Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
På åbent hav
Af Elisabeth Lockert Lange
En vuggestue i Brønshøj valgte at handle konstruktivt i deres forfærdelse over dels kommunens (nye) nedskæringer, dels Folketingets behandling af kommunernes budgetter. De krævede og fik foretræde for både Børneog Ungdomsudvalget og Folketingets Socialudvalg, så de kunne fremlægge deres sag.
Vi er her for at fortælle, hvad jeres besparelser betyder for daginstitutionerne i København.”
Med det budskab gik leder og souschef i vuggestuen Haletudsen (med 33 børn) sammen med repræsentanter for forældrene til politikerne, først til Børne- og Ungdomsudvalget og derefter til Folketingets Socialudvalg. Det sidste i øvrigt samme dag som forhandlingerne mellem KL og regeringen gik i gang, helt bevidst valgt naturligvis.
LFS Nyt mødte dem efter deres foretræde for Socialudvalget, som ikke tog lang tid. Eller rettere, de fik lov at vente længe, men ikke lang tid til at redegøre for alt det, de har på hjerte og brænder for.
”Vores budskab ved begge foretrædelser er klart. Nu er situationen så grel herude i virkeligheden, at vi ikke kan finde flere besparelser på driften, der er kun lønkroner tilbage. Vi illustrerer det for dem ved at beskrive en stue, hvor der er 11 børn til én voksen, vuggestuebørn vel at mærke. Det svarer til at være enlig mor til 11 børn under tre år og med daglig kontakt til 11 fædre – mens man passer børnene altså”, fortæller leder Jette Saltoft og souschef Inge Pedersen, som føler de har talt på hele områdets vegne, men naturligvis har de taget udgangspunkt i deres egen vuggestue. Den er særlig ved at den ofte bliver brugt som forebyggende foranstaltning i forhold til børn og familier med særlige behov, og altid som del af hele gruppen. De er med andre ord med til at bryde den sociale arv, uden at deres normering er ekstra af den grund.
De to pædagoger lagde ud med den pædagogiske vinkel på tingene over for folketingspolitikerne, og derefter kom de tre forældrerepræsentanter på. I spørgetiden forsøgte visse af folketingspolitikerne ikke overraskende først at skubbe hele ansvaret over på Københavns Kommune, som efter sigende har fået flere penge end nogensinde før, men ikke kan finde ud af at styre dem.
”Og vi kan sagtens finde kritikpunkter mod kommunen, for pengene kommer i givet fald ikke ud til børnene. Men det var ikke det vi var i Socialudvalget for. Vores ærinde over for Folketinget var naturligvis at gøre dem klart at de også har et ansvar for tingenes tilstand. De udstikker jo rammerne. Det var Mette Frederiksen far Socialdemokraterne helt med på og sagde at det naturligvis var helt legitimt at vi også ville tale med politikerne på Christiansborg. Og vi fik gjort dem klart hvad situationens alvor er ude i daginstitutionerne. Også forældrene var skarpe og fik sagt det, de kom for.”
De fortalte også at de skam havde været i Børne- og Ungdomsudvalget dagen før og forklare dem, hvad besparelserne betyder for børnene ude i daginstitutionerne. Tidligere på foråret havde de også besøg af børne- og ungdomsborgmester Anne Vang, så ingen kan sige de ikke kender problemstillingen.
”Men Folketinget kan ikke bare læne sig tilbage og fralægge sig ansvar. Vi opfordrede dem direkte i vores tale til at løsne grebet om kommunerne, for nulvækst i en vækstkommune er ensbetydende med besparelser.”
Blandt forslagene ellers fra Haletudsen til politikerne var at droppe kontrollen og dokumentationen, tiden til det går jo fra børnene. Og drop madordningen, sprogtesten, miljøvurderingen, for ikke at tale om de mange konsulenter der bruges penge på.
”Pædagogisk udvikling det kan vi selv, det er vi uddannet til, det behøver de ikke bruge dyre konsulenter på.”
Berørte politikere
Og gik budskabet så ind? Både og. Folketingets Socialudvalg blev meget berørte, fortæller Jette Saltoft og Inge Pedersen. Men på grund af at nogle af politikerne, især Venstres Ellen Trane Nørby, tog det meste af spørgetiden til en intern diskussion dem imellem, var der ikke tid til at besvare spørgsmålene. Det har de gjort skriftligt efterfølgende.
”Men jeg følte mig hørt, og politikerne var følelsesmæssigt berørte, det var tydeligt. Vores beskrivelse af 11 vuggestuebørn til én voksen reagerede de på, også det at vi har kaldt det sikkerhedsmæssigt uforsvarligt. Især Mette Frederiksen spurgte ind til det punkt”, fortæller Jette Saltoft.
