Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Æseløret
Sundhedspædagogik i børnehaven
Af Anette Schulz og Ulla Pedersen
Bogen er en redskabsbog til inklusion og anerkendelse er en kopi- og arbejdsbog, der præsenterer en lang række redskaber, som det pædagogiske personale i institutionen kan anvende i et sundhedsfremmende og inkluderende perspektiv. Bogen giver indledningsvis et indblik i relevant baggrundsviden om sundhedsfremme med særligt fokus på udsatte børn, og denne viden sættes i spil i de 16 redskaber med tilhørende refleksionsskemaer. Redskaberne kan blandt andet inspirere det pædagogiske personale til at få øje på udsatte børn og deres ressourcer, at sætte fokus på sociale relationer og børnefællesskaber og ikke mindst at få italesat og ´forstyrret´ egne forudindtagelser og vaner.
Med bogen følger en cd-rom, hvorfra alle redskaber og skemaer kan hentes. Bogen er skrevet af Anette Schulz, der er specialkonsulent, og Ulla Pedersen, der er konsulent, begge ved Videncenter for Sundhedsfremme og Det nationale videncenter KOSMOS.
Dafolo • 150 sider + CD-rom • Pris 398,40 ekskl. moms ISBN: 978-87-7281-533-6
SFO- og fritidspædagogik - Før, nu og i fremtiden
Af Trine Ankerstjerne (red)
Der er behov for at udvikle en fremtidig SFO- og fritidspædagogik, som på en række punkter adskiller sig fra både børnehave- og skolepædagogikken. En sådan udvikling må medtænke, fastholde og perspektivere de karakteristiske træk ved den eksisterende pædagogik. I SFOog fritidspædagogik - før, nu og i fremtiden giver forfatterne en række perspektiver på, hvordan fritidshjemmet og SFO´en kan bidrage til lærings- og kompetenceudviklingen i børnenes liv.
Bogens syv kapitler kredser om temaer som:
• Læring og efteruddannelse
• Børns venskaber og fællessakber
• Det frie og det bundne
• Demokrati og medbestemmelse
Rigtig mange danske børn tilbringer hver eneste dag adskillige timer i SFO. Her skal være plads til børnenes eget initiativ og selvbestemmelse, og der skal være plads til de voksnes vejledning, støtte og blik for det enkelte barns potentiale. Med serien får SFO´ens ansatte et godt fundament for at skabe et kvalificeret og inspirerende indhold i den tid, børnene er i SFO.
Serien indeholder både teori- og praksisbøger og henvender sig til SFO´ens ansatte, skolens ledelse, studerende på pædagogiske grund-, efter- og videreuddannelser samt pædagogiske konsulenter.
Dafolo • 184 sider • Pris 279 kr. ISBN: 978-87-7281-483-4
Filosofi i ledelse
Af Pia Lauritzen
Filosofi i ledelse er en bog om det, der går på tværs af ledelsesdiscipliner og -teorier om Det personlige lederskab, Ledelse og medarbejdere og Ledelse og organisationer.
Udgangspunktet er, at ledelsesfilosofi udstikker rammerne for ledelsesteori, som igen udstikker rammerne for, eller i hvert fald har indflydelse på ledelsespraksis. Dermed betragtes ledelsesfilosofi ikke som noget, man kan vælge til eller fra på uddannelser og kurser, men som præmisserne for den måde, ledelse forstås og praktiseres på.
Forfatteren argumenterer for, at vor tids ledelsesfilosofi baserer sig på en meget gammel forståelse af filosofi, som er problematisk i forhold til at imødekomme de krav og forventninger, der stilles til ledere i dag. Som alternativ bruges udviklingen i filosofisk tænkning gennem de seneste 200 år til at introducere en ny måde at tænke og arbejde med ledelse på.
Bogen er ikke en indføring i hverken filosofi eller ledelsesteori, men en fortælling om, hvordan forældede filosofiske betragtninger præger aktuelle ledelsesteoretiske positioner som fx socialkonstruktionisme, poststrukturalisme, narrativ teori, værdibaseret ledelse og teori U.
Hans Reitzels Forlag • 240 sider • Pris 275 kr. ISBN: 978-87-4125-439-5
Lizzettes liv
Kim Jørstad (red.)
I denne bog fortæller Lizzette Vestergaard om sit liv som barn og ung i tre plejefamilier. Hun beretter om en barsk opvækst med få sejre og mange nederlag, men også om en nærmest ukuelig vilje til at skabe sig et godt liv på trods af alle odds.
Bogen er i sig selv et flot eksempel på, hvordan Lizzette har vilje til at kæmpe – ikke bare for sig selv, men også for de tusinder af børn og unge, der er udsat for omsorgssvigt og som har brug for, at andre ikke ser den anden vej, men gør noget aktivt for at hjælpe.
Lizzette vil gerne, at læserne får en bedre forståelse for, hvor slemt det er for et barn at være udsat for omsorgssvigt, og hvor meget det betyder senere i livet. Samtidig ønsker hun at sprede håb for plejebørn om, at der også er noget godt til dem, hvis de kæmper for det.