Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Dagplejen
Kvalitet og gode vilkår
To projekter er lige nu i gang på dagplejeområdet. Begge har EVA, Danmarks Evalueringsinstitut som tovholder.
Det ene handler om kvaliteten i dagplejen, som også er projektets navn, det vil sige spørgsmål som hvordan kommunerne sikrer at dagplejen realiserer dagtilbudslovens formål, og hvordan de udvikler kvaliteten i dagplejen. Formålet er netop at vurdere kommunernes sikring og udvikling af kvaliteten i dagplejen.
Baggrunden er at dagplejen er en ”stor” pasningsform, i 2009 var ca. 62.000 0-2-årige indskrevet i en kommunal dagpleje, det svarer til omkring halvdelen af alle de børn i aldersgruppen, som var indskrevet i et dagtilbud.
Dagplejen har siden 2007 været underlagt de samme lovgivningsmæssige krav som daginstitutionerne, det vil sige at dagplejen skal opfylde de lovgivningsmæssige krav om fx pædagogiske læreplaner, sprogvurderinger, sprogstimulering og børnemiljøvurderinger. Men dagplejen har andre betingelser at opfylde disse krav under end daginstitutionerne. Dagplejen er placeret i et privat hjem, børnegruppen er lille, og dagplejeren arbejder meget af tiden alene med børnene. Og dagplejere er som regel ikke pædagoger.
Ofte er dagplejen organiseret for sig i forvaltningen og ikke sammen med daginstitutionerne. Hvordan er meget forskelligt fra kommune til kommune, nogle er organiseret i distrikter med ledelsesmæssig tilknytning til daginstitutionerne, mens andre har organiseret sig med dagplejepædagoger i forvaltningen. Disse vilkår betyder meget for både sikring og udvikling af kvaliteten, mener EVA, da organiseringen også afgører hvilke aktører der involveres i arbejdet med kvaliteten og på hvilken måde.
Vilkår
Den anden undersøgelse handler om den enkelte dagplejers vilkår. Det kan nemlig være vanskeligt for landets kommuner at rekruttere og fastholde dagplejere, det viser tydelige tal fra FOA. Når det er sådan skyldes det ikke mindst det faktum, som Trivselsundersøgelsen i København afdækkede, nemlig at jobbet som dagplejer mangler mulighed for fleksibilitet i løbet af arbejdsdagen.
På den baggrund skal der nu laves en undersøgelse for at se nærmere på om og hvordan vilkårene for dagplejen kan forbedres. Det er igen EVA, Danmarks Evalueringsinstitut, der står for undersøgelsen.
Formålet med undersøgelsen er tosidet. For det første at identificere hvilke typer udfordringer, som kommunerne oplever i arbejdet med at rekruttere og fastholde dagplejere. Og for det andet finde rollemodeller, det vil sige udvalgte kommuner som har gode erfaringer med at håndtere de identificerede udfordringer, og beskrive hvad de gør.
Undersøgelsen skal have fokus på gode måder at organisere og lede dagplejen på. Måder som kan give øget faglig og kollegial sparring, større fleksibilitet for den enkelte dagplejer, bedre forhold for børn og forældre når den faste dagplejer er sygdom, som det fx gøres ved gæstehuse – og i det hele sætte fokus på rammer for den enkelte dagplejer, som vil gøre det mere attraktivt at være dagplejer. Og dermed gøre det lettere at rekruttere kvalificerede dagplejere.
Undersøgelsen vil munde ud i et inspirationskatalog.
Resultater fra begge undersøgelser er planlagt til at offentliggøres her i foråret på www.eva.dk EL