Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Dagplejens årsmøde
En bæredygtig dagpleje
Af Elisabeth Lockert Lange
Et oplæg der gik over stok og sten – og et årsmøde der gik for sig i stor fredsommelighed
Der var kaldt til årsmøde i dagplejeområdet i LFS. Det vil sige at alle dagplejere ansat både i eget hjem, i gæstedagpleje og i flerbørnsdagpleje, alle dagplejeledere og dagplejepædagoger i kommunerne i Københavns amt foruden Frederiksberg og Københavns kommuner var inviteret til at høre bestyrelsens status og give deres egen mening til kende om året der var gået og året der kommer. Under forudsætning af de er medlemmer af LFS forstås. Ca. 75 af dem havde taget imod invitationen.
Efter lidt god mad og et glas vin fortalte formanden for området Marianne Rosell i sin status over 2007 om de mange udfordringer, året har budt på siden generalforsamlingen i efteråret 2006.
Mange kommuner har haft svært ved at rekruttere dagplejere, men det har til gengæld fået fantasien i gang rigtig mange steder.
”I bestyrelsen har vi diskuteret, hvad vi kunne gøre for at få fl ere til at søge ind i dagplejen. Vi har haft mange ideer, som er kommet frem på vores tillidsmandsmøder, og ude i miniklubberne. Bl.a. gik dagplejerne i Hvidovre i gang med mødregrupper og indkøbscentre for at tale med potentielle dagplejere. Og i København var dagplejerne så heldige at have en rigtig god tegner, som havde sit barn i dagpleje, og som vel at mærke var rigtig glad for det.”
Han, Anders Morgenthaler, tog initiativ til en kampagne, som gør opmærksom på dagplejens mange gode egenskaber, bl.a. nærheden, trygheden, roen og glæden, og han tegnede – som mange sikkert har bemærket rundt om i byen – en dejlig plakat og postkort har kunnet ses rundt om i byen.
”Et flot syn og et godt initiativ”, sagde Marianne Rosell. Også på FOAs kongres i Nyborg, hvor bestyrelsen deltog, var rekruttering på dagsordenen.
”Her fik vi Ålborgs kampagne at se med den irgrønne barnevogn, og også Hillerød var ude med en guldfarvet barnevogn. For det er jo guldklumper vi passer.” (Der nikkes i salen)
Rygning – Hvor?
Er der for mange regler i dagplejen? Er det bl.a. på grund af reglerne at dagplejere holder op?
Det har dagplejebestyrelsen haft til diskussion flere gange, sagde Marianne Rosell.
”Skal vi have alle vores regler op til revision; er der for mange og måske forældede regler? Vi har kunnet læse i vores fagblad at dagplejere holder op, fordi de føler sig indespærret af regler. Det er derfor noget, vi arbejder videre med i bestyrelsen.”
En af reglerne er den meget omtalte og stormomsuste regel om at der ikke må ryges i dagplejehjemmet i dagplejens åbningstid. Og hvis hjemmet har et såkaldt primærrum til børnene, må der aldrig ryges i det rum.
”Vi havde ventet spændt på den nye rygelov, som trådte i kraft i august. Vi har i bestyrelsen arbejdet meget med den og diskuteret den: kan vi leve med den i dagplejen… Vi har indhentet alle kommunernes rygepolitikker, samt diskuteret hvad primær og sekundær rum kunne være. Nu hører og læser vi om 30 dagplejere i Odense, der har sagt deres stillinger op, og i Struer dagpleje har de nedlagt arbejdet. Her i vores område er der ikke sket nogen forværring, måske fordi alle vores kommuner allerede har lavet rygepolitikker.”
Marianne Rosell gennemgik loven, som præciserer at der ikke må ryges i hjemmet i dagplejens åbningstid, det samme står der i alle rygepolitikkerne inden for dagplejen i LFS. Hvis man har et primært rum til børnene, må der aldrig ryges der, det er bestyrelsen helt enig i. Et primært rum forstået som rum, der er indrettet kun til dagplejebørnene.
