Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Hånd i hånd
Børn og håndværkere gav klimaet en hånd
Husker du sidste år, hvor håndværkere (i samarbejde med LFS) byggede en daginstitution på Nytorv? Aktionen var en synliggørelse af hvad de mange ledige håndværkere kan bruges til af nyttige ting: anlægs- og vedligeholdelsesopgaver som en offentlig investering til at skabe arbejde og arbejdspladser i den private sektor til fælles bedste.
Nu har LFS gjort det igen, med en drejning. Den 1. juni holdt fagforening i samarbejde med Byggefagene endnu en byggeaktion – denne gang på Rådhuspladsen, med klimaet som fokus og ikke mindst med børnene som samarbejdspartnere.
I løbet af aktionen, som varede hele dagen fra kl. 7.00 til 17.00 isolerede en stor gruppe arbejdsløse bygningsarbejdere ”en daginstitution” – et fem meter højt tårn, ved at beklæde tre sider af det med klimaskærme. Den fjerde side dekoreredes af en gruppe børn.
Aktionen sætter fokus på alle de håndværkere, som går arbejdsløse på trods af alle de opgaver, som også LFS mener bør sættes i gang. Klimarenovering af vores daginstitutioner er en hånd af dem. Men også alternative byggematerialer, der er bedre for både arbejdsmiljø og sundhed i institutionerne, skal i spil. Byggematerialet, der blev anvendt ved aktionen, var blandt andet hampebat og genbrugssten.
”Regeringen og Dansk Folkeparti griber som bekendt situationen an ved at spille ud med en halvering af dagpengeperioden. I modsætning til investeringer i miljøet og børnene skaber det ikke fl ere jobs. Vi er alle under pres, men måske mest af alt handler det om kvaliteten af den verden, vi giver videre til vores børn”, siger Kirsten Annette Christensen, formand for almenområdet i LFS.
Klimaaktionen fik dagen igennem besøg af politikere, såsom overborgmester Frank Jensen (S) og børne- og ungeborgmester Anne Vang (S) foruden folketingsmedlemmerne Anne Grethe Holmsgaard (SF) og Per Clausen (Ø). De lagde hver en sten i klimavæggen. Også børnene blev underholdt, da Øglegøglerne optrådte. EL.