Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Den første rapport fra evalueringen af de pædagogiske læreplaner er nu færdig. Den viser stort engagement og positivitet.
LEG OG LÆRING HÅND I HÅND
I 2004 blev det et lovkrav, at alle dagplejer og daginstitutioner skulle arbejde med pædagogiske læreplaner, med fokus på de snart meget velkendte seks temaer: personlige og sociale kompetencer, sprog, krop og bevægelse, natur og kultur. Læreplanerne beskriver metoder, aktiviteter og mål både i forhold til den almindelige børnegruppe og til de udsatte børn.
Vi har i dette blad adskillige gange skrevet om de pædagogiske gruppers arbejde med læreplanerne, og indtrykket generelt fra både dagplejen og daginstitutioner har været, at man gerne har villet og har været i stand til at bruge læreplanerne på den allerbedste måde, nemlig til at kvalificere sit pædagogiske arbejde med børnene.
En evaluering af arbejdsmåden er naturligvis også sat officielt i gang, og den første evaluering er nu klar. Den bekræfter dette indtryk.
Denne første evalueringsrapport viser bl.a. ca. 3/4 af alle landets dagtilbud har udarbejdet en pædagogisk læreplan, og den sidste fjerdedel er i gang med udarbejdelsen.
Kun ca. 2 pct. er endnu ikke i gang. De fleste dagtilbud har beskrevet mål for deres arbejde i forlængelse af de seks temaer. Og 2/3 af dem tager højde for børn med særlige behov i deres pædagogiske læreplan.
Evalueringen viser også at størstedelen af alle de pædagogiske medarbejdere har været inddraget i udarbejdelsen. Ejerskabet til læreplanerne er dermed stort blandt medarbejderne, vurderer rapporten.
I det hele taget oplever rapporten en generel po-sitiv holdning til de pædagogiske læreplaner fra dagtilbuddenes side, som vurderer, at arbejdet med at udarbejde læreplanerne har bidraget til en større faglig bevidsthed, til at skabe et fælles sprog i personalegruppen og givet et øget fokus på læring.
Rapporten vurderer dermed helt grundlæggende at læringsbegrebet er rykket ind i daginstitutionerne, uden at legen er rykket ud. Måske som en konsekvens af arbejdet vurderes det at dagtilbuddenes anseelse i forhold til andre professionelle og forældrene er steget.
Der hvor det halter noget bagud er daginstitutioner med mange tosprogede børn. Dels viser evalueringen at disse institutioner ikke er nået så langt med de pædagogiske læreplaner og samtidig har de heller ikke kunnet bruge hjælpematerialerne ligeså godt som mange andre.
Kun halvdelen af lederne oplever i øvrigt at de pædagogiske læreplaner i særlig grad er til gavn i forhold til indsatsen over for børn med særlige behov.
Det varslede familie- og forbrugerministeren Lars Barfoed ved offentliggørelsen af evalueringsrapporten at han vil gøre noget ved. Og nævner den kommende pædagoguddannelses fokus på just denne del.
Han lover desuden at han vil arbejde for at der bliver afsat midler målrettet til at opkvalificere det eksisterende personale i forhold til arbejdet med tosprogede og udsatte børn.
FOA ser ikke evalueringen helt så rosenrød. FOA peger bl.a. på at især dagplejere, pædagogmedhjælpere og forældrebestyrelse ikke har været nok inddraget.
Fx er to ud af tre formænd for forældrebestyrelser utilfredse med kommunens støtte til bestyrelsernes arbejde med de pædagogiske læreplaner. Der er slet ikke sat tilstrækkelige initiativer i værk for bestyrelserne, der har manglet både kurser og informationsmateriale.
Rapporten viser også at der i mange kommuner ikke er stillet midler nok til rådighed til konsulentbistand og uddannelse af personalet. Og kun i meget begrænset omfang uddannelse til pædagogmedhjælperne og dagplejerne. Disse to grupper vurderer FOA ikke har fået tilstrækkelig mulighed for ejerskab til læreplanerne.
Evalueringen startede med en workshop bestående af institutionsledere, pædagoger, børnehaveklasseledere, dagplejeledere, pædagogiske konsulenter og repræsentanter for de faglige organisationer.
Dernæst en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse blandt et repræsentativt udsnit af alle landets formænd for forældrebestyrelser, institutionsledere, dagplejeledere og forvaltningschefer inden for børneområdet.
Dernæst et casestudie blandt 12 kommuner. Og endelig her i september såkaldte observationsstudier i 16 daginstitutioner og i otte dagplejegrupper i de 12 kommuner. Her er det den konkrete udmøntning af læreplanerne, der kommer i fokus.
Det er konsortiet NIRAS konsulenterne A/S, Danmarks Evaluerings Institut, Amterne og Kommunernes Forskningsinstitut og UdviklingsForum I/S, der står bag evalueringen. Evalueringen kan følges på www.minff.dk (link er ikke længere aktivt, red.) , hvor nyhedsbreve, statusrapporter m.v. bliver lagt ud. Dernæst vil den endelige evalueringsrapport være klar inden udgangen af 2007.
EL