”Se det var så loven, men hvad siger vores kunder? Der er et stadigt stigende krav fra forældre, der ikke vil have deres børn i rygerhjem, og jeg er af den overbevisning at vi bliver nødt til at forholde os til det krav. Derfor ser vi i områdebestyrelsen frem til at planlægge et ”fremtidsværksted”, hvor alle inden for dagplejeområdet skal lægge hovederne i blød, så vi i fællesskab kan give vores bedste bud på en fremtidig bæredygtig dagpleje. Både hvad angår indhold og form.”
Pengene og velfærden
Budgetterne i kommunerne er ikke helt på plads endnu, sagde Marianne Rosell, men erfaringen viser at dagplejen lige er den knap, der ofte skrues på, hvis tallene ikke kan nå sammen. Det er ikke okay.
Derfor er der da også glæde over at LFS og dagplejen i Hvidovre kommune fi k skudt en nedskæring på dagplejen ned via et godt høringssvar, der gik direkte i økonomiudvalget. Bl.a. takket være en aktiv tillidsrepræsentant.
”Rigtig godt gået.”
Tillidsrepræsentanterne spiller nemlig en vigtig rolle, og de skal være på banen lige så snart, der tages hul på budgetterne. Det bliver der da også talt om på TR-møderne, så de kan være opmærksomme på faresignaler.
”Udsagn som ”dagplejen er for dyr i forhold til institutionerne” eller ”vi bliver nødt til at lave en omstrukturering” kan være en pejling på hvor det bære hen.”
I forbindelse med pengene så er overenskomst 08 allerede skudt i gang. Fælleskravene er løn, løn og atter løn, og så lige seniorordning og storbytillæg. Derudover har både pædagoger og dagplejere nogle specielle krav, som der skal ses på efterfølgende.
Dagplejen er også i fuld gang med læreplanerne, som allerede er implementeret.
”Vi mangler dog stadig en færdig evaluering af forløbet, som vi ved at der arbejdes med bl.a. i Ballerup Kommunes dagpleje.”
Velfærdsdiskussionen er også i fuld gang.
”Kvalitetsreform, velfærdsreform, flotte ord, men hvad indeholder de? Bedre normeringer? Færre børn pr. dagplejer? Flere kvadratmeter pr. barn? Gratis kost i børnehaverne? Mere i løn til de offentlige ansatte? Flere hænder til at løfte opgaverne? Ja der er en hel del valgpropaganda lige nu, men hvordan ser det ud i virkeligheden?”
Marianne Rosell henviser til den velfærdskonference, som dagplejen har holdt sammen med fagforeningens andre to områder. En konference som vil blive fulgt op af fyraftensmøder senere.
”Vores bekymring går på de svage i samfundet og børnene. Vi syntes at sikkerhedsnettet, der gerne skulle holde os alle oppe, er blevet for stormasket. Alt for mange falder igennem, vi får fl ere og flere hjemløse, psykisk syge må klare sig selv. Narkomaner, alkoholikere, gadebørn og andre udstødte er der ikke plads til i vores velfærdsland. Hvor er solidariteten henne”, spurgte hun alvorligt.
Et par enkelte kommentarer og spørgsmål om rygning i hjemmet kom på banen. Der blev bl.a. sat fokus på det problem, som dagplejere kan opleve med børn fra rygerhjem. At børnenes tøj og ting lugter så heftigt af røg at dagplejeren og de øvrige forældre er plaget af det.
LFS’ formand Britt Petersen fortalte lidt om overenskomstforhandlinger, som ser besværlige ud. Så besværlige at en konfl ikt kan komme på tale (hvor den i en sådan situation er helt lovlig). Hun opfordrede til at dagplejerne gik hjem og diskuterede risikoen for en konfl ikt også med deres ikke-organiserede kolleger. Det er anbefalelsesværdigt at være rigtigt organiseret i god tid...
