Snapchat er lige så virkelig som skolegården
Eva Fog Noer arbejder med computere, teknologi og digital dannelse i en stilling som digital pædagog. Hun ser børn, der lever et helt andet liv end for en generation siden, og hun ser det som sin fornemmeste opgave at sørge for, at børnene ikke bliver ladt alene i den digitale virkelighed.
Tekst og foto: Agnete Solvej Christiansen
Der er fuld knald på aktiviteterne i Fritidscenter Ørestad. Piger ruller på rulleskøjter indenfor, og en dreng står på skateboard. En del børn sidder også tilbagelænet i sofaen med deres mobiltelefoner foran sig. Her må børnene nemlig gerne bruge deres mobiltelefoner.
”Vi har nogle zoner, hvor børnene må bruge deres telefon. Det er vigtigt for os, at de sidder, så vi kan se dem. De må ikke sidde i en krog og mure sig inde. Vi har også aktiviteter, hvor telefonerne indgår. Vi laver stopmotion film, og så er vi meget opmærksomme på, at det at være på telefonen ikke er det eneste, børnene foretager sig,” siger Eva Fog Noer.
Regler skal revideres
Fritidscenter Ørestad er i gang med at revidere institutionens skærmpolitik, så den lever op til de nye anbefalinger, der er kommet på området. Eva Fog Noer har arbejdet med børn og digital teknologi igennem en del år, og hun har ikke personligt manglet anbefalinger fra myndighederne, men hun kan sagtens se, at det er godt, at der bliver meldt ud, hvad der er hensigtsmæssigt.
”Mange steder har folk famlet i blinde. Kommunerne købte ind af tablets, og mange steder tårnede teknologien sig op, for det var få, der vidste, hvad de skulle stille op med det. Langsomt kom der mere materiale, og det blev mere didaktisk baseret, men jeg tror stadig, at den teknologiske udvikling er overvældende for mange,” siger Eva Fog Noer.
Snapchat er også virkelighed
Børnene, som Eva Fog Noer arbejder med, er mellem 10 og 14 år, og selvom de har en alder, hvor de ikke alle lever op til de sociale mediers aldersgrænse, så er alle børnene med få undtagelser på sociale medier, fortæller hun.
”Børnene lever et helt andet liv, end vi har gjort og kommer til. Hvert barn har adgang til tusind skolegårde og tusind værelser. Vi har kun én indgang, og det er gennem det barn. Det er derfor rigtig vigtigt, at vi følger barnet i dets digitale færden ved at være nysgerrige. Ellers er barnet alene. Det, der sker på Snapchat, er lige så virkeligt, som det der sker nede i skolegården”
Nysgerrighed frem for begrænsninger
Eva Fog Noer lægger også mærke til, hvordan børnene bliver påvirkede af det, de ser på sociale medier.
”I øjeblikket er der den trend som hedder Sephora Kids, hvor børn går overdrevet meget op i at pleje deres hud. De køber dyre produkter og har større samlinger af hudplejeprodukter, end jeg som en 45-årig kvinde nogensinde har haft. Man kan se, at de skal se ud på en bestemt måde, og at tøjet skal sidde på en bestemt måde. De spejler sig konstant.”
Det er pædagogikken i Fritidscenter Ørestad at være åbne overfor, hvordan de unge oplever den digitale verden.
”Vi engagerer os og taler med dem på alle mulige måder. Det gør en kæmpe forskel i arbejdet med det her, at vi er opsøgende. For der er mange børn, der er vant til at voksne ikke stiller spørgsmål, men sætter begrænsninger,” siger Eva Fog Noer.
Anbefalinger til brug af skærme i fritidstilbud
Fælles rammer for brug af skærme
1. Sæt fælles retning for brug af skærme i fritidstilbud
2. Brug fritidstilbuddets fysiske rammer til at skabe attraktive alternativer til skærmbrug
3. Gå i dialog med de unge og børnenes forældre om brug af skærme
Begrænsning af digitale distraktioner i fritidstilbud
4. Indfør mobilfri fritidstilbud
5. Rammesæt brug af skærme i fritidstilbud
6. Lad dialog om skærmbrug bidrage til børn og unges digitale dannelse
Balance i udbuddet af aktiviteter i fritidstilbud
7. Brug kun skærme til aktiviteter, der skaber deltagelses- og udviklingsmuligheder for børn og unge
8. Tilstræb variation og alsidige pædagogiske aktiviteter
9. Inddrag arbejdet med digital dannelse i den pædagogiske udvikling
Kilde: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.