Sandt eller falsk
Er børn, der vokser op med flere sprog, langsommere til at lære at tale?
Børn bliver sent sprogligt udviklede, hvis deres forældre taler forskellige sprog med dem – som hvis eksempelvis far kommer fra Tyskland og konsekvent taler tysk med barnet, mens mor er dansk og altid taler dansk med barnet.
Det er sådan set ikke en myte. Men man skal til gengæld ikke gøre det til et problem, siger Anders Højen, som er lektor ved Institut for Kommunikation og Kultur på Aarhus Universitet:
”Børn lærer via de input, de får sprogligt. Og når barnet som i tilfældet med den tyske far og den danske mor får input fra to sprog derhjemme, så får barnet groft sagt det halve input af hvert sprog og vil skulle bruge mere tid til at tilegne sig hver enkelt sprog. Barnet vil alt andet lige være lidt senere til at tale begge sprog, hvis man sammenligner med barnets etsprogede jævnaldrende. Til gengæld vil barnet være flydende i to sprog fra en ret tidlig alder,” siger Anders Højen, som understreger, at sprog-forsinkelsen udjævner sig:
”International forskning viser, at forskellene udjævner sig gennem skoletiden, hvis man er generelt godt sprogligt funderet ved skolestart. Desuden har vi netop færdiggjort forskning i sprogbrug i hjemmet, hvor vi har set på 652 børn, der lærer to sprog. Det viser sig, at læsefærdighederne hos disse børn i de nationale test i 2. klasse ikke afhænger af om forældrene talte mest dansk eller mest talte et andet modersmål til barnet. Så det understreger endnu en gang, at forældrene bare skal bruge det sprog, de selv føler sig mest hjemme på, og at de ikke skal holde sig tilbage, hvis de ønsker sig , at barnet bliver flersproget. Men det er stadig afgørende at barnet bliver godt sprogligt stimuleret.”