Sådan lykkes vi med at rekruttere
Vi ruller den røde løber ud for de nye
Bostederne Løvstikkevej 66 og Albatros har ikke rekrutteringsproblemer. Opskriften er ifølge medarbejdere og ledere et mix af, at den røde løber bliver rullet ud for nye medarbejdere – men at det også er en arbejdsplads, hvor man ikke kan sidde passivt på tilskuerrækkerne.
Tekst og foto: Anna Louise Stevnhøj
Der bliver taget grundigt imod, når man er ny pædagogisk medarbejder på bostederne Løvstikkevej 66 og Albatros, naboinstitutioner på Amager med et udvidet samarbejde og fælles botilbudsleder.
Nye medarbejdere inviteres til introdag med middag, før de begynder for alvor, og der bliver sendt en mail rundt i huset med et foto og en personlig præsentation af alle nye. Introforløbet varer 14 dage, og her er afsat en hel dag til oplæring i de administrative opgaver og fagsystemer, og alle får en mentor.
”Man kan godt sige, at vi ruller den røde løber ud for nyansatte. Men til gengæld får man ikke lov til at sætte sig på tilskuerrækkerne på den her arbejdsplads,” siger Thomas Hvalsum, som er socialpædagog og fagkoordinator på Albatros.
Der stilles nemlig også store faglige krav, og det lægges der ikke skjul på i stillingsopslag og ved ansættelsessamtaler.
Ikke svært, men uvant
Ronnie Gryberg, som er afdelingsleder på Løvstikkevej, mener faktisk, at det ambitiøse miljø er en del af årsagen til, at botilbuddene får mange ansøgere.
”Det er ikke en arbejdsplads, hvor man ”bare” kan gå og passe sit arbejde. Vi forventer noget af hinanden, at vi tager imod efteruddannelse, og at vi deltager i de faglige netværk, som får vores organisation til at hænge sammen. Det forventes også, at alle stempler ind i det fælles mindset, som vi har vedtaget,” siger Ronnie Gryberg.
Albatros og Løvstikkevej arbejder målrettet og vedvarende med det professionelle samarbejde; fælles sprog og fælles rammer og med at give hinanden feedback. Det sker i et samarbejde med en konsulent på flere årlige temadage.
”Vi forsøger eksempelvis at lade være med at sige, at noget er svært. Vi siger i stedet, at noget er uvant eller utrænet. Vi taler om, at der ingen udvikling sker uden midlertidige tilstande af ubehag, og at den virkelighed, vi oplever, først og fremmest skabes af den tænkning, der er til stede. Det kræver noget af os alle sammen hele tiden at holde fokus på den gode udvikling. Til gengæld bliver arbejdsmiljøet bedre, og det kan alle mærke,” siger implementeringskoordinator Cecilia Sejer.
Studerende i fødekæden
En vigtig brik i rekrutteringen af nye medarbejdere er tidligere studerende, fortæller afdelingsleder på Albatros, Joakim Averhoff.
”Vi er heldige, at en del af vores studerende søger tilbage. Det er jo et positivt tegn, at de har lyst til at komme tilbage og blive fastansatte hos os”, siger han.
Dana Myrvig, der er pædagog på Løvstikkevej og fælles TR på Albatros og Løvstikkevej er en af de medarbejdere, der er søgt tilbage efter at have været i praktik på Løvstikkevej.
”For mig har det haft stor betydning, at kulturen er, at man gerne må stille spørgsmål og undre sig – lige fra den første dag. Det har gjort det trygt at begynde”, siger hun.
Work-life balance
Cecilia Sejer, implementeringskoordinator på Løvstikkevej påpeger, at der også er nogle rammeforhold på de to bosteder, der skaber en mere tiltrækkende arbejdsplads.
”Man skal ikke underkende, at det fx betyder en del, at vi kan nøjes med at arbejde hver tredje weekend, og at man også kan få en arbejdsplan, der i højere grad passer til ens personlige forhold, hvis man har brug for det i en periode,” siger Cecilia Sejer.
Botilbuddene har på den måde valgt at skrue op for hverdagsnormeringen. En del af vikarbudgettet er samtidig investeret i to fastansatte ”flyvere”. Dermed kan bostederne bedre tåle hverdagsfravær uden at kalde vikarer ind. Og så har begge botilbud et stort fokus på dokumentation og samarbejde med borgernes sagsbehandlere, der betyder, at der løbende er opmærksomhed på, om en borgers støttebehov ændrer sig, og på den måde har brug for flere personaleressourcer.
Dokumentation giver ressourcer
”Vi skal selvfølgelig kunne dokumentere, hvad skatteyderne får for deres penge. Men det er også blevet tydeligt i organisationen, at god dokumentation skaber værdi for både vores borgere og os selv, fordi det betyder, at borgeren får de rette ressourcer tildelt”, siger fagkoordinator Mathias Gisiger Degenkolv.
Når det indtil videre er lykkedes både at rekruttere og fastholde et tilstrækkeligt antal pædagoger hos de to Amager-botilbud, er det langt hen ad vejen resultatet af den målrettede indsats, mener botilbudsleder Wivi Rosenkilde. Men hun understreger, at der også er tale om, at der er blevet skabt en god cirkel:
”Det virker attraktivt, at vi har en høj andel uddannede. Det får mange til at søge, fordi man typisk gerne vil et højt fagligt niveau. Det betyder, vi kan fastholde den gode udvikling,” siger Wivi Rosenkilde.