KL sætter en stopper for meritløn
Kommunernes Landsforening sætter en kæp i hjulet i den store kamp for at få uddannet flere pædagoger. En ny KL-tolkning betyder, at ansatte under merituddannelse ikke længere må få løn, imens de uddanner sig. Der er ingen god løsning i sigte, og det frustrerer både LFS formand Kirsten Gunvor Løth og børne- og ungdomsborgmesteren i Københavns Kommune, Jakob Næsager.
Tekst: Signe Rosa Skelbæk
Kommunerne skriger på flere uddannede pædagoger. Forældrebevægelsen raser over, at det er tæt på umuligt at indfri minimumsnormeringer. Og Kommunernes Landsforening kvitterer med at smide endnu flere bump på vejen. Sådan kan det godt virke, når man læser et KL notat, hvor det fremgår, at KL nu tolker lovgivningen sådan, at der ikke er hjemmel i overenskomsten til at give fuld løn.
”Der er ikke i de gældende overenskomster på det pædagogiske område hjemmel til at yde løn for deltagelse i meritpædagoguddannelsen, hvor den ansatte uddanner sig ud af den stilling, den pågældende er ansat i,” fremgår det af KL notatet.
Hidtil har flere kommuner, herunder København og Frederiksberg, benyttet sig af muligheden for at betale fuld løn til pædagogmedhjælpere, imens de tog merituddannelsen til pædagog. Det har været et af de store politiske redskaber i forsøget på at få uddannet og dermed rekrutteret flere til pædagogfaget. I København har man siden 2018 optaget 432 meritstuderende, der alle får løn under uddannelsen.
Splittelse mellem FOA og KL
Men tolkningen er ikke sådan lige at få omgjort, for det er KL og FOA, der skal nå til enighed om en ny aftale, og interesserne er ikke helt afstemte.
”I resten af landet ønsker FOA afdelingerne ikke, at overenskomstafsatte midler bruges på at uddanne medarbejdere ud af deres forbund. Det er jo i bund og grund forståeligt. Det er FOA, der har forhandlet de penge hjem, så selvfølgelig ønsker de, at de bruges på medlemmer, der også vedbliver at være medlemmer,” forklarer Kirsten Gunvor Løth om de midler, der bruges til lønninger, og som tages fra en pulje kaldet Kompetencefonden.
”Men fra et LFS-perspektiv er det mere nuanceret. Dels fordi vi jo både organiserer ufaglærte og uddannede pædagoger, så meritterne bliver typisk hos os, når de har taget deres uddannelse, og dels fordi vi hele tiden har været imod det principielle i finansieringen via Kompetencefonden. Vi synes, de overenskomstsikrede midler hellere skulle gå direkte til løn, frem for som nu, hvor man i princippet selv er med til at betale videreuddannelsen,” siger hun.
Ubestemt på pause
Der er pt. ingen, der ved, hvornår der kan forventes at blive indgået en aftale mellem de to parter, eller om de overhovedet kan nå til enighed om striden. Det sætter kommunerne og ikke mindst pædagogmedhjælperne, der ønsker sig at blive pædagoger, i en venteposition, siger Kirsten Gunvor Løth.
”Nogen har en interesse i, at løsningen findes til OK24, men der sætter LFS foden ned. Hvis vi accepterer det, så binder vi en masse penge, som burde gå til lønfremgang. Hvis KL og FOA ikke kan finde en løsning, så er det Folketinget, der må på banen og finde finansiering. Rekrutteringskrisen er national, og der skal findes en løsning på pædagogmanglen,” siger hun og bakkes op af børne- og ungdomsborgmesteren i Københavns Kommune, Jakob Næsager, der også sidder i KL’s børne- og undervisningsudvalg.
”Jeg har bragt sagen op i både KL og med den nye børne- og undervisningsminister. Det er et nationalt problem, der skal løses, og derfor har jeg også taget kontakt til Københavns Professionshøjskole med henblik på at finde en model, så de penge, vi i København har afsat til netop rekruttering, kan blive brugt konstruktivt,” siger han og gætter på, at der kan være en model klar allerede ved studiestart i september.
Uddannelsen kan trække ud
Men selv hvis det lykkes at få lavet en ny model for de meritstuderende, så den er klar til de kommende semestre, så skaber det nye udfordringer, siger borgmesteren.
”Jeg frygter, at den model, vi kan gøre mulig, medfører, at det tager længere tid at gennemføre uddannelsen. Når man får fuld løn, imens man studerer, behøver man ikke arbejde ved siden af, og kan læse på fuld tid. Vi kan risikere, at den model, der er mulig, også medfører, at det vil tage længere tid at blive uddannet, fordi der skal være mulighed for, at man kan arbejde ved siden af,” siger Jakob Næsager og uddyber:
”Derfor håber jeg virkelig, at den oprindelige model kan blive lovliggjort hurtigst muligt. Vi har virkelig brug for, at der sættes fuld skrue på at få uddannet flere pædagoger,” siger han.
Der er ved seneste budget i Københavns Kommune afsat 160 millioner kroner til netop at få flere pædagogmedhjælpere igennem merituddannelsen.