Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Frem tidens legeplads
Af Elisabeth Lockert Lange
Trafiklegepladsen i Fæll edparken er ved at blive fornyet og renoveret til at være en fuldst ændig up-to-date temalegeplads for børnefamilier i København, cykelbyen over dem alle.
Hvad med rollespil, så børnene møder alle trafikkens virkelige situationer i dramatiseret legeform? Eller hvad med et åbent værksted, hvor børnefamilier kan reparere deres cykler?
En gammel drøm, men en meget vedholdende drøm, er ved at gå i opfyldelse for pædagog og legepladsansat Richard Betts. Han har været ansat på Trafiklegepladsen i over 20 år, og i over halvdelen af den tid har han argumenteret for at Trafiklegepladsen havde et potentiale i forhold til byen, børnene og børnefamilierne, som ikke blev udfoldet.
Nu sker det så. Fælledparken skal renoveres. Den 10.000 kvadratmeter store Trafiklegeplads bliver fornyet for ca. 10 mill. kr., de seks af dem kommer fra Københavns Kommune, de fire fra A. P. Møller Fonden.
Hele pladsen skal omlægges, ny asfaltbelægning i nye farver, nye baner og ruter, nye bygninger (det sidste trængtes da også i den grad). Legepladsen lukker ned i oktober for at åbne igen til sommer.
"Med langt flere muligheder for både leg og læring. Sådan er det også nu, at det ene ikke udelukker det andet her på legepladsen, som først og fremmest er netop en legeplads. Legen åbner op for en masse, når børnene leger sig gennem
trafikkiltene og får forældrene med til det. Og heller ikke i fremtiden bliver legepladsen et køreteknisk anlæg", forsikrer Richard Betts og fortsætter glad:
"Den bliver det jeg hele tiden har ønsket, en temalegeplads for børnefamilier i hele København, hvor de har rigtig gode muligheder for at være sammen i aktiviteter på kryds og tværs af bydele og familier."
Nye udvidede åbningstider aften og weekend betyder, at børnefamilier som kommer efter de voksnes arbejdstid alligevel vil finde bemanding på legepladsen, som dermed kan blive et godt samlingssted for børnefamilier, som gerne vil
foretage sig ting med deres børn, fx lappe cykler, men måske har brug for lidt vejledning fra personalet. Lige nu er der to ansatte på legepladsen, Richard Betts og hans kollega Thomas. Men pt. arbejdes der på ledelsesplan på en opnormering af Trafiklegepladsen.
"Vi har en masse at tage os af. Legepladsen skal jo styres, gokarts og cykler passes og låses inde, og vi skal også sikre at der ikke kommer nogen ind på pladsen, som gør skade på ting og den slags. Der er trafikundervisning og vejledning. Og så er der en masse usynligt arbejde her. Vi er hele tiden
opmærksomme på hvem der er her, ser hvem der kommer og går, træder til, sikrer at der er harmoni og skaber en god stemning. Og det hele foregår helt diskret", siger Richard Betts og tilføjer:
"Det kræver mange års erfaring. Til gengæld er mulighederne så store med en temalegeplads som denne. Dette er fremtidens legeplads. Og der står stor faglighed bag, ikke kun med os ansatte, men også med vores nye pædagogiske
ledelse".
Overordnet pædagogisk ledelse
I løbet af det sidste år er der nemlig sket en organisationsændring på legepladserne, som nu ligger i Teknik- og Miljøforvaltningen. Tidligere var der en legepladsleder på hver legeplads, den stillingsbetegnelse blev afskaffet, de ansatte blev organiseret i teams, og i stedet blev der ansat en pædagogisk
leder for hele området.
Denne områdechef, ved navn Dorte Thomsen, bliver nævnt mere end en gang mens Richard Betts taler.
