Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Test-fri zone
Sig nej til Københacner-testen
Af Jan Hoby, Medlem af forretningsudvalget i LFS
Sprogtesten for 5-årige er en tidsrøver og varsler en standardisering af pædagogik og børneliv.
De københavnske politikere taler om afbureaukratisering og livsglæde i børnehøjde. Alt imens der iværksættes flere og flere kontrolopgaver i daginstitutionerne, som fjerner det pædagogiske personale fra samværet med børnene. Sidste skud på stammen, er at 5.500 børn skal sprogtestes til oktober. Sprogtesten er et resultat af det forkromede Faglighed for alle.
Børne- og ungdomsborgmester Bo Asmus Kjeldgaard taler om respekt for det pædagogiske arbejde og den pædagogiske profession. Men sprogtesten er udtryk for det modsatte, nemlig en systematisk diskvalifikation. En systematisk diskvalifi kation, som ikke kun er forbeholdt politikere til højre for midten, men også til venstre for midten. Sprogtest af alle 5-årige er udtryk for den vildfarne tidsånd; mere kontrol, skærpede krav om indberetninger, flere påbud og test, test og atter test. Det er intet mindre end en øget ”skoleficering” og standardisering af pædagogikken og af børns liv.
Politikernes forestilling om kvaliteten i det pædagogiske arbejde og i ledelsesarbejdet holder ganske enkelt ikke, når de forsøger igennem forskellige foranstaltninger at binde daginstitutionerne ind i en spændetrøje af strammere kontrol. Der er tale om en tidsrøver af voldsomme dimensioner og et temmelig bekosteligt projekt.
Forældrene er ikke interesserede i at få test eller individuelle vurderinger ind i dagtilbuddene. De foretrækker mundtlig information og dialog om deres barns trivsel og udvikling, gennem daglige samtaler med personalet. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Gallup for KL, FOA og BUPL. Men alligevel forsætter politikerne i København Kommune med at reducerer daginstitutionerne til ”førskoleforanstaltninger”.
Det er lidt sørgeligt, at Københavns Kommune med borgmester Bo Asmus Kjeldgaard i spidsen i den grad halser efter andre landes kulturkonservative læringsmodeller. At Bo Asmus Kjeldgaard samtidig er SF’er, men er mere enig med superliberalisten Bertel Haarder om test end med sit eget parti, det skriger til himlen. Hvis legen er barnets nærmeste zone for videre udvikling og legen er læringens kilde, hvorfor så bruge test?
Mange forskere har peget på, at danske børn og voksne netop kan noget særligt, når det kommer til innovation, samarbejde og fl eksibilitet på arbejdsmarkedet. Det er først og fremmeste et resultat af legens rolle i danske børns opvækst siden 60’erne. Det er derfor en hån mod det pædagogiske personale i København at kommunen har råd til et så ressourcekrævende og dyrt projekt, når der ikke er råd til flere ansatte i daginstitutionerne og mindre gruppestørrelser i vuggestuerne og børnehaverne.
Anerkendt forskning viser med al tydelighed at gode normeringer i daginstitutionerne er nært forbundet med bedre udviklingsmuligheder i børns tænkning, sprogforståelse og sociale udvikling. Gode normeringer betyder færre adfærdsproblemer og gør børn langt mere ”skoleparate”.
Men politikerne i København vælger mod bedre vidende at kaste gode penge efter dårlige, når de indfører den systematiske tidsrøver: sprogtesten for alle 5-årige. Selve testen er et stykke pinligt, amatøragtigt og ubrugeligt materiale, som vidner om en total uvidenhed og respektløshed over for børns sprogudvikling, sprogforståelse og begrebsforståelse. Intet pædagogisk personale med et minimum af viden om børns helhedsudvikling kan tage sprogtesten for 5-årige alvorligt.
Jeg ved ikke, hvordan det pædagogiske personale vil reagere på sprogtesten. Men jeg håber at forældrene og deres organisationer FOLA og KFO vil iværksætte en systematisk boykot af sprogtesten, uanset om testen er frivillig eller ej. Kræv nærhed og livsglæde i stedet for test.