Bogomtaler
Parate børn
– forestillinger og praksis i mødet mellem familie og daginstitution
Seks forskere fra RUC og DPU står bag bogen ’Parate børn’. De viser, at bogstaver og tal er blevet en del af børnehavens organiserede leg, men at det er stadig det sociale aspekt, der har hovedrollen, når pædagogerne skal anbefale forældre, om deres barn er parat til at begynde i skole eller ej. Samtidig er råderummet blevet meget smalt. Børnene skal hverken være for stille eller for vilde, for sensitive eller for robuste, for nørdede eller for legende. Det gør også, at det måske er blevet for nemt at ty til diagnoser som ADHD eller autisme. Bogen beskriver disse dilemmaer og sætter også fokus på forældresamarbejdet mellem pædagoger og voksne. Forfatternes undersøgelser viser, at forældrene i høj grad ønsker at lære af pædagogernes faglige viden, og at de er meget villige til at indgå i samarbejde om at gøre deres børn 'parate', så daginstitution og hjem trækker i samme retning.
Frydenlund Academic
253 sider. Kr. 299,-
Leg – og hvordan børn leger og lærer med hele kroppen
Det seneste nummer_af tidsskriftet 0-14 er helliget legen. Tidsskriftet indeholder både artikler om legens betydning ud fra nyeste forskning og om leg set i relation til den nyeste hjerneforskning. Men nummeret udmærker sig, som det altid er tilfældet med 0-14, ved en lang række praktisknære artikler, som er skrevet af pædagogiske medarbejdere ude fra det virkelige liv. Her kan man eksempelvis læse om, hvordan Skovparkens Børnehus i Nyborg bygger bro mellem dagtilbud og skole via bevægelseslege, og hvordan Den Integrerede Institution Langebro har arbejdet med nye legemanuskripter for børn, som har svært ved selv at udvikle deres lege.
0-14 Nr. 1/2020. www.paedagogisk.com
100 sider. Kr. 108,-