"Vi har haft et fantastisk godt samarbejde med forvaltningen, som jeg er glad for at være i, med landskabsarkitekter og arkitekter - og ikke mindst med Dorte Thomsen. Vi har haft utrolig stor indflydelse på det hele, især efter hun kom til som pædagogisk leder og områdechef for os bemandede legepladser. Vi har haft idéerne, og Dorte Thomsen har været magten bag at det blev gennemført, og at der blev givet penge til det. Det er blevet så godt, fordi det er fagligt pædagogisk funderet på et højt niveau."
Richard Betts hører ikke til dem, der ærgrer sig over den nye struktur. Tværtimod, så ser han store muligheder i det, også fagligt udviklingsmæssigt.
"Jeg synes det er en styrke med en overordnet pædagogisk ledelse. Samtidig har jeg stor glæde af vores team, som består af tre legepladser på Østerbro, ud over Trafiklegepladsen er det Kildevældsparken og Remisen. Det betyder at vi er otte kolleger, og det er dejligt, for det er svært at udvikle sig, når man kun er to mennesker år ud og år ind. Selvfølgelig skal vi lige lære hinanden at kende, for det er stadig nyt, men vi mødes i teamet hver måned, planlægger, koordinerer fælles ting osv."
Fremtiden
Undervejs i projektet med den nye Trafiklegeplads har de udviklet deres idéer og deres pædagogiske målsætninger for fremtiden.
"Først og fremmest vil vi gerne nå flere af byens børnefamilier, og derfor udvider
vi det pædagogiske indhold og åbningstiden. I sommerferien ser vi jo at
børnefamilierne kommer fra hele København, men udenfor ferien er der lukket
når de har fri. De kan have deres egne cykler med, men gokarter er låst inde, og vi er gået hjem", siger Richard Betts.
En tur ude på pladsen, hvor nogle fædre er sammen med deres børn, bekræfter
behovet. De efterlyser netop udvidet åbningstid og de bevæger sig gerne på tværs af byen for at komme herhen.
Og hvad er det så børnefamilierne helt konkret vil møde, når Trafiklegepladsen
åbner igen, ombygget og fornyet, til næste sommer?
De vil bl.a. finde en ny indgang til legepladsen, som vil byde dem velkommenpå en helt anden måde.
"Vi vil skabe en gennemsigtighed, en transparens. Den nye indgang er planlagt,
så man ser ind på legepladsen, og nye skilte i parken vil vise vej til den."
En nybygning med garage og åbent værksted kommer til. Her kan forældre
komme over med deres børn og cykler og lave noget sammen og sammen med
personalet. De helt små børn og deres forældre får deres eget sikre område, også med trafikskilte, lys etc., så den ligner den store bane. Foruden borde og bænke.
Der bliver indkøbt nye cykler, der kommer en ny tankstation (den gamle kommer på museum). Der bliver tre områder ude på banen med borde og bænke men afskærmet af hækkene, som får lov at blive stående (de illuderer bygninger i byen) dog med "huller" i, så hele indtrykket er mere åbent, og man kan se mere af banen. En overdækket pavillon vil Richard Betts også gerne have måske med en brandstation eller et hospital, som børnene kan cykle til. Med andre ord en miniature af den virkelig by.
"Det elsker børn. Der bliver også flere veje og flere cykelstier, gokarterne beholdervi men mere som en legefunktion. Mens de tohjulede cykler også bliver
brugt i undervisningsfunktionen. Dem bliver der et klassesæt af på 30 cykler, så
kan en hel skoleklasse låne og øve sikker skolevej."
De københavnske skoler skal bestille tid på banen (i modsætning til børnehaver,
som bare kan dukke op) og allerede nu bruger de Trafiklegepladsen som udgangspunkt for træning. Det kommer de til at fortsætte med. Og samtidig etableres der cykelruter til dem rundt om i byen, så de også kan træne udenfor legepladsen.
Rollespil
Richard Betts glæder sig over den nye udvikling og til den nye legeplads. Fedt, kalder han det flere gange, at der har været stemning for at udvikle Trafiklegepladsens store potentiale, "sådan at legepladsen henvender sig til borgerne, pædagogisk, temamæssigt og åbningstidsmæssigt."
