Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
Pædagoguddannelsen på tværs
-Dannelse i en verden af foranderlighed
Af Bodil Høyer og Bjørn Hamre (red.)
”At uddanne sig til pædagog handler, som ordet siger, også om dannelse. At dannes selv og at være rammesætter for andres dannelse. Denne bog handler både om den dannelse, man indgår i under uddannelse, men også om den dannelse, man rammesætter for andre.”
Bogens målgrupper er primært studerende ved pædagoguddannelsen og diplomuddannelserne samt øvrige med berøring med det pædagogiske felt. Studerende ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.
Pædagoguddannelsen på tværs er en indføring i de faglige elementer, der indgår i at uddanne sig til pædagog - i et praksisfelt, hvor den studerende møder forskellige målgrupper: børn og unge, mennesker med sociale problemer og mennesker med nedsat funktionsevne.
Pædagoguddannelsens fag introduceres, dvs. Pædagogik, Dansk, kultur og kommunikation, Individ, institution og samfund samt Linjefagene.
Frydenlund 599 sider • Pris 349 kr. ISBN: 978-87-7887-736-9
I morgen var jeg altid en løve
Af Arnhild Lauveng
I ti år var Arnhild Lauveng indlagt som skizofren på psykiatriske afdelinger. Hun var psykotisk og selvdestruktiv, og knuste glas for at skære sig til blods. I dag arbejder hun som psykolog uddannet ved Universitetet i Oslo. Arnhild Lauveng overvandt skizofrenien og kan i dag udtale sig som både fagperson og tidligere patient.
Med en helt særegen kombination af indsigtsfulde tilbageblik og galgenhumor tager hun os med ind i en verden af stemmer og hallucinationer. Hun viser os, hvordan vrangforestillinger og symptomer har deres egen logik og mening.
Hendes kamp for at blive rask, hjulpet af sundhedsvæsenet og en mor, der nægtede at opgive håbet, er stærk læsning om en sejr, som de færreste tror mulig.
Akademisk Forlag 192 sider • Pris 249 kr. ISBN 978-87-500-3987-7
Læseforståelse
Læsning i videnssamfundet- teori og praksis
Ivar Bråten (RED.)
Hvad vil det sige at forstå det, man læser, og hvordan kan undervisningen tilrettelægges, så den fremmer elevernes læse-forståelse? Bogens forfattere tager udgangspunkt i disse og andre centrale spørgsmål om læseforståelse og diskuterer dem i lyset af nyere forskning. Læseren får indsigt i, hvad der kræves for at blive en god læser i videnssamfundet, og i, hvad god under- visning i læseforståelse indebærer.
Læseforståelse er rettet til lærerstuderende og lærere i efter- og videreuddannelse, herunder skolernes læsevejledere. Bogen er desuden aktuel for studerende i pædagogik, specialpædagogik og psykologi.
Bogen er den første udgivelse i Læsevejlederen, en studie-serie med forskningsbaserede udgivelser inden for læsningens og skrivningens didaktik. Serien redigeres af lektor i dansk og almen didaktik Jørgen Kuhlmann, Professionshøjskolen VIA University College Læreruddannelsen.
KLIM 288 sider • Pris 299 kr. ISBN: 978-87-7955-623-2
At få vidunderlige ideer
Og andre essays om undervisning og læring
Af Eleanor Duckworth
I At få vidunderlige idéer præsenterer Eleanor Duckworth en række af Piagets teoretiske standpunkter i en ny og spændende udgave - en udgave, som (i modsætning til Piagets eget arbejde) retter sig direkte mod undervisningssituationer. Bogen er som helhed en udforskning af læreprocessernes kompleksitet - af hvad det vil sige at vide og lære noget - og det er netop i denne forbindelse, at de vidunderlige idéer er så vigtige. Disse idéer repræsenterer nemlig det, vi bringer med os ind i læringssituationen. Samtidig er de også essentielle for den videre forståelse som byggeblokke for fortsat læring og opdagelse.
At få vidunderlige idéer er for Duckworth selve essensen af al intellektuel udvikling - ligesom det også er essensen af god pædagogik at give eleverne mulighed for at gøre vidunderlige opdagelser.
At få vidunderlige idéer går ind i essensen af, hvad det vil sige at være underviser, hvad læring drejer sig om, og hvorfor det kan blive ved med at være så fascinerende.