Sådan lykkes vi med at rekruttere
Vi begyndte med det, vi kunne tilbyde
Den kun to år gamle skole bor i midlertidige pavilloner, og alting skal skabes fra bunden. Alligevel var der ansøgere nok, da KKFO’en ved Skolen på Hannemanns Allé i foråret skulle ansætte fire nye pædagoger.
Tekst og foto: Anna Louise Stevnhøj
Det vrimler med små skolebørn, når man besøger Skolen på Hannemanns Allé, som har adresse i pavilloner på Ørestads Boulevard på Vestamager, mens den rigtige skole bliver bygget.
De første 0. klasser begyndte i 2020, og planen er, at der skal udvides med fire 0. klasser hvert år. Så med majbørnene fra 2022, kom elevtallet op på 235.
Det betød, at der skulle ansættes flere pædagoger, og Marie Tümmler-Hellesen, som er daglig leder af KKFO’en, fortæller da også, at der var mange overvejelser omkring, hvornår og hvordan stillingerne skulle slås op.
”Vi var tvivl om, hvornår vi skulle gå i gang med processen, for vi ville gerne sikre, at vi ikke udelukkende fik nyuddannede ansøgere. Vi er en så nystartet skole, at vi har brug for den erfaring og ballast, som erfarne pædagoger har med sig,” siger Marie Tümmler-Hellesen.
Vi kan tilbyde
De nye pædagoger skulle begynde per 1. april, og det endte med, at KKFO’en slog stillingerne op i februar. Stillingsopslaget nævnte ikke, at der var brug for hele fire pædagoger. Til gengæld valgte KKFO’en at forsøge at gøre sig selv attraktiv ved at læge vægt på, hvad arbejdspladsen kunne tilbyde ansøgerne, fremfor på hvad man forventede af dem.
”Det traditionelle stillingsopslag er ofte bygget op, så man øverst skriver, hvad man forventer af ansøgeren, og hvad vedkommende skal kunne leve op til. Vi valgte at vende det hele om. Vi tilbød, at man kan få indflydelse på sit timetal og på sine mødetider, så det eksempelvis er muligt at arbejde her, selv om man er enlig forælder. Vi lagde også vægt på, at vi tilbyder efteruddannelse, for vi har som nystartet institution med rigtigt mange flersprogede børn brug for en masse kompetencer,” fortæller Marie Tümmler-Hellesen.
De vil være med til at skabe
Opslaget gav pote. Men Marie Tümmler-Hellesen tror ikke bare, det er løfter om arbejdsforhold og efteruddannelse, der har gjort stillingerne attraktive:
”Min klare oplevelse er, at det handler om, at vi er en helt nystartet skole og KKFO. Man kan som medarbejder være med til at bygge en helt ny arbejdsplads og kultur. Det vil klart afskrække nogen, men det tiltrækker til gengæld nogle andre, som synes, det er en spændende udfordring, og som er glade for, at de ikke ankommer til et sted, hvor alting er givet på forhånd,” siger Marie Tümmler-Hellesen, der selv valgte jobbet på KKFO’en ved Skolen på Hannemanns Allé til på den baggrund.
”Jeg gik efter udfordringen. Det kan virkelig være hårdt, for der er intet, der er givet. Vi sadler, mens vi rider, og man kan ikke læne sig op ad rutiner. Man kan ikke gå ind til sin leder og sige: Nu er det snart fastelavn, hvad plejer vi at gøre? For der er ikke noget plejer. Det kræver lyst til udvikling, det kræver masser af snak, og det kræver, at man er villig til forandring. Det er anstrengende, men det er også virkelig spændende og berigende, og vi har et fantastisk sammenhold på tværs af skole og KKFO.”