Børne- og Ungdomsudvalget reagerede derimod helt anderledes. Haletudsens forældre fremlagde deres sag, mens pædagogerne ikke måtte sige noget. De havde til gengæld en illustration (et skib) til det eventyr, som vuggestuen har forfattet om sig selv og den situation de står i. Symboler, eventyr og billeder kan være meget sigende (se boksen).
Hvordan politikerne i Børne- og Ungdomsudvalget reagerede ved ingen, der kom ingen spørgsmål og ingen kommentarer. De signalerede nærmest at det havde de hørt før.
”Og bagefter kom en topembedsmand ud til os og forældrene og påstod at netop klyngeledelse ville løse disse problemer. Det chokerede os, for hun gav udtryk for at det er helt okay, hvis pædagogerne skal rejse rundt og fylde huller, men det går da slet ikke med vuggestuebørn. I vuggestuen handler det om nærvær og omsorg. Det er jo i de første tre år at hele personligheden og evnerne for empati grundlægges”, siger Inge Pedersen. Hverken hun eller Jette Saltoft er glade for forslaget om klynger, det vil smadre deres vuggestue og det store forældresamarbejde de laver, vurderer de. Og de mener at fagforeningen bør arbejde mod det, ikke med det.
Uanset så ved både folketingspolitikerne og børne- og ungdomspolitikerne nu præcis hvordan virkeligheden ser ud i daginstitutionerne. De kender konsekvenserne af de beslutninger de tager.
”Vi kæmper videre, for det er de voksne, som skal løse dette. Og vi håber på at vi har gjort en forskel, så forhandlingerne bliver mere kvalificerede. At vi har givet dem billeder på nethinden.”
Det smukke skib Haletudse Eventyret handler om det smukke skib Haletudsen med alle børnene, dets besætning af pædagoger og medhjælpere, og de mange venner det har bl.a. i forvaltningen. Om udvikling, de deltager i og opgaver de påtager sig. Positivt og lykkeligt. Men som i alle eventyr er der en slange i paradiset. I dette tilfælde er det de mange nedskæringer, skibet udsættes for gennem årene. Der bliver brug for brugt legetøj fra forældrene og møbler fra loppemarkeder. En tyv ved navn Accenture snupper sit bytte, to besætningsmedlemmer er nedslidte, og pludselig springer en bombe og en ny forvaltning spreder de fleste af vennerne for alle vinde. Der ligger skibet og føler sig helt alene og ganske forvirret. Mange kontakter og meget viden forsvinder. Og det bliver ikke sidste gang det sker, allerede få år efter er adskillige af de nye venner der kom til, også forsvundet. Haletudsen skærer i timer til personalemøder, sløjfer personaleweekenden og skruer dermed pædagogisk udvikling ned på et vågeblus, og forældrene støtter hvor de kan. Imens sker der mærkelige ting i forvaltningen. Der ansættes konsulenter, Københavns Ejendomme opstår og trækker mange penge ud af institutionerne. Kontrolsystemer opstår, alt skal nu måles og vejes. Og et hav af nye opgaver rammer skibet og hober sig op i lasten: læreplaner, miljøledelse, omsorgshandleplaner, arbejdspladsvurdering, sprogtest, mangfoldighedsprojekt, inklusion, børnemiljøvurdering, for at nævne de største. Kerneydelsen drukner i rapportskrivning, handleplaner, dokumentation og evaluering. Kaptajnerne råber hjælp, for det er jo ligegyldigt med forkromede ord og projekter, hvis der ikke er tid til at være sammen med børnene. Men regeringen råber tilbage at aldrig har de fået så mange penge som nu. Det skaber forvirring, hvor er de penge de taler om? På skibet ligger de ikke. Men en lille solstråle rammer dog: skibet renoveres og stråler nu smukt. Det smukke skib Haletudsen sejler nu i 2010 på det åbne hav og forsøger at overleve. Med nye varslede nedskæringer og tvungen madordning er ved at tage livet af det. Endnu flere aktiviteter aflyses, bl.a. små teaterture og en årlig bondegårdstur. Hvis sommerfest og fastelavn skal fastholdes, er forældrene nødt til at betale. Imens forsvinder også de nye venner, som de ellers lige havde fået et godt samarbejde med. Skiber sejler nu alene, og flere er ved at falde over bord. Kun forældrene holder ved, de gør at besætningen holder modet oppe. Haletudsen sejler i strid storm, går skibet ned eller ender eventyret lykkeligt, som eventyr bør? Eventyret om Haletudsen, som vuggestuen har fortalt bl.a. børne- og ungdomsborgmester Anne Vang, da hun var på besøg, illustreres med et konkret skib, og der er billeder af alle børnene i skibet. Også den tunge last af opgaver som dokumentation, handleplaner, evalueringer etc. ligger i skibet, og det gør også den sorte container, hvor alle de mennesker og al den viden som kasseres undervejs, ender. |