Støj
Fire ud af fem pædagoger oplever høj støj
Støj er et stort og stigende arbejdsmiljøproblem
Støj har været i fokus for mange kampagner og initiativer, og der er blevet talt og skrevet meget om hvad man kan gøre ved det.
Ifølge Arbejdsmiljøinstituttets forskning har det ikke hjulpet. I hvert fald viser deres seneste rapport ”Støj fra menneskelig aktivitet” at hver anden på arbejdsmarkedet udsættes for støj, og at flere og flere klager over støj fra menneskelig aktivitet.
Disse klager kommer især fra pædagoger, skolelærere og ansatte i storrumskontorer. Men ansatte i musik- og underholdningsbranchen er også udsatte.
En af de allermest udsatte grupper er naturligvis pædagoger. I Arbejdsmiljøinstituttets rapport beskrives det at fire ud af fem pædagoger oplever høj støj. Det viser tal fra Arbejdsmiljøinstituttets Nationale Arbejdsmiljø Kohorte, NAK i perioden 1990 til 2000. I børnehaver og vuggestuer viser målinger en gennemsnitlig støjbelastning på 80 dB(A). I skolefritidsordninger er tallet 82 dB(A).
Kvindelige pædagoger er blandt de faggrupper, hvor der er flest rapporter om tinnitus, nedsat hørelse og lydoverfølsomhed. Kigger man på de målte støjbelastninger, kan stigningen af høreproblemer ikke umiddelbart forklares, men forskerne peger på flere faktorer, der betyder noget for lydniveauet i institutionen: Akustik, indretning, lydkilder, pædagogiske og adfærdsmæssige forhold og ikke mindst antal børn pr. kvadratmeter.
I klasseværelset støjer det også. Skolelærere rapporterer om en stigning. 44 pct. af de kvindelige lærere og 33 pct. af de mandlige lærere oplevede høj støj i 1990, viser tal fra NAK. Ti år senere i 2000 var den andel steget betydeligt. Nu lød tallene på 70 pct. og 62 pct.
Forskerne peger på at alder spiller en rolle for oplevelsen af støjproblemer. Aldersgennemsnittet er med andre ord steget på de ti år. Og aldersbetingede ændringer i hørelsen forringer evnen til at høre under støjfyldte forhold. Det øger folks følsomhed over for støj. Det kan blandt andet føre til øget stress, træthed og hovedpine. Men det er dog kun en del af forklaringen.
Det er ikke kun lydniveau der generer, andre faktorer spiller også en rolle fx aktiviteter og sociale og psykologiske forhold. Måden man opfatter og reagerer på lyde afhænger nemlig af ens mentale tilstand. Derfor kan stress og dårligt psykosocialt arbejdsmiljø være en faktor, der påvirker graden af oplevet støj.
Forskningen viser, at der er mere støj i storrumskontorer end i enmandskontorer, og at der er tilsvarende mere utilfredshed, mindre engagement og flere selvrapporterede symptomer. Forskerne peger dog på, at det kræver flere undersøgelser, før de kan bekræfte en sammenhæng.
Det er ikke fuldt afklaret, hvordan generende støj påvirker folk eller hvad konsekvenserne er, påpeger seniorforsker og projektleder Søren Peter Lund fra Arbejdsmiljøinstituttet.
Støjen kan give træthed, hovedpine og koncentrationsbesvær, men konsekvenserne af generende støj er ikke fuldt afklarede. Fx ved man ikke, hvor stor betydning generende støj har for sygefravær og tidligt arbejdsophør. Hvis man vil vide mere om konsekvenserne, er det nødvendigt at kigge på andre faktorer end støjen i sig selv.
”Selvom støj er blevet et større problem, er det i dag ikke muligt konkret at sige, hvordan det påvirker folk, eller hvad konsekvenserne er, fordi støj er et samspil af forskellige faktorer,” siger Søren Peter Lund. Der er tre faktorer, han mener det er nødvendigt at kigge på:
- Støjens fysiske karakter – hvad er niveauet af lyden, akustikken m.m.
- Psykosociale forhold i arbejdssituationen – undersøgelser tyder på, at arbejdsmiljøet har betydning for, i hvilken grad man føler sig generet af støj.
- Individuelle faktorer såsom høreevne og personlige ressourcer – der er i dag ikke dokumentation for, at der er en sammenhæng mellem støjbelastninger under 80 dB(A) og lydoverfølsomhed eller tinnitus.
Kilde: Videnscenter for arbejdsmiljø www.arbejdsmiljoviden.dk
Læs mere: ”Om natten er her stille, men om dagen … ”- branchevejledning om støj i daginstitutioner. www.stoej.bar-sosu.dk (link ikke længere aktivt, red.)– en elektronisk branchevejledning om støj i daginstitutioner.
”Pædagoger og folkeskolelærere rammes af lydoverfølsomhed” – undersøgelse fra Arbejdsmiljøinstituttet.