Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Utterslev Skole
Af Elisabeth Lockert Lange
Et rap over sanserne
Den nybyggede Utterslev Skole og KKFO startede i august med 150 børn. Den er langt fra fuldt udbygget, tanken er at skolen skal vokse med børnene.
LFS Nyt var på besøg i den stille efterårsferie, så rundvisningen skete i næsten tomme bygninger. Det er let at se, at det er et kvalitetsbyggeri, hvor der er kælet for både helhed og detaljer. Midt mellem bygningerne løber en lang kanal, som binder hele området sammen.
Selve bygningerne er i røde sten, indvendig er farverne rød, sort, grå og hvid, der er mørkt træ og som et rap til sanserne en skriggul hist og pist. Blandt rappene er en helt gul rund tumlesal med meget højt til loftet, som bruges af både fritidsordning og skole. Klasselokaler og fritidslokaler ligger i samme bygning med fælles arealer og en hems til de mere stille aktiviteter.
Basislokalerne har fritidsordningen indretningsretten på, og lokalerne har tydelige profiler, som signalerer, hvad de er til. Der er en biograf med scene til optræden, som hører til fritidsordningen, men som skolen har udvidet med ekstra stole, så der kan være en klasse der. Der er fælles personalerum og pæda gogisk center med bøger og IT.
Alt sammen rum som begge områder kan bruge uden at føle sig som gæst. Utterslev Skole og KKFO har en naturvidenskabelig profil. Og naturvidenskaben står i gæld til fritidspædagogikken, fortæller Søren Thorborg og henviser til tankerne om den livslange børnehave som den bedste måde at lære på: gennem leg og eksperimenteren.
Og i UFOen betyder det, at der gennem og i legen laves mange fagkonkrete ting. Fritidsordningen er stueopdelt uden stuer. Det er de samme få voksne, som har hovedansvaret for et barn og er dets primære voksne. Disse voksne mødes jævnligt med de voksne i skolen, som også er primære voksne for barnet. Strukturen er bygget op omkring forskellige team, både internt i UFO’en og på tværs af skole og fritidsordning.
»Kommunen har meldt ud, at dette er et pædagogisk projekt og ikke et bundlinjeprojekt. Vi håber virkelig, at der ikke bliver sparet i det om nogle år«, siger Jens Rude og Søren Thorborg i enighed.