Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
Professionel viden, Professionelt liv
STUDIER AF UDDANNELSE OG FORANDRING
Af Ivor F. Goodson
vor F. Goodson udforsker lærerens aktionsfortælling i en historisk kontekst. Han genererer dermed en teoridannelse, hvor livshistorie og historiske metoder forbinder det personlige, professionelle, praktiske og teoretiske på en ny måde. De seneste år har debatten om lærerens rolle og identitet bølget frem og tilbage. Slaget har stået mellem et teoretisk fag-disciplinært grundlag og lærernes praktiske verden. Med genrer som lærerfortællinger, ”refl eksiv praksis” og aktionsforskning har man forsøgt at vende fokus mod handling og praksis - som en modreaktion mod den stigende teoretisering. Men når man bevæger sig ind i lærerens praktiske verden, taber man ofte kontakten med den historiske praksiskontekst og med den grundlæggende fag-disciplinære forståelse.
Ivor F. Goodson er professor på Educational Research Centre på University of Brighton. Bogen er en oversættelse af en af den verdensberømte pædagogiske forskers væsentligste bøger, Professional Knowledge, Professional Lives fra 2003.
Frydenlund 170 sider • Pris 269 kr. ISBN 978-87-7887-511-2
Kunsten at arbejde
Af Finn Janning
I Kunsten at arbejde nuancerer fi losoffen Finn Janning den måde, vi forstår arbejdet på. Han anviser en anderledes tænkemåde, der kan medføre mindre stress og færre dårligdomme. Derudover udvikler han en affi rmativ praxis, der både er et opgør med og et alternativ til coaching, og som kan fremme skabelsen af kreativitet, innovation og arbejdsglæde.
Kunsten at arbejde er en bog, der både problematiserer og debatterer, men også præsenterer et bud på en anden og mere frigørende måde at forstå og organisere arbejde på.
Kunsten at arbejde henvender sig såvel til praktikere - ledere og konsulenter - som til det stigende antal medarbejdere, der forsøger at blive bedre til at leve ét liv, hvori arbejdet stadig fylder mere og mere. Finn Janning har en ph.d. i filosofi fra CBS i 2005.
Forlaget KLIM 165 sider • Pris 189 kr. ISBN 978-7955-605-8
Forskellighedens Pædagogik
NYE VEJE I PÆDAGOGISK TEORI
Af Carl Anders Säfström
I dag associeres uddannelse og undervisning i al for høj grad med at føre individer ind i allerede etablerede forestillinger om, hvem der tilhører det givne fællesskab. For at give individet mulighed for at indgå i fællesskabet, skal han/hun blive, som ”vi” allerede er - altså i alt væsentligt den samme som alle andre.
Forfatteren giver et alternativt svar på, hvad uddannelse og undervisning kan være, et svar som tager udgangspunkt i mødet med en, der ikke er den samme som mig - i forskellighedens pædagogik.
Bogen henvender sig især til studerende og lærere i de pædagogiske uddannelser, men også lærere og pædagoger i skole og institution vil fi nde inspiration til deres pædagogiske overvejelser og argumentation.
Carl Anders Säfström er docent i pædagogik ved Institutionen för lärarutbildning, Uppsala Universitet. Han leder forskningsgruppen SIDES, Studies in Intersubjectivity and Difference in Educational Settings.
Forlaget KLIM 94 sider • Pris 139 kr. ISBN 978-97-7955-460-3
Professionel udvikling og faglig vejledning
Af Kari Killén
At arbejde med relationer kræver professionalitet hos alle faggrupper. Professionel vejledning kan derfor være en hjælp for alle de faggrupper som arbejder med mennesker. Vejledning er for at sikre brugeren, patienten, eleven, barnet eller den pårørende en faglig og etisk kompetent behandling.
Bogen omhandler et fælles kompetenceområde i det sundhedsfaglige, i det sociale og i det pædagogiske arbejde. Uanset hvilken profession vi tilhører og uanset hvilken institution vi arbejder inden for rammerne af, så har vi behov for udvikling af relationskompetence og en helhedsforståelse af det psykosociale perspektiv
Denne kundskab og kompetence vedrører forskellige faggrupper og er af betydning for vejledere og andre som har med vejledning af sundhedspersonale, socialarbejdere så vel som lærere, børnehavepædagoger samt studerende på efteruddannelse inden for de samme områder.
Bogen henvender sig desuden til praktikere som ønsker at arbejde videre med deres egen faglige udvikling.
Hans Reitzels Forlag 248 sider • Pris 320 kr. ISBN 978-87-412-5159