Leg er et livslangt projekt
I dagplejere er bekræftelsen på at pædagogisk arbejde handler om relationer og ikke om uddannelse.
Sådan lagde Jan Hoby fra LFS’ forretningsudvalg ud i sit oplæg på dagplejernes årsmøde om bl.a. læring, leg og den truende markedsgørelse. For kvalifi kationerne kan også være erfaring, viden, og indsigt som er oparbejdet i arbejdet.
Han karakteriserer det pædagogiske arbejde ved den refleksion det forudsætter. Netop sådan som dagplejerne reflekterer i dagligdagen over hvad de selv gør, og hvad det gør ved børnene.
”Pædagogisk arbejde er at ville noget med andre mennesker. Mens andre professioner kan få succes i deres arbejde uden en god relation, selv en sygeplejerske og en lærer, kan den pædagogiske profession det ikke. Hvert samvær skaber noget nyt, så man er på sin vis et nyt menneske efter hvert samvær. Det er en udviklingsproces, fordi den er refl ekteret. At arbejde pædagogisk forudsætter at man har et refl ekteret forhold til andre.”
Hvem er modstander af læring? Spørger han og svarer: det kan man jo ikke være. Men det er et blabla sprog, hvor alle tilsyneladende er enige, men reelt mener noget helt forskelligt. Fx tror han at refl eksionen i faget ville have været bedre uden læreplaner, som kommer ovenfra og ned. For meget handler om standardisering og harmonisering for at kunne sammenligne bl.a. uddannelse på et globalt marked.
Jan Hoby peger på den igangværende markedsgørelse med totalt fokus på effekt- og resultatstyring. Og hvor ledelse er svaret på alt, selv arbejdsmiljø og sygefravær.
”Målet er en gradvis omvæltning af den offentlige sektor i Danmark, med fokus på effektivitet og økonomisk rationale og med meget mindre velfærd. Når de siger at vi alle er i samme både, betyder det ikke at alle skal ro. Det betyder at I skal ro. Al dokumentation handler om at se om I gør det godt nok, om I er effektive nok.
Leg er forudsætning
Han spørger ud i salen: hvad arbejder vi med lige nu? ”Krop og bevægelse” kommer svaret prompte, for det er årets tema.
”Børn er jo krop og bevægelse, de gør det alligevel, selv hvis I siger at det altså ikke er årets tema.”
Et andet eksempel: sprogtest.
”Sprog udvikles især, når børn leger sammen med andre børn. Deres ordforråd er større, når de leger sammen. Det tages der ikke højde for i en test, hvor et barn sættes på en stol og stilles spørgsmål. I ved det, de ved det ikke.”
Endnu et eksempel: den negative sociale arv.
”Forskning viser at jo mere man fokuserer på det, jo mere cementerer man det. Børnene oplever at de ikke bliver anerkendt som de andre børn. Og det er vigtigt at alle børn anerkendes. Tidligere mente man at børn opdrages, at der fyldes på dem. Nu ved vi at børn er aktive sociale medspillere fra fødslen, de skaber selv deres egen kultur og egne fællesskaber.”
Leg kan ikke sættes i skema eller på formler. Børn leger uanset om der er krig omkring dem, om de er fattige eller rige. Leg ses ofte som underordnet læring, men leg er i virkeligheden forudsætningen for læring, fortalte Jan Hoby dagplejerne på årsmødet. ”Leg er menneskets oprindelige væremåde. Det er meningsskabende, og vi skeler ikke til, om det er leg eller læring. Legen er forudsætningen for at barnet udvikler sig. I legen er barnet i fl ow, og alt går op i en højere enhed. Som i vores leg som voksne, når vi er selskabeligt sammen, ikke taler politik, men griner og snakker, og alle ses og høres. Leg er et livslangt projekt. Der fi ndes læring i al leg. Og at forsvare legen er vores fagpolitiske dagsorden”, understregede Jan Hoby. EL