"Trafiklegepladsen vil vise vejen, vi har en stor stolthed over det, vi har opnået
til nu. Der er behov for temalegepladser for børnefamilierne, hvor de kan mødes
og under pædagogisk vejledning gøre spændende ting sammen med deres børn og med andre familier. Dét er integration."
Han fortæller videre om fremtiden. Han er meget begejstret for tanken om det
åbne værksted, hvor forældrene kan være aktive sammen med deres børn.
"Vi skal også "udnytte" forældrene, få dem med ind, lave projekter med dem ?
og sikre at forholdene gør det muligt. Den store plads med parkering, miljøstation og tankstation, dér kommer vi alle sammen til at integrere med hinanden, børn og voksne og fra forskellige bydele. Farven i asfalten netop på det sted vil markere at det er et mødested."
Og hele tiden er der kontakt og vejledning fra personalets side, samtidig med at der formidles viden om trafik.
"Vi planlægger at lave rollespil med Center for Trafik som rådgivere. Det er leg og learning by doing. Vi skal aktivere forældrene, de skal ikke bare kigge på børnenes lege, de voksne skal med i legen, for det overordnede er at vi skal socialisere og integrere med hinanden", siger han begejstret og tilføjer:
"Det er ikke nok bare at give de voksne banen og gokarter, vi skal være med til at aktivere dem, og på en legende måde, vi skal bruge ressourcerne i dem. Dette bliver en oase til børnefamilierne. Også som et overgangssted mellem institution
og hjem?, siger han og viser mig en bogen "Mellem fristed og institution" - om legepladserne. Her står bl.a. "Legepladsen bliver en slags mellemstation, eller overgang fra arbejdsliv og institutionsliv, hvor forældre og børn kan være
sammen på neutral grund, hvor der også er andre børn og voksne og plads og rum til at lege. Samværet imellem børn og forældre foregår i stor udstrækning på børnenes præmisser, da børnene har været væk fra deres forældre hele dagen og snart skal hjem og spise og sove til næste dag. På den måde bliver opholdet på legepladsen en mulighed for en kvalitativ og meningsfuld kontakt mellem forældre og børn med færre konflikter og mere fordybelse i samværet end der ofte er tale om indenfor hjemmets fire vægge."
Han tilføjer at der kommer færre mindre børn alene eller sammen med andre børn end tidligere. Det har at gøre med tiden og bykulturen, men det betyder at forældrene er med, og derfor skal legepladsen indrettes på børnefamilierne.
Visioner
Ud over rollespil tænker de også i at forberede materiale, som bl.a. indebærer en model af banen. Allerede nu har de en model af banen i elektronisk form, hvor børnene kan flytte rundt på biler på pc'en. Men Richard Betts vil helst have børnene ud på banen og være aktive, elektronik har de nok af i forvejen.
Der er flere planer og visioner. En "lastbil" eller "bus" på banen til undervisning i første omgang, så børnene møder situationer, der minder om virkeligheden. Også et dukketeater til de mindste med trafikundervisning er på trapperne, efter
han læste om en dukkefører og kontaktede ham. Kulissen skal lige udvides lidt.
Et samarbejde med Børneulykkesfonden om at formidle færdselskultur er nyopstartet. Og hvorfor ikke en automat på banen, hvor børnene kan trække en rute og så løse opgaver undervejs, mens de modtager regler pr. sms?
Fornyelsen med de mange nye idéer og især med de udvidede åbningstider vil kræve flere ansatte, især om sommeren, men det er her fagforeningen kommer ind i billedet, som han siger, for den slags er der faste regler for, men han forventer der følger midler med projektet.
"Men samfundet får udgifterne mangefold igen. Bare det at børn undgår at blive skadet i trafikken. Men da også på grund af de sociale relationer der skabes mellem familier i forskellige bydele og mellem børn i forskellige aldre og med
forskellig baggrund."
Fælledparken11 millioner besøgende om året har Fælledparken, som blev anlagt for 100 år siden. Nu skal den fornyes og dens potentiale udnyttes, så nutidens behov bliver |