lige pludselig var årene gået, og jeg var fyldt 30 – så jeg kunne godt se, at jeg hellere måtte se at få noget papir på det, jeg gik og lavede,” griner Thomas Seider, som derfor søgte ind på PAU og var færdig som pædagogisk assistent i 2014.
Hak i selvtilliden
Thomas Seider blev overrasket over uddannelsens indhold og over intensiteten i det år, han tilbragte på det daværende UCC.
”Der var totalt knald på rent fagligt. Vi gik i skole fra otte eller ni om morgenen til ud på eftermiddagen hver dag i et år. Det var et regulært fuldtidsstudie, og det var krævende, men også sjovt,” siger Thomas Seider, der til gengæld fik lidt af et hak i selvtilliden, da han var færdig og skulle ud og søge job.
”Jeg kom ud med et eksamensbevis med 10 og 12-taller. Men jeg havde virkelig svært ved at få arbejde. Jeg søgte i tre måneder, indtil jeg valgte at tage imod en 22-timers stilling – bare for at komme i gang.”
Vi taler samme sprog
De 22 ugentlige timer befandt sig i fritidsinstitutionen ved Guldberg Skole, som stadig er Thomas Seiders arbejdsplads – dog nu på fuld tid.
”Det varede heldigvis ikke så længe, før det blev muligt at komme op i tid, og det er en supergod arbejdsplads,” siger Thomas Seider, der møder fuld respekt fra de pædagoguddannede kolleger i dagligdagen.
”Vores forskellige uddannelsesmæssige baggrund er ikke et emne i dagligdagen. Vi arbejder helt på lige fod, og jeg oplever, at min uddannelse har klædt mig tilstrækkeligt på. Vi har et fælles fagsprog om pædagogik og børn,” siger Thomas Seider.
Den rigtige kasket
Han har alligevel valgt at søge ind på meritpædagoguddannelsen og begynder i februar 2020.
”Jeg elsker mit fag, og jeg vil gerne være endnu bedre klædt på til det. Derfor er uddannelsen vigtig for mig. Jeg kan faktisk godt forestille mig, at jeg på et tidspunkt kan finde på at gå efter at blive pædagogisk leder,” siger Thomas Seider.
Han ved af egen erfaring, at en del arbejdsgivere er betænkelige ved at ansætte pædagogiske assistenter. Hans opfordring til de pædagogiske ledere er, at de skal være mere nysgerrige.
”Lad være med at udelukke de pædagogiske assistenter på forhånd. Læs deres ansøgninger, og kald dem til samtale. Spørg ind til deres kompetencer og deres erfaringer, og spørg jer selv, hvad det er for både menneskelige og faglige kvaliteter, I ønsker jer, i stedet for bare at se på, om uddannelsen har det rigtige navn.”