Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Lederklummen
Forkerte lederekoster millioner. Fejlrekruttering af ledere koster hvert år danskekommuner og regioner op mod 300 millioner skattekroner. Af de ca. 6.100 ledere,der hvert år ansættes i kommuner og regioner, viser ca. 300 af dem at være en fiasko.Selv om ledernes ansvar i kvalitetsreformen af den offentlige sektor oftefremhæves, er ansættelsesprocedurerne ikke gode nok, mener eksperter. De efterlyser mere professionalisme. Kilde: Ugebrevet A4
Ledelse handler om at lytte. Ole Fogh Kirkeby, professor og initiativtager til en tænketank foroffentlig ledelse, ønsker at introducere en ny og mere dialogisk ledelsesstil i det offentlige. ”Skal den offentlige sektor have et kvalitetsløft, handler det om at udvikle en ny dialogisk kultur. Lederne skal være i konstant og tæt dialog med den enkelte skolelærer, plejehjemsassistent eller pædagog, som igen skal være i tæt dialog med borgerne om deres værdier og ønsker. Kun på den måde kan man sikre, at der hele tiden er overensstemmelse mellem borgernes behov og ønsker og den offentlige sektors tilbud. Læs mere på www.ugebreveta4.dk
Ledelse med ambitioner. KL vil styrke ledelsesudviklingen i samarbejde med personaleorganisationerne og regeringen. KL har som oplæg til kvalitetsreformen bl.a. anbefalet regeringen, at man i fællesskab udvikler en ramme for fremtidens lederkvalificering i kommuner, regioner og stat. Rammen skal sikre og dokumentere, at lederudviklingen i den offentlige sektor har det rette niveau og omfang. Læs mere på www.kl.dk
Nye vilkår for offentlig topledelse. Kommuner og regioner har valgt vidt forskellige veje gennem det seneste års store arbejde med at fusionere og flytte opgaver imellem sig. Alligevel har de mødt mange af de samme udfordringer undervejs. I Væksthus for Ledelses projekt Ledelse i fællesskab har topledere fra Region Sjælland samt Næstved, Fredensborg og Syddjurs kommuner undervejs delt erfaringer om én af deres centrale ledelsesudfordringer. Deres projekter sætter på hver deres måde e tsærligt fokus på topledelsens opgave, rolle og værktøjer i forbindelse med at etablere et fælles sprog for organisering, styring og ledelse i de nye kommunerog regioner. Du kan læse mere på www.kto.dk
17 offentlige ledere deler erfaringer med atmosfære på arbejdspladsen. Nyhedsbrevet Atmosfære på arbejdspladsen handler om atmosfæreprojektet, hvor 17 ledere fra den offentlige sektor arbejdede med atmosfæren som en måde at inddrage det psykiske arbejdsmiljø på. Det lykkedes undervejs at finde nogle konkrete og brugbare metoder til, hvordan man kan sætte ord på atmosfæren, og hvordan den kan sanses. Hæftet 'Med sanserne som vejvisere' med erfaringer fra projektet, og rapporten 'Refleksioner og erfaringer fra læringsprojektet' med de 17 lederes tanker og overvejelser se www.personaleweb.dk/atmosfaere5 (link ikke længere aktivt, red.)
Materialet er udgivet af BAR Branchearbejdsmiljørådene SoSu - Social &Sundhed, U&F - Undervisning & Forskning, FOKA - Finans/Offentlig Kontor& Administration.